‘EV’s komen in de kou verder als je harder gaat’
Korter verwarmen is beter
Wie zonder te laden zo ver mogelijk wil rijden met een EV, moet bij lagere temperaturen harder rijden dan bij een optimale buitentemperatuur. Dat klinkt onlogisch, maar er is een verklaring.
De opvallende claim komt van Geotab, al danken we Carscoops voor de tip. Geotab baseert zijn conclusies op de data van 350.000 verschillende ritten met 500 niet nader gespecificeerde elektrische sedans, plus 2,8 miljoen (!) ritten met 2.000 verschillende elektrische bestelbussen. In totaal zouden er 550.000 rij-uren zijn geanalyseerd. Geotab gaat dus niet over één nacht ijs.
Voor de vergelijking is er teruggerekend naar een accupakket van 65 kWh voor beide carrosserievormen. In het meest gunstige geval komt de elektrische sedan daar volgens Geotab 620 kilometer ver mee. Maar om dat te halen, moet je met een constante snelheid van 31 km/h rijden. Bij 0 graden Celsius houdt diezelfde auto het volgens de data maximaal 427 km vol. Om dat te halen, moet er bijna dubbel zo snel worden gereden: 60 km/h. Bij de elektrische bestelbussen zien we een soortgelijk beeld. Voor optimaal bereik bij 20 graden moet je hier met 24 km/h nog langzamer rijden, rond het vriespunt wordt dat zo’n 40 km/h. Wie het zelf wil zien, kan op de website van GeoTab spelen met temperaturen en snelheden.
De verklaring van de onderzoekers is dat de verwarming van de auto zoveel energie kost, dat het bij lagere temperaturen simpelweg lonend is om korter onderweg te zijn. Daarmee is weer bewezen dat het slim is om een EV goed voor te verwarmen, de temperatuur waar mogelijk een graadje lager te zetten en indien aanwezig de stoelverwarming te gebruiken als aanvulling.