Even duur als exclusief: Alpine A110 R Ultime

Eye-watering

Alpine A110R Ultime
Alpine A110R UltimeAlpine A110R UltimeAlpine A110R UltimeAlpine A110R UltimeAlpine A110R UltimeAlpine A110R UltimeAlpine A110R UltimeAlpine A110R UltimeAlpine A110R UltimeAlpine A110R UltimeAlpine A110R UltimeAlpine A110R UltimeAlpine A110R Ultime

De Alpine A110R is de ultieme A110 voor wie het vooral om sportiviteit te doen is. Althans, tot nu toe. De A110 R Ultime doet er namelijk ook nog wat vermogen bovenop, al zijn dat wel de duurste pk’s die we ooit hebben gezien.

Je hoort het ze denken daar in Dieppe: "We kunnen best wat EV’s presenteren, maar we moeten de benzine-liefhebbers niet afstoten." De vrij makkelijke oplossing heet Alpine A110R Ultime, en is de ultieme versie van de sportiefste versie (de R) van de bestaande A110. In tegenstelling tot de reguilere A110 R is de A110 R Ultime flink krachtiger dan de minder ‘hardcore’ GT- en S-versies. In plaats van 300 pk en 340 Nm levert de viercilinder in de Ultime 345 pk en 420 Nm. Iedere pk hoeft daarom maar 3,2 kg mee te slepen en dat maakt de Ultime serieus snel. Het sprintje van 0 naar 100 is in 3,8 tellen achter de rug. Op de niet nader omschreven topsnelheid levert de Ultime bovendien fors meer downforce dan een reguliere A110 R, tot wel 160 kg extra.

Een Akrapovic-uitlaat, speciale Ohlins-schokdempers, een uniek remsysteem en een aangepast koelsysteem maken één ding duidelijk: dit is niet zomaar een A110 R met een chippie, maar een nog veel heftiger A110. Aan de buitenzijde moet je overigens wel twee keer kijken om dat te zien, want de reguliere R is met zijn grote achtervleugel en dichtgemaakte achterruit al behoorlijk heftig. De Ultime heeft nog een verticale ‘vin’ op het achterdek, plus twee ‘canards’ aan iedere zijde op de voorbumper. Ook het interieur is uniek, met speciale kuipstoelen en nog meer mogelijkheden om de boel naar wens in te kleuren en aan te passen.

'Wat staat daar nou eigenlijk?'

Ferrari-geld

Allemaal leuk en aardig, maar daar betaal je ook voor. En hoe! De Alpine A110 R Ultime kost met btw, maar zonder bpm maar liefst €265.000. Bovendien zijn opties duur. Het exemplaar dat op de autoshow van Parijs en op bovenstaande afbeeldingen wordt getoond, kost bijvoorbeeld €330.000.  In het Engels hebben ze daar en prachtige term voor: ‘eye-watering’. Een reguliere R kost ‘maar’ €119.290, inclusief dik €12.000 bpm. Voor A110R Ultime-geld heb je grofweg ook een McLaren Artura, terwijl een Ferrari 296 niet heel veel duurder is. Alpine beperkt de productie van de Ultime tot 110 stuks, maar dat is met zo’n prijskaartje wellicht ook gewoon de natuurlijke limiet…

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.