Extremer: de Koenigsegg Jesko Absolut

Gestroomlijnder en daarmee sneller

Koenigsegg Jesko Absolut
Koenigsegg Jesko AbsolutKoenigsegg Jesko AbsolutKoenigsegg Jesko AbsolutKoenigsegg Jesko AbsolutKoenigsegg Jesko AbsolutKoenigsegg Jesko Absolut

Naast de oogstrelende Koenigsegg Gemera hebben de Zweden nog iéts extremer nieuws voor ons in petto. Koenigsegg presenteert namelijk de naar eigen zeggen snelste auto die het merk ooit bouwde. Dit is de Jesko Absolut.

Voor iedereen bij wie een belletje gaat rinkelen bij het zien van de platen: dat is niet gek! De Jesko Absolut is namelijk een doorontwikkeling van de vorig jaar ontketende Koenigsegg Jesko. Die versie is echter meer een circuittijger, terwijl deze Absolut meer een in serie gebouwde auto belooft te zijn. Bij de Jesko Absolut ging Koenigsegg vooral aan de slag met de luchtweerstand. Met succes, want de luchtweerstandscoëfficiënt van de extremist bedraagt 0,278. Daarvoor zijn enkele aanpassingen aan de koets verricht. De twee staande dubbele vinnen die de immense achterspoiler vervangen, vallen het meest op.

Verder onderscheidt de Absolut zich van de ‘normale’ Jesko met een verlengde achterklep, dichtere achterwielen, een verlaagde koets en verwijderde roosters bij de voorwielen. De motorkap krijgt een extra gesloten stuk om de lucht beter te laten doorstromen. Alle aanpassingen zorgen ervoor dat de maximaal 1.600 pk (op E85) sterke auto een hogere snelheidsstabiliteit heeft. Die 1.600 pk worden uit een 5,0-liter biturbo-V8 gehaald. Hoe snel die nu echter is geworden, laat Koenigsegg nog niet weten. Om de auto verder iets comfortabeler te maken, is de ophanging iets zachter afgestemd.

Lezersreacties (5) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.