‘Europese automarkt krimpt 1 procent in 2022’

26 procent minder ten opzichte van 2019

dubbeltest VW Golf GTI vs. BMW 128ti

In plaats van de verwachte groei denkt de Europese brancheorganisatie ACEA nu dat de automarkt in Europa in 2022 met 1 procent zak inkrimpen. Dat zou een dramatische daling betekenen ten opzichte van pre-coronajaar 2019.

De European Automobile Manufacturers’ Association, die tegenwoordig niet meer helemaal alle Europese autobouwers vertegenwoordig, is somber over 2022. De organisatie stelt zijn verkoopverwachting voor 2022 naar beneden bij en voorspelt dat er uiteindelijk niet 10,5 miljoen, maar slechts 9,6 miljoen auto’s op Europees kenteken zullen gaan. Daarmee belanden we ook in een daling ten opzichte van vorig jaar, dat als tweede ‘coronajaar’ op zijn beurt nog slechter was dan 2020.

Het moge duidelijk zijn dat 2022 in dit zeer aannemelijke scenario nog slechter uit de verf komt als we het vergelijken met 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. Toen gingen er volgens de hier door ACEA gehanteerde maatstaven nog dik 13 miljoen auto’s over de toonbank. Als de 9,6 miljoen uitkomt, hebben we dan ook te maken met een totale afname van de nieuwverkopen van maar liefst 26 procent.

Het pakket oorzaken is nog wat uitgebreider dan voorheen. Waar de slechte cijfers eerder nog vooral het gevolg waren van leveringsproblemen en we het probleem dus vrijwel helemaal aan de aanbodzijde moesten zoeken, is er door de aanhoudende inflatie en angst voor een recessie nu ook gewoon minder vraag.

Lezersreacties (44) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.