Facelift Friday: Honda Stream
Druk
Ach, de Honda Stream. De relatief compacte Japanner met drie zitrijen kwam in een periode waarin dit soort MPV’s behoorlijk populair waren, maar wist in ons land toch maar weinig concurrenten van hun plekje te verdrijven. Zoals bij meer Honda’s lag dat niet aan de auto zelf, die in 2003 een flinke facelift kreeg.
De Honda Stream verscheen in 2000 op de markt, net na de in Europa erg populaire Opel Zafira. Die Opel bood drie zitrijen in een verpakking van Astra-formaat en werd een hit bij de grote gezinnen die er destijds kennelijk nog wel waren.
De Honda Stream deed op papier alles goed. Hij leunde op de Civic zoals de Zafira dat op de Astra deed en beschikte over moderne, zuinige aandrijflijnen, zeven zitplaatsen en zelfs een klein vleugje sportiviteit, al valt dat laatste alleen op als er een andere zevenzitter naast staat. Het koetswerk van de Stream mag je voor dit segment gerust opvallend noemen. Van opzij valt de sterk afgeronde ruitpartij op, aan de achterkant gaat het samengesmolten achterlichtcluster met de eer strijken. Beide hooggeplaatste achterlichtunits werden optisch met elkaar verbonden door een lichtbalk boven de achterruit. Die balk zorgt voor een rode boog, die meteen ook het derde remlicht bevat.
De neus van de eerste Stream was mede dankzij die opvallende achterkant eigenlijk het normaalste gedeelte van de auto. De hoge, gestapelde koplampunits zijn hier het eigenzinnigste kenmerk, de rest lijkt vooral op een uitvergrote versie van de Civic-neus uit die jaren.
Dat veranderde echter toen de Stream in 2003 op de schop ging en het complete front werd vervangen door een veel moderner en wilder gelijnd exemplaar. Wie van rustige, strakke lijnen houdt, moet niet bij de facelift-Stream zijn. Grote, bolle koplampunits met duidelijke segmenten en een grille die uit talloze lagen lijkt te bestaan, gaven de Stream van de tweede lichting een stukje meer ‘road presence’. Nu was het de beurt aan de achterkant om subtiel voor de dag te komen. Hier volstond Honda met helder glas voor de achterlichten en een verhuizing van de achteruitrijlampen en mistlichten. Die bevonden zich aanvankelijk nog in de bumper, maar kregen bij de faceliftversie een plekje naast de kentekenplaat.