Elektrische Renault Megane E-Tech nu bijna altijd met warmtepomp
Gamma bijgeschaafd
Renault herziet het leveringsgamma van de elektrische Megane E-Tech subtiel. Het merk schrapt een uitvoering, brengt een motorversie terug en voegt een warmtepomp toe aan de standaarduitrusting van bijna elke variant. AutoWeek heeft de prijzen.
De elektrische Renault Megane E-Tech verliest een van zijn lager gepositioneerde versies. De Megane E-Tech met 40 kWh accu en 130 pk sterke elektromotor blijft gewoon bestaan, maar is er vanaf nu enkel nog in de instapuitvoering Equilibre. De Techno-uitvoering komt bij deze motorversie namelijk te vervallen. De vanafprijs van de Megane E-Tech neemt daarbij iets toe. De voluit Megane E-Tech EV40 130 Boost Charge geheten minst potente motorversie kost in combinatie met de voor deze motorversie nu nog enige bestaande uitvoering Equilibre €38.370.
Ook de Megane E-Tech EV60 Boost Charge, de naam van de versie met 60 kWh accu in combinatie met de 220 pk sterke elektromotor, blijft bestaan en wordt net als de EV40 Boost Charge (40 kWh, 130 pk) €780 duurder. Hij is er als Equilibre vanaf €42.970, als Evolution (€44.070) en kost als Techno en Iconic achtereenvolgens €45.970 en €48.970.
Ook is er weer een Megane E-Tech met het grote 60 kWh accupakket, maar dan in combinatie met een minder krachtige elektromotor van 130 pk. Die is er alleen als Evolution ER (Extended Range) en kost €43.970. Deze uitvoering heeft voortaan geen 12 inch groot verticaal infotainmentscherm meer, maar een kleiner (9 inch) horizontaal georiënteerd exemplaar. Nieuw is de komst van de Business Edition, die is gebaseerd op de Evolution-uitvoering en die ook de 60 kWh accu en de 130 pk sterke elektromotor heeft. Hij kost €40.970.
Verder is er goed nieuws voor alle uitvoeringen, met uitzondering van de instapversie Equilibre. Voorheen was een warmtepomp namelijk optioneel voor elke uitvoering, maar die is vanaf nu standaard op de Evolution, Evolution ER, Techno en Iconic.
Prijzen Renault Megane E-Tech (2023)
Versie | Accupakket | Vermogen | Actieradius | Uitvoering | Vanafprijs |
EV40 (Boost Charge) | 40 kWh | 130 pk | 300 kilometer | Equilibre | € 38.370 |
EV60 (Optimum Charge) | 60 kWh | 130 pk | 470 kilometer | Evolution ER | € 43.970 |
EV60 (Optimum Charge) | 60 kWh | 130 pk | 445 kilometer | Business Edition | € 40.070 |
EV60 (Optimum Charge) | 60 kWh | 220 pk | 450 kilometer | Equilibre | € 42.970 |
EV60 (Optimum Charge) | 60 kWh | 220 pk | 445 kilometer | Evolution | € 44.070 |
EV60 (Optimum Charge) | 60 kWh | 220 pk | 450 kilometer | Techno | € 45.970 |
EV60 (Optimum Charge) | 60 kWh | 220 pk | 450 kilometer | Iconic | € 48.970 |
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe 140 Techno AUTOMAAT AIRCO NAVI CRUISE CONTROLE APPLE CARPLAY ANDROID AUTO STOELVERWARMING DEALERONDERHOUDEN
- 2024
- 32.703 km

Renault Mégane Estate 1.3 TCe Bose 160 PK AUTOMAAT! | NAVIGATIE | CLIMATE CONTROL | KEYLESS | NETTE AUTO!
- 2020
- 69.464 km

Renault Mégane 1.6 TCe Sport GT | rijklaarprijs |
- 2016
- 118.712 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (86)
Reageren






Moet ik slecht lucht inademen omdat iemand anders een diesel koopt en het bespaarde geld voor zich houdt ?
Altijd maar zeggen dat EV's te duur zijn maar tegelijk de gezondsheidskost van ICE negeren, is niet correct.








Jij hebt het over de 60 kW Business Edition, die is goedkoper en luxer dan de Equilibre. Maar daar zitten allerlei dingen achter die ik nog steeds niet snap, maar ik heb het idee dat je als particulier zo'n Business Edition niet kan kopen, maar dat die alleen voor de lease is. Dus die lage prijs heeft te maken met een lagere bijtelling.




.
En de noodzaak van een warmtepomp wordt zo erg overschat. Scheelt maar enkele km's op een acculading.


Blijft veel geld voor een krappe C-segement Hatchback met matige EV specs...
.
En de noodzaak van een warmtepomp wordt zo erg overschat. Scheelt maar enkele km's op een acculading.
Gisteren met mijn Model 3 uit 2019 achter mijn zwager met een ID3 uit 2023 aangereden en ik merk een duidelijk verschil in verbruik.
We hebben exact dezelfde rijstijl aangehouden achter elkaar aan:
Model 3 2019 zat op 151Wh/km
ID3 2023 zat op 129Wh/km



Van de 7 modellen heeft er 1 geen warmtepomp standaard en 6 wel. Dus lijkt mij de titel correct.


40 mille voor 40 kWh, dat presteert niemand meer. De Mégane e-tech is best een leuke auto, maar hij is veel te duur.

Deze zou 43k moeten zijn, dan kom je na de SEPP op een keurige 40k uit... Dan begint het er op te lijken.


Verder wel n mooie auto.






Meer grip? In theorie en/of biljartlakenglad asfalt misschien, zodra de grip op de weg zelf suboptimaal wordt is het absolute tegendeel het geval. ?

.
FWD was enkel een goedkope en ruimtebesparende oplossing bij ICE's. Bij EV heeft het geen enkel voordeel meer, alleen maar nadelen.
Je ziet het daarom ook enkel bij traditionele fabrikanten met een omgebouwd ICE platform...



.
Bij alle 'normale' auto's met RWD ligt de motor gewoon voorin. Wat grip, wegligging en sturen betreft is RWD gewoon superieur aan FWD.
Vooral bij normaal gebruik bied RWD veel voordelen.
Bij een EV met RWD wordt de compacte en lichte motor tussen de achterwielen gepositioneerd, de ideale plek en daar zijn geen batterijen voor nodig om dat te compenseren.
.
De Mégane E-tech staat trouwens gewoon het CMF platform van de Renault-Nissan alliantie. Dit is een als ICE platform ontwikkelde basis waar een EV versie van gemaakt is (CMF-EV), vandaar ook de logische keus voor FWD omdat dan de achtertrein hetzelfde kan blijven en niet opnieuw ontwikkeld hoefde te worden.


.
Een goed ontworpen EV heeft een bruikbare Frunc en alle andere systemen zijn netjes weggewerkt is nutteloze ruimtes van het voertuig.
.
Jij redeneert echt nog vanuit het ICE tijdperk, bij een goede EV is/kan dat anders en beter.
.
Natuurkunde en techniek veranderen inderdaad niet, en als je daar echt verstand van hebt kom je tot de conclusie dat RWD de betere oplossing is.
Maar ieder heeft recht op een eigen mening, en als jij blij wordt van FWD dan is dat prima. Maar de manier waarop jij Renault bij voorbaat goed praat zet te denken... niet allen bij dit topic...


Zelf ben ik nogal bang voor die rare kofferbak en de laadsnelheden schijnen wat tegen te vallen. Ohja de prijs maakt hem ook niet super aantrekkelijk.

Iemand hier een E-tech? En waarom niet de Tesla?
Zelf ben ik nogal bang voor die rare kofferbak en de laadsnelheden schijnen wat tegen te vallen. Ohja de prijs maakt hem ook niet super aantrekkelijk.
De Megane e-tech is wel een hele bak beter aan te zien....




