Enorme opleving EV-verkopen in groeimarkten
China ook hier oppermachtig
Het is en blijft de grote vraag die boven de markt hangt als het om elektrische auto’s gaat: blijft het bij rijke, westerse landen, of komt de rest ook mee? Een nieuw onderzoek wijst op het laatste.
‘Opkomende markten in Azië en Latijns Amerika worden het nieuwe epicentrum van groei’, stelt de Global EV Outlook 2025. In dat rapport doet de International Energy Agengy (IEA) uitgebreid verslag van de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s in 2024, waarbij moet worden aangetekend dat ook PHEV’s hier onder ‘elektrische auto’s’ vallen. Eerder keken we al naar de grote spelers op de wereldwijde EV-markt en de hegemonie van China als het om EV-productie gaat, vandaag gluren we met IEA naar de opkomende markten. Daar is afgaande op dit rapport momenteel een serieuze verschuiving gaande.
In Zuidoost-Azië en Zuid-Amerika maakte de oplaadbare auto een verkoopgroei van 60 procent door. In totaal zijn er in deze regio’s in 2024 bijna 600.000 ‘elektrische’ of elektrische auto’s verkocht, waarbij de IEA fijntjes opmerkt dat dat ongeveer even veel is als de complete Europese EV-markt vijf jaar geleden. Afgezet tegen de oppervlakte en inwonersaantallen van de genoemde regio’s is er daarmee alsnog een hele weg te gaan, maar het groeipercentage is inderdaad indrukwekkend. In Zuidoost-Azië zou de elektrische auto (inclusief PHEV) nu goed zijn voor 9 procent van de totale autoverkopen in de regio, waarbij Thailand en Vietnam de koplopers zijn. In Brazilië waren oplaadbare auto’s goed voor 125.000 registraties in 2024, wat neerkomt op een marktaandeel van meer dan 6 procent.
In Afrika verdubbelden de verkopen van oplaadbare auto’s, vooral door de bijdrage van Egypte en Marokko. Evengoed zijn auto’s die met een laadkabel worden geleverd hier nog maar goed voor een marktaandeel van 1 procent, dus Afrika voldoet wel degelijk aan het beeld dat er buiten het westen nog weinig gebeurt op elektrificatiegebied.
China
Opvallend is opnieuw de oppermacht van China, die in opkomende markten nog wat duidelijker is dan in het rijke, verwende Westen. Doordat China zijn EV’s doorgaans goedkoper in de markt kan zetten, zijn Chinese auto’s goed voor 75 procent van de elektrische verkopen in opkomende markten buiten China zelf. Dat groeipercentage geeft samen met de groei van EV's zelf wel te denken over de toekomst van autoland, waarbij de invloed van China vrijwel zeker enorm zal worden.
Foto boven: de BYD Song Plus (Seal U, maar pre-facelift) was de populairste stekkerauto van Brazilië in 2024. Bron: CleanTechnica