Europese autoverkopen: enorme daling EV-verkopen in Duitsland en Frankrijk

Kleine dip

Nissan Qashqai Toyota Corolla Cross Dubbeltest

Er zijn in november iets minder nieuwe personenauto's in de Europese Unie geregistreerd dan in november vorig jaar. Het aandeel van elektrische auto's is daarbij iets geslonken. Dat komt vooral door een enorme daling van de EV-verkopen in Duitsland en Frankrijk. Dat en meer blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Association des Constructeurs Européens d'Automobiles (ACEA).

In oktober liet de Europese automarkt nog een klein plusje zien, maar in november duiken de registraties weer in de rode cijfers. Ingrijpend is het allemaal niet. In de Europese Unie zijn in november 869.816 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. In absolute zin een enorm aantal , maar het waren er desaniettemin 1,9 procent minder dan de 886.918 exemplaren die november vorig jaar werden geregistreerd. In grote markten als Frankrijk en Italië daalden de registraties met achtereenvolgens 12,7 en 10,8 procent. Vegen we de cijfers over de eerste elf maanden op een hoop, dan loopt 2024 iets voor op 2023 rond dezelfde tijd (+0,4 procent). Dit jaar zijn in de Europese Unie al 9,7 miljoen auto's geregistreerd.

Van alle in november geregistreerde personenauto's had zo'n 85 procent een verbrandingsmotor. 15 procent was een volledig elektrische auto. Het gaat om 130.757 exemplaren. In november vorig jaar waren elektrische auto's nog goed voor een aandeel van 16,3 procent. In absolute zin zijn de afgelopen maand 9,5 procent minder elektrische auto's verkocht dan in november vorig jaar. Met name in Duitsland en Frankrijk vielen de EV-registraties weer terug. In Duitsland zijn in november maar liefst 21,8 procent minder EV's op kenteken gezet dan in diezelfde maand vorig jaar. In Frankrijk zelfs 24,4 procent. Over heel 2024 hebben elektrische auto's tot nu toe een marktaandeel van 13,4 procent. In de eerste elf maanden van vorig jaar betrof dat aandeel 14,2 procent. Plug-in hybrides waren in november goed voor een marktaandeel van 7,6 procent. In dezelfde maand vorig jaar waren PHEV's goed voor een marktaandeel van 8,1 procent.

Auto's met een traditionele benzinemotor waren in november goed voor een marktaandeel van 30,6 procent en moeten stekkerloze hybrides voor zich dulden (33,2 procent). In november vorig jaar betrof het marktaandeel van reguliere benzineauto's nog 32,5 procent. Nog altijd is ruim 1 op de 10 (10,6 procent) van de in Europa verkochte nieuwe personenauto's een diesel. In november vorig jaar was dat aandeel iets groter (12,2 procent).

Nieuwe auto's in de Europese Unie naar brandstofsoort/aandrijflijn - november 2024

Marktaandeel november 2024Marktaandeel november 2023Marktaandeel jan-nov 2024Marktaandeel jan-nov 2023
Benzine30,6%32,7%33,7%35,6%
Diesel10,6%12,2%12,1%13,7%
Hybride33,2%27,5%30,7%25,7%
Plug-in hybride7,6%8,1%7%7,7%
Elektrisch15%16,3%13,4%14,2 %
Overig3%3,3%3,1%2,8%

Lezersreacties (230)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.