Nu zit ik in een Golf en zitten mn knieen opgesloten.
Hier valt iemand kei hard door de mand... Hahahahaha ik kom niet meer bij.
.
Al jaren hier hard roepen dat SUV's nutteloze auto's zijn, dat EV's niets zijn en dat VW top is en dat alles wat geen station nutteloze auto's zijn.
En nu? Hij gaat in een compacte SUV-achtige Hatchback rijden met matige specs als EV...

I
Zelf ben ik nogal bang voor die rare kofferbak k.
Wat is er overigens "raar" aan die kofferbak?


Overigens maak je hem.open met een klein knopje wat schijnbaar lastig te vinden is in het donker en als ie vies is.
Allemaal conclusies die ik heb opgemaakt uit anderen hun reviews, zelf alleen het interieur aanschouwd en dat was prachtig.





Sjonge jonge je bent echt niet meer van deze planeet, dat was vroeger misschien in de jaren '70, dat is echt al lang helemaal in orde bij Renault....
Jaren 90 ook nog (de 25 oa). Maar dat doet niet terzake. Wat je zegt geldt ook voor Alfa wanneer je daarbij over roest praat. Ook dat was van de vorige eeuw en al lang helemaal op orde nu. Net zoals het bij Renault iets van lang geleden is.
Zullen we afspreken dat ik het niet meer over Renault zeg en jij het niet meer over Alfa?
Krijg jij als bonus van mij de tekst van Alfa cadeau ?
Allemaal Lastige Flut Auto's, Roesten Onder Meest Eenvoudige Omstandigheden


Roest Om Verdachte, Eigenaardige Redenen OF
Roest Overal Voortijdig En Razendsnel
En nee, niet zelf verzonnen. Dat is de 'officiële'.


Ik vind het een hele mooie auto, die heb ik als volgende besteld! Je zegt dat Tesla beter is met snelladen, dat klopt. Maar in de straat laadt de Tesla met een schamele 11 kW, de Megane kan 22 kW aan! Dit is echt (Frans) briljant! De Zoe haalt dat overigens ook. Idd doe je snelladen bijna nooit, dus de Megane heeft superieure laadspecs! De accu heeft capaciteit van 64 kWh, dat is best zeer veel.
Waar laad je met 22 kW ?? Niet thuis of in de straat neem ik aan?


een schamele 11 kW
Dat is gewoon een prima snelheid voor AC laden. Aan 22kW heb je in de praktijk zeer weinig. In 90% van de gevallen laad je een EV thuis snachts op, met 22kW is de auto dan in een halve nacht vol, lekker belangrijk. Kun je in het midden van de nacht ook nog je bed uit om de auto te verplaatsen.
.
Enkel bij opladen op je bestemming kan 22kW handig zijn maar ook dat heb je in de praktijk maar zelden nodig. Maar het is zeker leuk dat het kan maar verwacht er maar geen wonderen van.
.
Een eigen oplaadpunt thuis met 22kW is al helemaal niet interessant vanwege de veel hogere vastrecht die je moet betalen, ongeveer 1500 euro per jaar meer.





De Renault Megane E Tech vind ik een mooie auto, maar is best aan de prijs.


Warmtepomp is enkel goed om er bij heel koud weer wat extra kms uit te persen.
Met mijn i3S 33kWh zou dat een km of 5 meer bereik betekend hebben. Big deal.
Het is een nice to have, meer niet.

Het belangrijke opwarmmoment is smorgens na een koude nacht en dat doe je met stroom uit het net in plaats van stroom uit de accu.
.
Maar dit ligt ook aan het gebruik van de auto. Rijdt je enkel korte ritjes met de kachel vol aan dan (waarbij de auto maar net aan warm is als je op je bestemming bent) dan scheelt het veel in verbruik. Op een lange rit zijn de verschillen kleiner.

