Europese autoverkopen stijgen ook in februari
In februari werden in de Europese Unie 861.058 auto's verkocht. Dat was 8,0 procent meer dan de 797.494 van dezelfde maand in 2013.
Op bijna alle grote markten stegen de verkopen dan ook. In Duitsland met 4,3 procent, in Italië met 8,6 procent, in het Verenigd Koninkrijk met 3,0 procent en in Spanje zelfs met 17,8 procent. Alleen Frankrijk zat in de min met een daling van 1,4 procent.
Nederland pluste met 5,4 procent, maar het waren de echt kleine markten waar de grootste stijgingen te zien waren. Met name in Oostenrijk (+30,2%), Bulgarije (+32,5%), Litouwen (+40,1%) en Portugal (+40,2%) deden de importeurs goede zaken.
Goede maand voor Maserati en Suzuki
Verschuiven we de blik naar de merken, dan zien we de opvallendste stijging bij de 'overige merken' (Ferrari en Maserati) van de Fiat Group: ten opzichte van februari 2013 lagen de verkopen daar met maar liefst 224,4 procent hoger. Die stijging is vooral te verklaren door de introductie van de Ghibli bij Maserati, een 'volumemodel' voor het merk met de drietand.
De andere twee fabrikanten met een stijging van meer dan 30 procent waren Suzuki en Dacia. Vooral door de introductie van de SX4 S-Cross verkocht het Japanse merk 33,1 procent meer auto's dan vorig jaar. De Roemenen profiteren nu vol van het vernieuwde gamma.
Andere merken met forse stijgingen waren Skoda (+24,0%), Lexus (+29,3%), Mazda (+23,7%) en Mitsubishi (+25,3%).
Volkswagen enige daler binnen concern
Uiteraard waren er ook merken waar het minder goed ging. Opvallend was bijvoorbeeld dat Volkswagen als enige merk binnen het concern een daling noteerde (-0,6%). Bij Alfa Romeo is de gifbeker ook nog niet leeg: ondanks een zeer slecht 2013 daalden de verkopen in februari toch nog verder: -3,1 procent.
Ook bij Mini (-9,4%), Honda (-11,0%) en Jaguar (-7,9%) waren er minder blije gezichten, al is er bij Mini zonder meer zicht op verbetering door de introductie van de derde generatie van de retro-auto.