Er verdwijnen juist weer laadpalen langs de snelweg

Opmerkelijke situatie

Mazda MX-30 aan laadpaal

Er wordt nog altijd ingezet op een fijnmaziger laadnetwerk voor elektrische auto's in Nederland, maar tal van laadpalen langs de snelweg verdwijnen juist weer. En dat gebeurt niet omdat er te weinig klandizie is, maar vanwege wetgeving.

Het credo lijkt nog altijd dat er alsmaar meer laadpalen moeten komen. Daar wordt dan ook hard aan gewerkt. Een hogere laadpaaldichtheid kan immers helpen om meer mensen over te halen om elektrisch te gaan rijden. Ook het huidige kabinet zet in op meer laadpalen, weliswaar in het bijzonder voor vrachtverkeer. Toch verdwijnen er tal van laadpalen langs de snelweg, zo bericht De Telegraaf. Dat gebeurt niet omdat er te weinig animo voor is, daaraan is juist geen gebrek. Het is het gevolg van wetgeving.

In 2022 is een tijdelijke beleidsregel ingesteld, waardoor er geen vergunningen voor lange duur meer mogen worden afgegeven voor nieuwe laadpalen op verzorgingsplaatsen. Er moet immers nog worden besloten hoe de toekomst van tankstations en bijbehorende verzorgingsplaatsen eruitziet. Hoewel die beleidsregel moet voorkomen dat tankstations nu al grotendeels veranderen in EV-laadplaatsen, leidt het in de praktijk juist tot een andere ongewenste situatie: er verdwijnen laadpalen. De rechter kan vanwege de beleidsregel bepalen dat een bestaande tijdelijke vergunning wordt vernietigd en dan moet een laadpaal verdwijnen. In de praktijk gebeurde dat al op zo'n twintig plekken, begrijpt De Telegraaf van branchekoepel Vemobin.

Uiteraard komt zo'n vergunning niet zomaar voor de rechter te liggen. Snellader-aanbieder Fastned spande zaken aan tegen concurrerende laadpaalexploitanten met palen langs de snelweg en boekte al enkele successen. Fastned laat aan De Telegraaf weten dat het 'vindt dat de overheid de kaders voor iedereen op gelijke wijze moet toepassen, zodat er een eerlijk speelveld is. Indien dat niet gebeurt, maken we gebruik van de mogelijkheid tot bezwaar of beroep.' Daarbij wijst Fastned erop dat het zelf ook vaak juridische tegenwerking ondervindt van concurrenten als het laadplekken wil uitbreiden. Onderaan de streep is er dus sprake van een concurrentiestrijd die er vanwege de huidige wetgeving toe kan leiden dat er laadpalen verdwijnen. Vemobin hoopt dat de genoemde beleidsregel uit 2022 zo snel mogelijk verdwijnt of er snel een klap wordt gegeven op de wetgeving rond de toekomst van verzorgingsplaatsen, om een einde te maken aan deze praktijken.

Lezersreacties (217)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.