Klein mazzeltje met de import want hij is fiscaal op 42550 gezet (waar het 47800 had moeten zijn). Samen met de 2022 bijtellingsregels relatief goedkoop heerlijk EV'en.
Qua woon-werk /zakelijk aardig verpest door de stilte aan boord en het instant koppel. Al kan ik nog steeds genieten van de GT205 Estate hoor, op die korte ritjes of binnenkort de zomervakantie. Sleurhut en EV wil nou eenmaal niet zo lekker richting Kroatië ?

(ook voor niet-Teslarijders het goedkoopst, €0,50)
Ook met 22 KW geladen, ideaal. Met een uurtje laden 2 keer zoveel stroom als bij de 11 KW EV’s.
Via Chargemap plan je de route. Neem deze over in Google Maps en klaar.
Met 9 % over weer thuis aan de laadpaal tegen dynamisch tarief. Kortom erg tevreden met de Megane.


100% snelladen wil je niet, want de laatste 20/30% gaan veel langzamer.
Beter zo leeg mogelijk rijden en dan van pakweg 5 naar 60/70% snelladen. Vergt meer maar kortere stops, per saldo ben je veel sneller dan als je telkens tot 100% zou laden.





Het is een angst die vooral bij niet-BEV rijders voorkomt. Eenmaal je er één hebt weet je wel beter.

Mocht je ergens mbt de EV advies over willen, zet de vraag op de site, en ìk zal jóú wel een antwoord erop geven.Hoe groter de mond, hoe kleiner het verstand. En te lui om eea op te zoeken.
Ik doe het even voor je:
Google "Fastned laadcurve Renault megane e tech" = laadcurve.
Je deelt die laadcurve op in blokjes van 10% of 6 kWh.
De eerste 20% haalt-ie mooi vlak +120 kWh of dik 2 kWh per minuut. Over de eerste twee blokjes van 10% doe je dus elk max 3 minuten.
En zo lezen we verder af en rekenen uit:
20-30%: ong 110 kWh = 3,5 min
30-40%: ong 95 kWh = 3,75 min
40-50%: ong 80 kWh = 4,5 min
50-60%: ong 70 kWh = 5 min
60-70%: ong 65 kWh = 5,5 min
70-80%: ong 55 kWh = 7 min
80-90%: ong 40 kWh = 9 min
90-100%: ong 25 kWh = 14 min
M.a..w. alles boven 60-70% is tijdverlies.

Hoe groter de mond, hoe kleiner het verstandJuist, meneer krijgt binnenkort een EV en is nu ineens een expert in elektrisch rijden...
.
Lachwekkend gewoon...

.
Ik rij nu anderhalf jaar met een EV en heb nog nooit hoeven wachten op een laadplek, ook in Frankrijk, Duitsland en Italië niet, nergens.
.
Chargemap vind ik een onhandige app, ABRP is gewoon de beste app voor een langere routeplanning. Je kunt daar de gegevens van de auto invoeren (en aanpassen aan je eigen ervaring met de auto) en dan klopt de planning echt precies.
.
Mensen zoals jij die onnodige tijd staan te verdoen door perse door te laden naar de 100% zíjn dus degene die een laadpaal nodeloos lang bezet houden.
Maar goed, als je er zo over denkt dan ben jij waarschijnlijk ook de persoon die op het gemakje tussen de vrachtauto's blijft sukkelen om zo nog een kilometer extra uit de batterij te persen. Maar dat is niet de meest efficiënte manier om met een EV snel lange afstanden af te leggen.

Ok, dan wil ik weten of die in een half uur van 0 naar 70% ging, zo goed?Als je de batterijgrootte en de snellaadcapaciteit kent kan je dat toch heel makkelijk zelf uitrekenen?
Of is een simpel regeltje van drie te moeilijk voor je?


Zeer geslaagd model!

Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.