AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

En dan nu officieel: de Mini Paceman!

Mini Paceman
Mini Paceman
Mini Paceman
Mini Paceman
Mini Paceman
Mini Paceman
Mini Paceman
Mini Paceman
Mini Paceman
Mini Paceman
Mini Paceman
Mini Paceman
Mini Paceman

Het aanlooptraject was lang maar Mini heeft eindelijk het officiële beeldmateriaal en alle bijbehorende informatie van de Paceman vrijgegeven.

Eerst waren er de spionagefoto's, toen mochten we zelf een blokje om met een deels ingepakt exemplaar, vervolgens lekten er een paar foto's uit van een ongecamoufleerde Paceman en nu is het dan eindelijk tijd om het officiële materiaal van Mini's Sport Activity Coupé uit de doeken te doen.

De Paceman kenmerkt zich door z'n driedeurskoets met aflopende daklijn (4 cm lager dan bij de Countryman) en vormt daarmee een mooi compromis voor mensen die een gewone Mini te krap en een Countryman te fors vinden. Opvallend zijn de 'liggende' achterlichtunits; da's nieuw voor Mini en waarschijnlijk de voornaamste reden dat die nog waren afgeplakt op het model waar we onlangs mee konden rijden.

Standaard is de Paceman voorzien van een verlaagd onderstel maar dat kan naar wens weer een centimeter hoger worden gezet voor wat meer comfort. De karakteristiek van de dempers kan worden aangepast met de optionele sportknop. In den beginne is de Paceman leverbaar met twee benzine- en evenzoveel dieselmotoren. Instapmodel is de Cooper met 1,6-liter turbomotor van 122 pk, goed voor een 0-100 tijd in 10,4 seconden. Die motor verbruikt in combinatie met een handbak precies 6 liter op 100 km, 0,1 liter minder dan de sterkste benzine-variant, de 184 pk sterke Cooper S. Die auto stelt daar wel een aanzienlijk vlottere sprinttijd tegenover, en knalt in 7,5 seconden naar de honderd.

Dieselen doe je met de Cooper D (1.6) en Cooper SD (2.0) van respectievelijk 112 en 143 pk. De handgeschakelde D heeft voor het sprintje naar de honderd 10,8 seconden nodig, de SD snoept daar in dezelfde configuratie 1,6 seconden af. Ook hier verschilt het verbruik weinig: de D neemt elke 100 km 4,4 liter tot zich, terwijl zijn snellere broertje daar volgens de fabriek 4,6 liter voor nodig heeft.

Een handgeschakelde zesbak is standaard op alle uitvoeringen. Wie liever niet zelf pookt, kan kiezen voor een zestrapsautomaat. Vierwielaandrijving (ALL4 genaamd) is te bestellen op alle vier versies behalve het basismodel met benzinemotor. Die kun je wel weer laten voorzien van een elektronisch sperdifferentieel, op de overige Pacemannen is deze tractiebevorderende voorziening standaard. De Cooper krijgt 16-inch lichtmetaal aangemeten, de S-versies een maatje groter en op de optielijst staan de maten 17, 18 en 19 inch vermeld. In alle gevallen geldt dat het verbruik iets stijgt door het toevoegen van vierwielaandrijving en/of een automaat.

Het interieur is nagenoeg identiek aan dat van de Countryman, op een paar details na. Zo is de bediening van de zijruiten verplaatst van middenconsole naar de portieren. Een overzichtsfoto van het dashboard hopen we snel toe te kunnen voegen. Standaard is de Paceman voorzien van onder andere een audiosysteem, airconditioning, voor- zij- en gordijnairbags, sportstoelen, een multifunctionele 'center rail' en Isofix-bevestigingspunten achterin. Je kunt je Paceman personaliseren met zaken als striping voor de motorkap en een riante keuze aan materialen en kleuren voor het interieur. Er zijn drie nieuwe lakkleuren leverbaar: Brillant Copper, Blazing Red en Starlight Blue. Die laatste kleur is alleen voor de Paceman beschikbaar. De optielijst vermeldt onder andere een infotainmentsysteem, Harman/Kardon-luidsprekers, adaptieve xenonverlichting en een elektrisch bedienbaar glazen dak.

