Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

F 800 Style: dit is Mercedes in de toekomst

55
F 800 Style: dit is Mercedes in de toekomst
F 800 Style: dit is Mercedes in de toekomstF 800 Style: dit is Mercedes in de toekomstF 800 Style: dit is Mercedes in de toekomstF 800 Style: dit is Mercedes in de toekomstF 800 Style: dit is Mercedes in de toekomstF 800 Style: dit is Mercedes in de toekomstF 800 Style: dit is Mercedes in de toekomstF 800 Style: dit is Mercedes in de toekomstF 800 Style: dit is Mercedes in de toekomstF 800 Style: dit is Mercedes in de toekomst
  • Roland Tameling
  • Nieuws
21 februari 2010 om 00:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Salon van Genève 2010:

  De Autosalon van Genève is traditioneel één van de belangrijkste autobeurzen van het jaar. Vrijwel elk merk doet een Europese onthulling of neemt een wereldprimeur mee. De nieuwsstroom is dus als vanouds.   Openingstijden: maandag t/m vrijdag 10.00 – 20.00 uur zaterdag en zondag 9.00 tot 19.00 uur   Entreeprijzen: Volwassene – 14 CHF Kinderen tot 16 jaar 8 CHF Groepen (min 20 max. 100 pers.) 9 CHF   Meer informatie op www.salon-auto.ch.

Benieuwd naar wat de toekomstige S-klasse ons gaat brengen? Mercedes-Benz geeft ons alvast een voorproefje met de F800 Style Concept.
Mercedes-Benz heeft een rijke historie van studiemodellen. De één laat de nieuwste vindingen zien op het gebied van veiligheid (zoals de ESF Concept van vorig jaar), de ander onthult comfortinnovaties en een derde toont weer 'n revolutionaire aandrijflijn. Nu is het de beurt aan de F800 Style Concept, die laat zien waar het met Mercedes-Benz heen gaat met zowel design, veiligheid áls aandrijving. De toevoeging 'Style' zegt eigenlijk al genoeg, maar Mercedes maakt er geen geheim van dat het uiterlijk van de F800 een duidelijke verwijzing is naar modellen die het merk in de nabije toekomst de weg op stuurt. Maar ondanks de vlotte daklijn van het studiemodel ontkent Steffen Köhl, de wereldwijde designdirecteur van Mercedes, in alle toonaarden dat we hier kijken naar de nieuwe CLS. "Nee, deze auto geeft veel meer de algemene ontwerprichting aan van onze modellen in de toekomst. De Rising Sculpture Concept die we in Detroit presenteerden geeft veel meer CLS prijs."
De goede kijker heeft echter allang door dat de F800 heel wat details deelt met die teaser, dus reken er op dat we de vorm van de grille en de vorm van het kofferdeksel snel terugzien. Andere opvallende stijlkenmerken aan de F800 Style zijn de vele dunne lamellen in de grille, 'die komen ook op de komende generatie S-klasse', en de achterportieren die op een bijzondere manier openen. Ze scharnieren niet open zoals we gewend zijn, maar glijden in z'n geheel over de achterste spatborden. Volgens Köhl komt Mercedes in de toekomst zeker met een dergelijke constructie, omdat het 'in stedelijke gebieden veel ruimte bespaart'. "Maar we hebben nog wel wat jaren nodig om de details te verbeteren." Hybride of waterstof
Buiten het uiterlijk heeft Mercedes ook op technisch gebied innovaties in de F800 Style verstopt. Zo zijn er twee aandrijfsystemen voor de auto ontwikkeld; bij de ene variant is de auto een plug-in hybride, vertelt Professor Herbert Kohler; "In de neus ligt een moderne, direct ingespoten V6-benzinemotor die wordt ondersteund door een krachtige hybridemodule met een vermogen van 80 kW." Op z'n lithium-ion accu's kan de achterwielaangedreven F800 maximaal dertig kilometer volledig elektrisch rijden tot een snelheid van 120 kilometer per uur. Volgens Kohler heeft de F800 Style als Plug-in Hybrid slechts 2,9 liter benzine per honderd kilometer nodig, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 68 gram per kilometer.
Bij de tweede variant is de F800 voorzien van een elektromotor en brandstofcellen. De elektromotor ligt vlakbij de achteras, terwijl de brandstofcelmodule op de plek van de 'normale' motor huist. De auto heeft vier waterstoftanks onder de passagierscabine, die volgens Professor Kohler inmiddels veilig genoeg zijn voor serieproductie. Als elektrische waterstofauto zou de F 800 Style een heel redelijke 600 kilometer ver kunnen komen op één tankbeurt. Volgens Kohler gaat het de goede kant op met de productiekansen van dit concept; "We zijn zeker op de juiste weg, en je kunt ervan uitgaan dat onze klanten binnen kunnen kiezen tussen zeer efficiënte hybrides en dagelijks inzetbare waterstofauto's." Cam-touch Pad
Een studiemodel van Mercedes is niet compleet zonder een bijzonder interieur, en dat zit bij de F800 Style wel goed. Het binnenste van de auto is ontworpen in de exclusieve ontwerpstudio van het merk aan het Italiaanse Como-meer en moet met vloeiende lijnen en robuuste oppervlaktes een natuurlijke sfeer oproepen. Dat zal wel, maar boeiender is de vinding die Mercedes 'Cam-touch Pad' noemt. Dit bedieningspaneel op de tunnelconsole werkt als een aanraakscherm, maar het geinige is dat je je eigen hand geprojecteerd ziet op het scherm in het dashboard. Wat je rechts met je hand doet, zie je dus praktisch recht voor je neus gebeuren, waardoor je minder vaak hoeft weg te kijken van het asfalt. Handig is ook dat je slechts een transparante weergave van je vingers ziet, zodat je geen knoppen afdekt met je hand. Qua ergonomie is dit een enorme sprong voorwaarts, en dit systeem zullen we dan ook terugzien op de komende S-klasse. Fileassistent
Dat geldt eveneens voor een andere innovatie, die we het beste kunnen omschrijven als een fileassistent. Dit is een uitbreiding van het Distronic Plus-systeem (radargestuurde cruisecontrole), waarmee de auto tot 40 km/h zelf file rijdt. Hij trekt op en remt af wanneer de auto vóór je dit ook doet. Daarbij houdt de F800 de omgeving nauwlettend in de gaten en kan-ie eventueel zelf uitwijken als dat nodig is. Volgens Professor Kohler debuteert ook dit systeem op de nieuwe S. Niet verwonderlijk, want elke nieuwe generatie van die auto krijgt altijd een flinke lading innovaties mee. Welke systemen definitief in productie gaan, weten we in 2012.
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz F 800
Mercedes-Benz Salon van Genève 2010

