‘EU gunt lagere China-heffingen aan Volkswagen en BMW’

Niet eens onlogisch

Mini Cooper SE

De Europese Commissie zou voor Europese autobouwers Volkswagen en BMW lagere importtarieven gaan hanteren voor modellen die in China worden gemaakt.

Dat is althans wat ‘bronnen die er verstand van zouden moeten hebben’ volgens Reuters beweren. BMW en Volkswagen zouden in aanmerking komen voor ‘slechts’ 20,8 procent importheffing (boven op de bestaande tien procent) in plaats van het ‘standaardtarief’ van 37,6 procent. Dat is kennelijk ook het standaardtarief voor de merken die niet in het vooronderzoek van de Europese Commissie zijn opgenomen, terwijl eerder werd gesuggereerd dat dit tarief slechts voor niet-meewerkende merken was bedoeld.

Lastige materie dus, maar het lijkt erop dat de EU bereid is om Europese autobouwers iets tegemoet te komen als het om de importheffingen gaat. Heel onlogisch is dat trouwens ook niet. De hele discussie omtrent een stevige invoerheffing voor elektrische auto’s uit China kwam immers tot stand naar aanleiding van het vermoeden dat Chinese autobouwers door de Chinese overheid worden gesubsidieerd, zodat die Chinese merken oneerlijke concurrentie zouden vormen voor Europese fabrikanten. Dat een importheffing automatisch ook in China gebouwde auto’s van niet-Chinese autobouwers treft, is in dat kader eigenlijk een ongelukkige bijkomstigheid. In het geval van Volkswagen zou het op dit moment vooral gaan om de in China gebouwde Cupra Tavascan, terwijl Mini met de nieuwe elektrische Cooper en de Aceman een heel arsenaal aan in China gebouwde modellen heeft geïntroduceerd.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.