De Mini Paceman staat rond maart volgend jaar in de Nederlandse showrooms, prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. Er zit ook een 218 pk sterke John Cooper Works-versie van de Paceman in de pijplijn, die volgt in een later stadium.

Video

Lezersreacties (66)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Jammer dat het van die zware gedrochten zijn geworden. Dit model en de Mini Countryman hebben niets meer met de oorspronkelijke mini van Alec Issigonis te maken. Ik vraag me af hoeveel variaties op dit concept nog komen. Op een gegeven moment zal het toch klaar zijn?
TKoote
TKoote
  • 0
vind het een zeer geslaagd model geworden. de eerste mini die ik serieus zou overwegen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Jammer van die achterkant met giga logo en het halve alfabet aan glimmende letters..Ik zou em direct debadgen!
Anoniem
Anoniem
  • 0
De verhoudingen kloppen niet bij deze auto. Je kunt dit model wel blijven uitmelken, maar mooier zal ie er niet van worden. Het heeft inderdaad niets meer met de oorspronkelijke Mini te maken. Straks komt een een model met een half dak, een met een bult in het dak, een met nog grotere wielen, een met 6 deuren, een met aflopend dak en 4 deuren, een met openslaand dak en zonder deuren enz..enz...
Anoniem
Anoniem
  • 0
neej geef mij dan maar het nieuwe origineel....zo'n 'gewone' cooper ziet dr best goed uit ......maar dit?foei.....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nou sorry kan het weer niet mooi vinden zal ook wel weer erg duur wezen.en die zilvere ringen om de achterlichten doen wel heel erg goedkoop aan net al bij alfa mito.soort aftermarket ringen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooi is anders, maar het is wel een stoer ding. Een soort door Veronica gepimpte Mini.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een vreselijk lelijk ding. Ik vind de originele nieuwe Mini een leuk ding, maar dit slaat kant noch wal. Ze zijn de weg kwijt. Maar rijke vrouwtjes kopen ze wel.
Matthias DS
Matthias DS
  • 0
"Sport Activity Coupé". Juist ja.

Aan "4-deurs coupé" kan ik nog wennen, maar "sport activity coupé" is toch een brug te ver. Hoeveel buzzwords kan je in een genrebenaming steken? Wat is de link tussen dit ding en de woorden "sport", "activity" of "coupé"?

Een 3-deurs hatchback, dat is het.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dit apparaat heeft de lelijkste achterkant die ik in jaren bij een auto gezien heb, wat een afschuwelijke auto
Anoniem
Anoniem
  • 0
Er gaat niets boven een base Mini Minimalist.
Fonzzz
Fonzzz
  • 0
Shredder-time! Lijkt wel een homp klei waar een vrachtauto overheen is gereden.
Niboo
Niboo
  • 0
Lijkt in mijn ogen nergens op! Als ze hier nog kopers voor vinden, vraag ik me af waar die mensen mee bezig zijn.

