Update: EU wil in 2035 alle nieuwe auto's uitstootvrij hebben
Harde deadline
De Europese Unie wil dat in 2035 alle nieuw verkochte auto's uitstootvrij zijn. De Europese Commissie komt met een uitgebreid plan, maar dit lijkt het belangrijkste punt te worden.
Het is een spannende dag voor de auto-industrie, want vandaag presenteert de Europese Commissie de uitstooteisen voor de nabije en verdere toekomst. De eerste zaken worden al bekend. Zo wordt 2035 dus het jaar waarin nieuwe auto's 'uitstootvrij' moeten zijn. De conventionele verbrandingsmotor moet dan dus het veld ruimen. Vóór die tijd komt er al een hele scherpe eis te liggen: in 2030 moet de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark van autofabrikanten al 55 procent lager ligt dan dit jaar het geval is. Dat doel staat nu nog op 37,5 procent reductie, maar wordt dus verder aangescherpt. De 65 procent reductie waarover eerder geruchten gingen, lijkt van de baan.
Zoals gezegd moet de EC zelf nog met het hoge woord naar buiten komen, alleen laat de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, zich er al even over uit: "We komen met een datum waarop alle auto's uitstootvrij moeten zijn. Hoe de productie hierop wordt aangepast, is aan de autofabrikanten. Zij weten het beste hoe nieuwe auto's of brandstoffen moeten worden ontwikkeld", stelt ze tegenover de Süddeutsche Zeitung. De eisen kunnen waarschijnlijk op veel weerstand vanuit de industrie rekenen, maar ook hebben Frankrijk en Duitsland al laten weten zich niet te kunnen vinden in een verbod op de verbrandingsmotor per 2035.
*Update 15:00u*
De hierboven beschreven plannen zijn inmiddels officieel bevestigd. In 2030 mogen nieuwe auto's 45 procent uitstoten van wat ze nu doen, dus de reductie van 55 procent komt eraan. Opvallend: de uitzondering voor kleine fabrikanten wordt geschrapt. Ook autobouwers als Ferrari en Aston Martin zullen dus definitief en op grote schaal aan de elektrische aandrijving moeten, zeker vanaf 2035.
Dat elektrische auto's niet zonder laadmogelijkheid kunnen, weten ze in Brussel gelukkig ook. Daarom worden er ook eisen gesteld aan het laadnetwerk. Voor 2025 moet per 60 kilometer snelweg 'voor minstens 300 kW' aan snelladers verschijnen, om dat aantal in de vijf jaar daarna nog eens te verdubbelen. Ook wordt het aantal laadpalen gekoppeld aan de hoeveelheid auto's en moeten er meer waterstofstations komen.