Europeanen kopen steeds grotere SUV’s

En dan telt de Model Y nog niet eens mee

VOlkswagen Tiguan

Lange tijd was de kleine SUV het populairste autotype van Europa. Dat stokje lijkt echter definitief te worden doorgegeven aan de compacte SUV, die ondanks die naam een stuk groter is dan zijn kleine broertje.

Compacte SUV’s en cross-overs waren volgens cijfers van Dataforce in de eerste vier maanden van 2025 goed voor 803.204 verkochte auto’s. Dit segment, dat je kunt kennen van de Volkswagen Tiguan (nummer 1) en Nissan Qashqai (2), is daarmee voor de tweede keer op rij groter dan dat van de kleine SUV’s en cross-overs. Daar zijn de Dacia Duster en de Toyota Yaris Cross de hardlopers. Er lijkt zich dus een duidelijke trend af te tekenen, waarbij de grotere gezinsauto’s het nu winnen van de kleinere hoogpotigen.

De strijd tussen die twee segmenten wordt overigens wel beïnvloed door de hier en daar wat wonderlijke keuzes die Dataforce maakt. Die zijn echter zeker niet in het voordeel van het compacte ‘Qashqai-segment’, maar eerder in het nadeel daarvan. Zo rekent het cijfervehikel van Automotive News de Tesla Model Y tot de grotere SUV’s, en telt die tot voor kort erg populaire EV dus niet mee voor de compacte klasse. De Volkswagen T-Roc zouden wij absoluut ook in dat (C-)segment plaatsen, maar wordt door Dataforce tot de kleine modellen gerekend. De voorsprong van de compacte klasse had dus wat groter kunnen zijn, maar evengoed is dit het grootste segment van Europa. Dat bestaat hier overigens uit de EU, het Verenigd Koninkrijk en de landen van de Europese Vrijhandelsassociatie samen.

Segmenten verkoopcijfers europa

Wie dit geneuzel over segmenten interessant vindt, moet zeker even een tijdje naar de tabel onder dit verhaal staren. Zo kun je ook zien dat coupés en cabrio’s (1 categorie) in 2025 weer minder over de spreekwoordelijke toonbank gingen, maar dat de Volkswagen T-Roc hier oppermachtig is. Saillant, want de T-Roc Cabrio gaat verdwijnen. Verder kun je zien dat compacte hatchbacks erg populair blijven en dat Frankrijk hier (samen met Renault-dochter Dacia) oppermachtig is. De Fiat Panda doet het opmerkelijk goed in de kleinste klasse, ongetwijfeld door de grote invloed van thuisland Italië.

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.