Elektrische Zeekr 001: net in Europa, nu al vernieuwd
Aanzienlijk meer vermogen
De eerste exemplaren van de Zeekr 001 hebben pas de Europese markt bereikt, maar dat weerhoudt moederbedrijf Geely er niet van om zijn elektrische hatchback een opfrisbeurt te geven. AutoWeek kan je de opgefriste Zeekr X al uitgebreid laten zien. Ook hebben we de eerste technische specificaties van de auto te pakken.
Het Chinese ministerie van Transport en Informatie Technologie heeft zijn maandelijkse reeks van bij het departement door autofabrikanten aangemelde nieuwe modellen gepresenteerd. Dat betekent dat we je de komende tijd weer bestoken met nieuwe modellen die relevant of interessant zijn voor de Europese autokoper. We schotelden je al de nieuwe Volkswagen Magotan voor – het Chinese equivalent van wat onze Passat Sedan had kunnen zijn – en lieten je gelijktijdig de verlengde versie van de Tiguan zien. Ditmaal hebben we de vernieuwde Zeekr 001 te pakken.
De Zeekr 001 zoals je die in Europa kent.
In december werd de allereerste voor Europa bestemde Zeekr 001 geleverd. De Europese en ook de Nederlandse markt kan dus pas net ruiken aan de elektrische hatchback, maar het model bestaat al even. De Zeekr 001 begon zijn leven in maart 2021 namelijk al als een studiemodel van Lynk & Co en verscheen in oktober van dat jaar al als Zeekr 001 op de Chinese markt. Een kleine tweeënhalf jaar geleden dus. In thuisland China introduceert Zeekr binnenkort een subtiel opgefriste versie.
Ook aan de achterkant is de Zeekr 001 subtiel vernieuwd.
Word je door de vernieuwing die Zeekr op de 001 van je stoel geblazen van verbazing? Vast niet. De vernieuwde Zeekr 001 lijkt namelijk als twee druppels water op het huidige model. Wie aandachtig kijkt, ziet echter dat de Zeekr 001 onder meer nieuwe voor- en achterbumpers heeft. Die lijken zeer sterk op de exemplaren die de voor- en achterzijde van de knotsgekke 001 FR geheten sportieve topversie sieren. Uiteraard zonder de extra lipjes, randjes en andere elementen die de visuele dynamiek moeten vergroten. Ook opvallend: de dakspoiler achterop is nieuw en zit lager op de 001-bips.
Door de komst van het vernieuwde bumperwerk groeit de Zeekr 001 in de lengte met enkele millimeters. Motorisch verandert er ook het een en ander. Zo weten we dat de achterwielaangedreven versie – in elk geval in China – straks 421 pk op de been brengt. De huidige achterwielaangedreven Zeekr 001 is 272 pk sterk. Een behoorlijk verschil dus. De niet FR-gedoopte vierwielaangedreven variant heeft in China straks niet alleen de 421 pk sterke elektromotor achter, maar ook een 367 pk krachtig exemplaar op de vooras. Zijn systeemvermogen: 788 pk. De huidige Zeekr 001 AWD heeft twee samen 544 pk sterke elektromotoren. Ook die versie lijkt er dus een aanzienlijke hoeveelheid pk's bij te krijgen.
Informatie met betrekking tot de Nederlandse markt hebben we nog niet.