@ Fonzzz

goed gezien!
B Ende
B Ende
  • 0
De New Mini was een meer dan fantastisch retro-concept wat nu bij elke volgende variant verder wordt verminkt. Je kunt dit onmogelijk een stijlicoon of wat dan ook vinden, de doelgroep voor dit soort auto's zijn doorgaans jonge carrieregerichte mannen en vrouwen die de actuele mode volgen. Dan kun je echt niet met dit soort mutaties meer komen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Volgens mij heeft de Cooper D 112 Pk, niet 122 zoals in het artikel staat...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Die chromen ringen rond alle lampen, het lijkt wel een Daihatsu uit de jaren '90. Ik vind 'm lelijk.
zootje
zootje
  • 0
Het wordt zeker niet mooier op de weg met dit soort gedrochten.
Doe mij nog steeds maar een Alec Issigonis Mini, de rest kan in de shredder.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Waar zijn de echte leuke Mini 's gebleven?? Dit ziet er toch niet uit!
Bmw is kluts echt helemaal kwijt eerst de 1 nu maken zie hier een drol van...
whippet
whippet
  • 0
Mooie auto met deze kleur die waarschijnlijk gauw gaar vervelen.Ik zou hem zelf niet kopen .
EM 1
EM 1
  • 0
Mag ik het een gave auto vinden? Lekker dik met een stoere neus! Ik zie vele malen liever variaties van de Mini op de weg dan van die misvormede Hyundai's die je nu helaas veel te vaak tegen komt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Heel raar autootje. Lijkt wel een foute samenstelling. Als je zo'n achterlichtje in je handen hebt ziet het er best leuk uit. Dat geldt eigenlijk wel voor alle losse elementen. Samengesteld tot een auto ziet het er heel mallotig uit. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit koopt. Maar misschien bestaan ze nog, de mannen met een Mickey Mouse-stropdas.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tja, ergens klopt er niets van, maar ergens heeft deze toch ook wel weer wat. Mini begint wel wat te overdrijven met het aantal modellen. En dan de naam, las eerst ook pacman.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@E M

Dat mag! Alleen is het op dit forum op de een of andere manier en vogue om (alle) MINI('s) neer te sabelen. Niet echt representatief voor de rest van de Nederlanders, want populair zijn ze wel.

Ik vind het zelf ook een leuke auto, alleen is deze kleurstelling vreselijk. Ben alleen wel benieuwd hoe deze auto er in het echt uitziet...
Aston
Aston
  • 0
Mooi ding! Mooiste mini wat mij betreft. Maar haal alstjeblieft al die emblemen en rommel van de achterklep af. Een kleiner mini logo volstaat maar dit is net een kermisattractie.
Anoniem
Anoniem
  • 0
exterieur is prachtig. Het dash is nog steeds niet mijn ding. Dat kunnen ze daar toch wel beter?!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Af-schu-we-lijk!!

Die C-stijl - what were they thinking?? Idiots!

Een Mini heeft een C-stijl met min of meer dezelfde hellingshoek als de A stijl.
Maar dit is werkelijk ...af-schu-we-lijk.
Ben helemaal onderstuurd....herstel, overstuur. ;-))
Anoniem
Anoniem
  • 0
Vind hem niet mooi in proportie, maar goed hij zal niet voor mij bedoeld zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Range Rover en MINI komen zo wel heel dicht bij elkaar. De Evoque en deze Pacman, daar zit nog maar een klasse tussen. En belangrijker: ze lijken best veel op elkaar.
Jay DoubleYou
Jay DoubleYou
  • 0
Quote Henket: "Jammer dat het van die zware gedrochten zijn geworden. Dit model en de Mini Countryman hebben niets meer met de oorspronkelijke mini van Alec Issigonis te maken".

Helemaal mee eens. De naam Countryman is dan nog wel historisch verantwoord, maar verder is het niks...
Geen lelijk model, maar niet MINI-waardig.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Echt lilik zeg... en dat chroom gadsie...
lostspider
lostspider
  • 0
Het beestje moet een naam hebben maar "Mini Paceman", dat is met afstand de sufste autonaam van de eeuw.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De Vlaflippen onder ons zullen hier wel een harde plasser van krijgen, want van BMW.... Kijk er nog eens goed naar. Stond er een Kia badge op, dan was het helemaal thumbs down.
Anoniem
Anoniem
  • 0
bah bah wat een lelijke eend is me dat ! Binnenkort de MINI FRUTMAN :-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
En toch he, toch wordt deze Mini een verkoopsucces. Kijk maar naar de Range Rover Evoque.... duur, begeerlijk, anders, afwijkend. Precies wat de doelgroep zoekt. Volgens mij is deze variant veel 'cooler' dan de countryman, stoerder dan een clubman en praktischer dan een roadster. Bijna de optimale Mini.
Kortom, naast de Mini, Mini roadster wordt dit de meest succesvolle Mini, let maar op.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind het een strak en vet ding! Is weer eens wat anders, geeft kleur aan het grauwe straatbeeld! +++
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het is een gedrocht maar ik zit er niet mee. Keuze in nieuwe auto's zat bij andere automerken!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ziet er niet uit!

