Facelift Friday: Citroën DS
Met of zonder meesturende koplampen?
DS-kenners zullen direct zeggen dat de neus die hier als 'origineel' wordt omschreven niet het origineel is. Zij hebben natuurlijk gelijk: toen de DS de wereld in 1955 verbijsterde door op de markt te verschijnen, droeg hij een subtiel andere neus met zich mee dan de versie die je hier links op het plaatje ziet. Die verscheen in 1962 en had als voornaamste voordeel een betere motorkoeling. Ook de optionele, op het voorscherm geplaatste verstralers van dit exemplaar tonen aan dat het een auto van na '62 betreft.
In 1967 maakte die tweede serie plaats voor de derde. Ditmaal waren de wijzigingen niet te missen: in plaats van de eenvoudige, ronde koplampen kreeg Citroëns pareltje dubbele exemplaren, die zich - voor die tijd heel bijzonder – in een glazen behuizing schuilhielden. Alsof dat nog niet bijzonder genoeg was draaiden de binnenste lampen – de verstralers dus – mee met de voorwielen, zodat de bestuurder op donkere wegen 'om de hoek' kon kijken.
Over de overige bijzondere eigenschappen van het DS-gamma, waartoe we natuurlijk ook de wat eenvoudiger ID rekenen, is al veel gezegd en geschreven. Waar het nu om gaat, is welke neus jouw voorkeur heeft!