Ex-CEO Stellantis verwacht meer fusies van Europese autofabrikanten
Tavares spreekt
Carlos Tavares, de voormalige topman van megaconcern Stellantis, heeft van zich laten horen. Hij verwacht dat de Europese auto-industrie nog roerige tijden te wachten staan.
Als topman van Stellantis, het enorme autoconcern waaronder merken als Peugeot, Fiat en Opel vallen, was Carlos Tavares jarenlang één van de belangrijkste personen in de auto-industrie. Nu staat de 66-jarige op dat gebied langs de zijlijn, want eind 2024 ging er plotseling een streep door zijn verdere toekomst bij Stellantis. Naar eigen zeggen is hij niet ontslagen, maar is het vertrek voortgekomen uit een 'erg volwassen gesprek' met John Elkann, zo blijkt uit een interview met Bloomberg. In datzelfde interview laat hij bovendien blijken dat hij vanaf zijn wijnboerderij in Portugal de auto-industrie nog niet helemaal los kan laten, al laat hij al doorschemeren dat we hem niet terug hoeven te verwachten aan het roer van een autofabrikant.
Tavares lijkt het überhaupt wel welletjes te vinden, nu de Europese auto-industrie volgens hem nog meer roerige jaren te wachten staat. Volgens hem ligt het in de lijn der verwachting dat er meerdere Europese autofabrikanten het hoofd niet boven water kunnen houden en daarom fusies onvermijdelijk zijn. "Dat gaat gebeuren, want de bedrijven komen in de problemen." Hij noemt geen namen, maar zijn voormalige concurrent én voormalige werkgever Renault wordt al langer als mogelijke fusiekandidaat genoemd, al dan niet met Stellantis.
Tavares is verder van mening dat Europese autofabrikanten zich beter op de hogere segmenten kunnen richten, om zich weerbaarder te maken tegen Chinese concurrentie. Hij lijkt te verwachten dat de Chinezen in de goedkopere hoek van autoland niet te stoppen zijn. De Portugees denkt dat zijn opvolger, Antonio Filosa in deze omstandigheden een goede keuze is: "Hopelijk wordt hij voldoende gesteund door het bestuur. Hij is een logische en geloofwaardige keuze", aldus de voormalig topman, die zegt dat hij zelf weliswaar dingen anders had kunnen doen, maar erop wijst dat Stellantis wel winstgevend is.