Overigens wel knap om zo'n merk volledig uit te melken.
utreg
utreg
  • 0
Dit wordt inderdaad een hit!! Erg apart waar genoeg mensen voor te vinden zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wel een grappig ding eigenlijk. Het is weer eens wat anders, prima turbomotortje erin, eigen gezicht. Tuurlijk, staat ver af van de newmini maar whatever, dat pretenderen ze toch ook niet bij mini?
Guydutchie
Guydutchie
  • 0
Ik ben enthousiast. Dit is een Mini die ik zou overwegen. Doe eens gek. Waarom eigenlijk niet. Hij is niet te Mini en te laag voor dagelijks gebruik en ook niet zo lomp als de Countryman. Als je een beetje ruimte nodig hebt en je hoeft geen gezin mee te slepen dan zijn er eigenlijk maar heel weinig auto's waarmee je dan hip en apart voor de dag kunt komen. Hij past in het rijtje van de Kia Soul en de Nissan Juke. Mini is dan wel het mooiste merk.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind het wel een grappig ding, al zou ik het zelf nooit kopen, daarvoor lijkt het me een te weinig bruikbare auto..
Anoniem
Anoniem
  • 0
Yesss!! de New Mini PAC-MAN!! Wat een knudde-kar is dit! :P
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wel een leuk ding maar meer voor vrouwen of mannen met vrouwelijke genen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De sterke John Cooper Works-versie met 218 PK word een verkoopsucces.
Anoniem
Anoniem
  • 0
KOmt nog eentje waarbij de stoelen helemaal plat kunnen.... en de inzittenden ook. Genaamd: Mini Fuckman.
Richie
Richie
  • 0
Ik zou het logo nog wat groter maken bij de volgende uitvoering. Godsamme....alleen het `mini` logo is al groter dan de hele oer-mini bij elkaar!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Persoonlijk zou ik enkel de normale Mini, de Cabrio, de Clubman en de Countryman in het gamma hebben gedaan, lekker overzichtelijk.
Die tweezits Cabrio-Mini, deze Paceman en de Coupe-Mini zijn m.i overbodig.
Maar goed, velen betalen liever nog meer voor minder auto.
Ok, mijn poen is het niet, dat weer wel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
EENS MET grandmasterc, WANNEER HOUD HET EENS OP, MAAR BLIJKBAAR ZIJN ER MENSEN MET VEEL GELD, WANT ALS ER EEN AUTO OVERPRICED IS, IS DAT DE MINI
RoelBrabo69
RoelBrabo69
  • 0
Capslockje vast?
Het is iig weer eens wat anders dan lease-grijs op de weg. Kost waarschijnlijk erg veel en is over 5 jaar völlig altmodisch, maar je leeft nu en heb je de knaken, soit...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Roel1969
dikke vingers : iig
Gubstra
Gubstra
  • 0
Mini wordt langzamerhand een karikatuur van zichzelf. Tijd voor een goede ontwerper, met meer inspiratie dan het overkopieeren van het Halfords-assortiment.
Japanese Minded
Japanese Minded
  • 0
Eigenzinnig en genoeg massa op de weg. Ook nog sportief en wat opzichtig.
Voor mij dus aantrekkelijk en daarom erg begeerlijk. IK WIL PACMAN :-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hij heeft net zo'n grote bek als Pacman. Vandaar de naam natuurlijk. Wat een lelijkerd.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De mini evoque .. Alleen is de Evoque wél een gealaagd model ...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Stoere auto. Maar inderdaad; Wat is hier nog MINI aan behalve de naam? Mag het volgende model weer een echte MINI worden.
E M van den Hout
E M van den Hout
  • 0
Hmmm.... ondanks al het azijngepis hier, ik vind hem wel leuk.
En deze mini is net zoveel mini als dat een Cayenne een Porsche is. Gewoon een ander model van hetzelfde merk. Het hoeft niet hetzelfde te zijn om het te kunnen waarderen.