‘Elke 150 km waterstofpunt in de EU, elke 60 km laadpaal’

In ieder geval langs TEN-T-netwerk

Waterstof vs EV lange reis

Een ruime meerderheid van de transportcommissie in het Europees Parlement heeft voor een plan gestemd dat het aantal snellaadpalen en waterstofvulpunten moet regelen. Het doel: op belangrijke routes elke 60 km een laadpaal en elke 150 km een waterstofstation

Het plan is onderdeel van het Fit-For-55-pakket, waarmee de Europese Unie het zelfopgelegde doel van 55 procent CO2-reductie voor 2030 wil realiseren. Een onderdeel van dat pakket is een rapport over de Europese infrastructuur op het gebied van alternatieve brandstoffen, waarvan het wensenlijstje op het gebied van onder meer laadpalen weer een belangrijk onderdeel is.

Het voorstel waarmee de transportcommissie binnen het Europees Parlement nu heeft ingestemd, is behoorlijk concreet. Het stelt bijvoorbeeld dat er op de wegen binnen het zogenaamde TEN-T-netwerk, met de belangrijkste Europese doorgaande routes, elke 60 kilometer een openbaar toegankelijk laadpunt voor elektrische voertuigen moet zijn. Opvallender is wellicht dat op dezelfde Europese hoofdwegen elke 150 km een waterstofstation moet komen. De transportcommissie voorziet voor waterstof een belangrijke rol bij het terugdringen van de CO2-uitstoot, vooral voor vrachtverkeer. In Nederland zijn een deel van de A4, een stuk A15, de A16 en de A1 van Amsterdam naar de Duitse grens onderdeel van dit TEN-T-netwerk. Behalve voor waterstof en stroom is en blijft er volgens de transportcommissie ook een rol voor lng.

De Nederlandse Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD) is medeverantwoordelijk voor het plan. Zij vraagt niet alleen aandacht voor de hoeveelheid laad- en tankstations, maar ook voor de precieze invulling. Zo moet het betalen bij een laadpaal volgens Nagtegaal eenvoudiger en transparanter worden en dus gewoon met een pinpas of creditcard kunnen.

Het vóór stemmen door de transportcommissie betekent nog niet dat dit plan er ook daadwerkelijk komt. Binnenkort, waarschijnlijk binnen enkele weken, volgt een plenaire stemming in het Europees Parlement. De kans lijkt echter groot dat het plan ook dan wordt goedgekeurd, zeker nu het zo goed door de transportcommissie is gekomen. Als dat gebeurt (of niet) lees je dat uiteraard hier.

Lezersreacties (266)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.