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz S-klasse 350 | Schuifdak | Youngtimer | Dealeronderhouden!! |

    Mercedes-Benz S-klasse 350 | Schuifdak | Youngtimer | Dealeronderhouden!! |

    • 2006
    • 223.700 km

    € 11.900

    Mercedes-Benz C 180 Kompressor Avantgarde leer

    Mercedes-Benz C 180 Kompressor Avantgarde leer

    • 2004
    • 300.100 km

    € 1.949

    Mercedes-Benz A220 AMG 4Matic Sfeer Night Burmester Pano Led Camera Multibeam

    Mercedes-Benz A220 AMG 4Matic Sfeer Night Burmester Pano Led Camera Multibeam

    • 2019
    • 54.451 km

    € 38.950

Meer Mercedes-Benz occasions

Lezersreacties (55) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz specificaties
  • Mercedes-Benz occasions
  • Mercedes-Benz video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz tests
  • Mercedes-Benz gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz index
PREMIUM
Mercedes-AMG SL vs. Porsche 911 Cabriolet - Dubbeltest

Mercedes-AMG SL vs. Porsche 911 Cabriolet - Dubbeltest

De nieuwe Mercedes-AMG SL heeft een drieledige missie. Door het wegvallen van de AMG GT Roadster...

Lees meer
Test: Mercedes-Benz Vision EQXX

Test: Mercedes-Benz Vision EQXX

140

Twee jaar geleden kwam de directie van Mercedes-Benz met de opdracht op een elektrische auto...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
    Merk
    Merk
    • Nieuws
      Vijf occasions voor de doe-het-zelver

      Vijf occasions voor de doe-het-zelver

      60
      • 12 augustus 2022
    • Nieuws
      Mercedes-Benz sluit deal met CATL voor accu's

      Mercedes-Benz sluit deal met CATL voor...

      40
      • 12 augustus 2022
    • Nieuws
      Mercedes-Benz EQS nog aerodynamischer door Brabus

      Mercedes-Benz EQS nog aerodynamischer door...

      20
      • 11 augustus 2022
    • Nieuws
      Mercedes-Benz EQS SUV: alle prijzen

      Mercedes-Benz EQS SUV: alle prijzen

      65
      • 9 augustus 2022
    • Nieuws
      Mercedes-Maybach EQS: elektrische overdaad gesnapt

      Mercedes-Maybach EQS: elektrische overdaad...

      26
      • 9 augustus 2022
    • Nieuws
      Mercedes-AMG GLC 63 Coupé betrapt

      Mercedes-AMG GLC 63 Coupé betrapt

      3
      • 8 augustus 2022
    • Achtergrond
      25 jaar Mercedes-Benz A-klasse: dit maakte de auto uniek

      25 jaar Mercedes-Benz A-klasse: dit maakte...

      67
      • 6 augustus 2022

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden