En nu voor het echie: Aston Martin Vanquish
Begin volgend jaar volgt deze Aston Martin Vanquish de huidige DBS op als vlaggenschip van de Aston Martin line-up. Veel van de informatie over het nieuwe topmodel was al gelekt, maar de Engelse rassportwagenfabrikant bevestigt nu officieel wat de Vanquish in z'n mars heeft. De bekende 6,0-liter V12 werd flink onder handen genomen, waarbij er onder meer nieuwe cilinderkoppen en dubbele variabele kleptiming werden geïntroduceerd. Daardoor komt de twaalfcilinder nu tot 573 pk en 620 Nm, die via een 6-traps automaat van ZF naar de achterwielen worden geleid. Volgens de fabrikant schakelt de nieuwe transmissie 30 procent sneller dan voorheen. Mede daardoor kan de Vanquish het bekende sprintje naar de 100 in 4,1 seconden voltooien en een top van 295 km/h bereiken.
Naast prestaties in een rechte lijn besteedde Aston Martin echter vooral veel aandacht aan het weggedrag van de nieuweling. Zo gebruikte men voor de carrosseriepanelen koolstofvezel om het gewicht tot 1.739 kilogram te beperken. Ook werd de machtige V12 ten opzichte van de DBS lager in het chassis geplaatst om het zwaartepunt te verlagen. Het aluminium chassis is een doorontwikkelde versie van dat van de DBS, volgens Aston Martin is de Vanquish echter zo'n 30 procent stijver. Om de aandrijfkrachten op het wegdek te krijgen worden Pirelli P Zero banden in maatje 255/35 vóór en 305/30 achter om de 20 inch wielen gelegd.
Ondanks z'n prestatiepotentieel is de Vanquish volgens Aston Martin zelf in de eerste plaats een Grand Tourer. Om dat te benadrukken is de optielijst gevuld met luxe en kan de auto bogen op een bagageruimte die 60 procent groter is dan die van de DBS. Begin volgend jaar komt de Vanquish op de markt, in Engeland gaat de auto 190.000 Pond kosten.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen