AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Elektrische Renault Megane E-Tech nu bijna altijd met warmtepomp

Gamma bijgeschaafd

Renault Megane E-Tech

Renault herziet het leveringsgamma van de elektrische Megane E-Tech subtiel. Het merk schrapt een uitvoering, brengt een motorversie terug en voegt een warmtepomp toe aan de standaarduitrusting van bijna elke variant. AutoWeek heeft de prijzen.

De elektrische Renault Megane E-Tech verliest een van zijn lager gepositioneerde versies. De Megane E-Tech met 40 kWh accu en 130 pk sterke elektromotor blijft gewoon bestaan, maar is er vanaf nu enkel nog in de instapuitvoering Equilibre. De Techno-uitvoering komt bij deze motorversie namelijk te vervallen. De vanafprijs van de Megane E-Tech neemt daarbij iets toe. De voluit Megane E-Tech EV40 130 Boost Charge geheten minst potente motorversie kost in combinatie met de voor deze motorversie nu nog enige bestaande uitvoering Equilibre €38.370.

Ook de Megane E-Tech EV60 Boost Charge, de naam van de versie met 60 kWh accu in combinatie met de 220 pk sterke elektromotor, blijft bestaan en wordt net als de EV40 Boost Charge (40 kWh, 130 pk) €780 duurder. Hij is er als Equilibre vanaf €42.970, als Evolution (€44.070) en kost als Techno en Iconic achtereenvolgens €45.970 en €48.970.

Ook is er weer een Megane E-Tech met het grote 60 kWh accupakket, maar dan in combinatie met een minder krachtige elektromotor van 130 pk. Die is er alleen als Evolution ER (Extended Range) en kost €43.970. Deze uitvoering heeft voortaan geen 12 inch groot verticaal infotainmentscherm meer, maar een kleiner (9 inch) horizontaal georiënteerd exemplaar. Nieuw is de komst van de Business Edition, die is gebaseerd op de Evolution-uitvoering en die ook de 60 kWh accu en de 130 pk sterke elektromotor heeft. Hij kost €40.970.

Verder is er goed nieuws voor alle uitvoeringen, met uitzondering van de instapversie Equilibre. Voorheen was een warmtepomp namelijk optioneel voor elke uitvoering, maar die is vanaf nu standaard op de Evolution, Evolution ER, Techno en Iconic.

Prijzen Renault Megane E-Tech (2023)

VersieAccupakketVermogenActieradiusUitvoeringVanafprijs
EV40 (Boost Charge)40 kWh130 pk300 kilometerEquilibre€ 38.370
EV60 (Optimum Charge)60 kWh130 pk470 kilometerEvolution ER€ 43.970
EV60 (Optimum Charge)60 kWh130 pk445 kilometerBusiness Edition€ 40.070
EV60 (Optimum Charge)60 kWh220 pk450 kilometerEquilibre€ 42.970
EV60 (Optimum Charge)60 kWh220 pk445 kilometerEvolution€ 44.070
EV60 (Optimum Charge)60 kWh220 pk450 kilometerTechno€ 45.970
EV60 (Optimum Charge)60 kWh220 pk450 kilometerIconic€ 48.970

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (86)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 6
In weze zijn de prijzen iets lager geworden, want de warmtepomp kostte voorheen € 1.000 extra, prijsverhoging is € 780 dus eigenlijk zijn de prijzen € 220 gezakt.
L Baeke
L Baeke
  • 3
Een standaard warmtepomp en EUR 1,000 prijsdaling was een veel krachtiger signaal geweest. Die warmtepomp kost Renault geen EUR 780 dus eigenlijk verpakken ze gewoon wat zekere extra marge in de auto. Ik vind het jammer dat de Europese constructeurs er maar niet in slagen hun EV prijzen te doen zakken.
Volv0
Volv0
  • 2
leuk idee maar deze opgedwongen transitie kost autofabrikanten handenvol geld. daarnaast is de vraag ook niet super (vw stelt hun doelen al bij). wereldwijd vraagt men meer om ice's dan om ev's. ik snap wel dat ze veel marge willen op zo'n duur (te maken) product.
L Baeke
L Baeke
  • 3
De ICE kosten de maatschappij handenvol geld door de vervuiling die ze veroorzaken, in Nederland alleen al naar schatting EUR 10 miljard per jaar. Dan lijkt het me niet meer dan fair dat een transitie naar minder vervuilende mobiliteit deels door de fabrikanten (en hun klanten) wordt betaald, toch?
tom 8488907
tom 8488907
  • 0
Vind ik ook.
Moet ik slecht lucht inademen omdat iemand anders een diesel koopt en het bespaarde geld voor zich houdt ?
Altijd maar zeggen dat EV's te duur zijn maar tegelijk de gezondsheidskost van ICE negeren, is niet correct.
Hein Hein
Hein Hein
  • 1
Als optie zijn extras altijd veel duurder dan dat het standaard is ingebouwd. Standaard een warmtepomp kost maar een fractie dan die van een optie dus wel duurder geworden
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 5
Prima wagen die Megane. Prestaties zijn ok, interieur is zeer fraai, ergonomie is top. Goed dat de warmtepomp nu standaard is.
L Baeke
L Baeke
  • 2
Het nut van die instapper met 40kwh accu ontgaat me compleet. Of toch aan deze prijs. Aan pakweg EUR 30k lijkt me dit wel iets, ideaal voor wie weinig met de auto rijdt of als tweede wagen. Jammer dat het ook voor Renault zo moeilijk blijkt om de prijzen van haar EV naar de juiste kant te laten evolueren.
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 4
Blijkbaar is het toch nog steeds kostbaar om een auto te bouwen. De marge op zo'n auto is hooguit enkele procenten, dus daar zit het niet in. Wat helpt zijn goedkopere grondstoffen en grotere aantallen.
L Baeke
L Baeke
  • 3
De goedkoopste versie met 60kWh kost EUR 1,700 meer dan de 40kWh instapper en heeft bovendien een warmtepomp aan boord. Je maakt me niet wijs dat 20kWh accu slechts EUR 1,500 kost. Op die 40kWh instapversie zit heus een pak meer marge dan op de instap 60kWh dus had Renault gerust wat aan de prijs kunnen knabbelen om het volume op te trekken en zo dankzij meer economies of scale de prijs nog meer te kunnen laten zakken.
Bernhard54
Bernhard54
  • 1
Je leest niet helemaal goed. De 60 kWh Equilibre heeft geen warmtepomp. De 40 kW Equilibre is €4600 goedkoper!
Jij hebt het over de 60 kW Business Edition, die is goedkoper en luxer dan de Equilibre. Maar daar zitten allerlei dingen achter die ik nog steeds niet snap, maar ik heb het idee dat je als particulier zo'n Business Edition niet kan kopen, maar dat die alleen voor de lease is. Dus die lage prijs heeft te maken met een lagere bijtelling.
Bernhard54
Bernhard54
  • 0
Ja je hebt gelijk, de 1e keer met mn 60 kWh Equilibre ging het wel goed, die daarna moeten inderdaad ook kWh zijn
L Baeke
L Baeke
  • 1
Ik had het inderdaad over de business edition. Toont toch aan dat het goedkoper kan als Renault het zou willen. Mogelijks heeft die editie geen warmtepomp maar dan nog lijkt het me vooral een kwestie van niet willen eerder dan van niet kunnen.
Gewijzigd door auteur
EWi e
EWi e
  • 2
Blijft veel geld voor een krappe C-segement Hatchback met matige EV specs...
.
En de noodzaak van een warmtepomp wordt zo erg overschat. Scheelt maar enkele km's op een acculading.
TLF
TLF
  • 4
Puur gevoelsmatig misschien, maar het verschil lijkt groter. Bij mijn 3 2019 SR+ gaat volgens het grafiekje in de winter een flink deel van het stroomverbruik naar andere zaken dan het rijden, bij de nieuwe 3 LR is dat aanzienlijk minder. De nieuwe 3 is sowieso een stuk zuiniger. Daar zal de warmtepomp toch wel een aan bijdragen.
DaRunna
DaRunna
  • 0
Blijft veel geld voor een krappe C-segement Hatchback met matige EV specs...
.
En de noodzaak van een warmtepomp wordt zo erg overschat. Scheelt maar enkele km's op een acculading.

Gisteren met mijn Model 3 uit 2019 achter mijn zwager met een ID3 uit 2023 aangereden en ik merk een duidelijk verschil in verbruik.
We hebben exact dezelfde rijstijl aangehouden achter elkaar aan:
Model 3 2019 zat op 151Wh/km
ID3 2023 zat op 129Wh/km
Gubstra
Gubstra
  • 10
Dat is best knap want bij deze buitentemperaturen gebruik je de warmtepomp helemaal niet. Klinkt (weer) als een BS-verhaal.
ATB 69
ATB 69
  • 1
Mooi stukje marketing : "ELEKTRISCHE RENAULT MÉGANE E-TECH NU BIJNA ALTIJD MET WARMTEPOMP" klinkt natuurlijk veel beter dan "WARMTEPOMP NIET STANDAARD OP IEDERE ELEKTRISCHE RENAULT MEGANE E-TECH"
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 13
Hoe was het ook alweer? Glas half vol of half leeg? Beste stuurlui staan aan wal? Spijkers op laag water zoeken? Mierenfukken?
Van de 7 modellen heeft er 1 geen warmtepomp standaard en 6 wel. Dus lijkt mij de titel correct.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 1
Er zou gewoon geen één versie zonder warmtepomp moeten zijn. Het betekent gewoon dat de instapper 40 mille kost, want juist met een kleinere accu wil je geen stroomvretende verwarming.
40 mille voor 40 kWh, dat presteert niemand meer. De Mégane e-tech is best een leuke auto, maar hij is veel te duur.
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 0
De uitvoering die je eigenlijk wil hebben 60 kWh en een beetje leuk aangekleed (Techno) komt echt exact net boven de 45k uit.... jammer hoor...
Deze zou 43k moeten zijn, dan kom je na de SEPP op een keurige 40k uit... Dan begint het er op te lijken.
Peter 8299218
Peter 8299218
  • 2
De instapper blijft bestaan en krijgt geen standaard warmtepomp. en toch wordt ie duurder. gewoon weer een prijsstijging dus zonder er iets voor terug te krijgen
Pietje 2729988
Pietje 2729988
  • 4
Mooiste elektrische auto op de markt in het kind of betaalbare segment. De meeste fabrikanten maken een gedrocht zodra ze iets met elektrische aandrijving gaan ontwerpen. Fijn dat er ook nog fabrikanten zijn die niet in die gekte meegaan. Als er een schuif-kanteldak af fabriek leverbaar is wordt dit mijn nieuwe auto.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Niet lelijk, helaas wel een FWD en net als een aantal concurrenten veel te duur.
Gubstra
Gubstra
  • 0
Zag 'm laatst staan en durf 'm zelfs fraai te noemen. De FWD en vooral die belachelijke prijs voor deze range en specs zouden mij tegenhouden.
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 6
FWD is prima hoor. Renault heeft veel ervaring met voorwielaandrijving en ook met auto's met hoge vermogens (Mégane RS) en die rijden allemaal uitstekend.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Voor het betere rijden prefereer ik RWD, meer grip, geen aandrijfkrachten in het stuur.
Ali As
Ali As
  • 2
Aadrijfkrachten in het stuur? Ooit wel eens FWD gereden, minder dan 60 jaar geleden?
Meer grip? In theorie en/of biljartlakenglad asfalt misschien, zodra de grip op de weg zelf suboptimaal wordt is het absolute tegendeel het geval. ?
EWi e
EWi e
  • 0
Suboptimaal? Ooit wel eens RWD gereden, minder dan 60 jaar geleden?
.
FWD was enkel een goedkope en ruimtebesparende oplossing bij ICE's. Bij EV heeft het geen enkel voordeel meer, alleen maar nadelen.
Je ziet het daarom ook enkel bij traditionele fabrikanten met een omgebouwd ICE platform...
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 0
Dat klopt dus niet. Voorwielaandrijving zorgt bij auto’s voor normaal gebruik voor een beter weggedrag, stabieler en veiliger. In het begin was het juist duurder en lastiger om een fwd te bouwen aangezien er sterke materialen nodig zijn voor de aandrijfassen met homokinetische koppelingen. Motor en aandrijving achterin is nog steeds de goedkoopste oplossing (werd ook veel toegepast kort na WOII toen er schaarste was aan materialen en geld). Met lage vermogens is dat geen probleem, maar met hogere vermogens is het lastig om een goed weggedrag te krijgen met al het gewicht achterin. Bij ev’s wordt dat gecompenseerd door het gewicht van de batterijen. Fwd zorgt dus voor een veiliger weggedrag en meer binnenruimte. Deze Megane staat trouwens ook op een ev-platform.
EWi e
EWi e
  • 0
Oh ja, Sorry, even vergeten dat jij nog in de middeleeuwen leeft en bij achterwiel aandrijving aan een kever denkt met de motor achter de achteras... Dat is inderdaad niet ideaal maar heeft niets met de RWD te maken maar met de positionering van de motor.
.
Bij alle 'normale' auto's met RWD ligt de motor gewoon voorin. Wat grip, wegligging en sturen betreft is RWD gewoon superieur aan FWD.
Vooral bij normaal gebruik bied RWD veel voordelen.
Bij een EV met RWD wordt de compacte en lichte motor tussen de achterwielen gepositioneerd, de ideale plek en daar zijn geen batterijen voor nodig om dat te compenseren.
.
De Mégane E-tech staat trouwens gewoon het CMF platform van de Renault-Nissan alliantie. Dit is een als ICE platform ontwikkelde basis waar een EV versie van gemaakt is (CMF-EV), vandaar ook de logische keus voor FWD omdat dan de achtertrein hetzelfde kan blijven en niet opnieuw ontwikkeld hoefde te worden.
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 0
Een motor hoort onder de motorkap en die zit toevallig aan de voorkant. Natuurkunde verandert niet en ook bij ev’s is fwd meestal beter dan rwd. Wat wel verandert, zijn de rijhulpjes waarmee veel nadelen van rwd te camoufleren zijn. Het platform van de Megane is ook geschikt voor 4wd, de Scenic en Arya komen met motoren voor- en achterin.
EWi e
EWi e
  • 0
Dat de motor onder de motorkap hoort dat klopt, alleen is mij niet helemaal duidelijk waarom die aan de voorkant zou moeten zitten. Een goed ontworpen EV heeft helemaal geen motorkap, waarom? Een elektromotor is zo goed als onderhoudsvrij en daar hoef je eigenlijk nooit bij te zijn.
.
Een goed ontworpen EV heeft een bruikbare Frunc en alle andere systemen zijn netjes weggewerkt is nutteloze ruimtes van het voertuig.
.
Jij redeneert echt nog vanuit het ICE tijdperk, bij een goede EV is/kan dat anders en beter.
.
Natuurkunde en techniek veranderen inderdaad niet, en als je daar echt verstand van hebt kom je tot de conclusie dat RWD de betere oplossing is.
Maar ieder heeft recht op een eigen mening, en als jij blij wordt van FWD dan is dat prima. Maar de manier waarop jij Renault bij voorbaat goed praat zet te denken... niet allen bij dit topic...
Helios
Helios
  • 0
Iemand hier een E-tech? En waarom niet de Tesla?
Zelf ben ik nogal bang voor die rare kofferbak en de laadsnelheden schijnen wat tegen te vallen. Ohja de prijs maakt hem ook niet super aantrekkelijk.
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 3
Iemand hier een E-tech? En waarom niet de Tesla?
Zelf ben ik nogal bang voor die rare kofferbak en de laadsnelheden schijnen wat tegen te vallen. Ohja de prijs maakt hem ook niet super aantrekkelijk.

De Megane e-tech is wel een hele bak beter aan te zien....
Bernhard54
Bernhard54
  • 2
Ik vanaf oktober! Ik ben ook benieuwd naar die rare kofferbak, het kan allemaal wat vreemd zijn. Overigens neem ik de goedkoopste Equilibre met 9 inch scherm. Als je een luxere neemt krijg je 12 inch, als middenscherm. Let op! Dat scherm kan dan in de weg zitten voor je knieen, dus er is een review met iemand die daardoor meteen ongelofelijke spijt van z'n aankoop kreeg, hij moet er dan nog 4 jaar mee. De Megane heeft ook verder geen mddenconsole, dus veel ruimte, daar kan ik ook wel naar uit kijken, dus een auto met geen middenconsole. Nu zit ik in een Golf en zitten mn knieen opgesloten.
Gewijzigd door auteur
Bernhard54
Bernhard54
  • 0
Ja dat weet ik niet, daar heb ik niet goed op gelet tijdens de proefrit. Ik vond de stoelen wel mooi ? Ook heb ik het idee dat er te weinig opbergruimte is in het dashboardkastje en de portiervakken,, daar heb ik ook niet goed opgelet. De Megane 60 kWh Equilibre heeft wel een bekerhouder in de lage middenconsole, dus dat is goed!
EWi e
EWi e
  • 0
Nu zit ik in een Golf en zitten mn knieen opgesloten.

Hier valt iemand kei hard door de mand... Hahahahaha ik kom niet meer bij.
.
Al jaren hier hard roepen dat SUV's nutteloze auto's zijn, dat EV's niets zijn en dat VW top is en dat alles wat geen station nutteloze auto's zijn.
En nu? Hij gaat in een compacte SUV-achtige Hatchback rijden met matige specs als EV...
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 0
I
Zelf ben ik nogal bang voor die rare kofferbak k.

Wat is er overigens "raar" aan die kofferbak?
Bernhard54
Bernhard54
  • 0
Ik heb het idee dat er maar 1 koffer in past, maar dat je wel in de hoogte kunt stapelen. Dus 3 koffers op elkaar. Handiger is om ze gewoon naast elkaar in de kofferbak te kunnen doen, maar dat zie ik niet gebeuren in de Megane, ik ga het meemaken.
Helios
Helios
  • 0
Hij is 440 liter (positief), maar is vrij ondiep. De grootte zit hem in de hoogte, onder andere door een gigantische tildrempel. Daardoor is ie wel groot maar niet perse praktisch.
Overigens maak je hem.open met een klein knopje wat schijnbaar lastig te vinden is in het donker en als ie vies is.
Allemaal conclusies die ik heb opgemaakt uit anderen hun reviews, zelf alleen het interieur aanschouwd en dat was prachtig.
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 4
Ik ben mij ook aan het oriënteren en o.a. naar deze auto's gekeken. Tesla heeft een hele goede aanbieding, dat is gewoon een feit. Prestaties zijn top en de prijs is ook netjes (hangt wel een beetje van het moment af). Maar ik vind het interieur niet mooi en ik hou ervan om bij een vaste dealer/garage te komen ook al is het maar eens per jaar. Voor mijn situatie is de Megane ruim genoeg met een voldoende grote kofferbak. De auto vind ik mooi en het interieur zelfs erg mooi. Snelladen doet de Tesla beter, maar voor die paar keer dat ik moet snelladen, vind ik de Megane ook meer dan voldoende. En hij rijdt heel fijn. Tip: als je in de markt bent, ga naar beide kijken en zeker ook proefrijden.
Bernhard54
Bernhard54
  • 3
Ik vind het een hele mooie auto, die heb ik als volgende besteld! Je zegt dat Tesla beter is met snelladen, dat klopt. Maar in de straat laadt de Tesla met een schamele 11 kW, de Megane kan 22 kW aan! Dit is echt (Frans) briljant! De Zoe haalt dat overigens ook. Idd doe je snelladen bijna nooit, dus de Megane heeft superieure laadspecs! De accu heeft capaciteit van 64 kWh, dat is best zeer veel.
Gewijzigd door auteur
That Buick Guy
That Buick Guy
  • 1
Maarja die roest van zo een Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd... Gutte gut... Hoe ga je dat overleven Bernhard?!
Bernhard54
Bernhard54
  • 3
Sjonge jonge je bent echt niet meer van deze planeet, dat was vroeger misschien in de jaren '70, dat is echt al lang helemaal in orde bij Renault. Het is wel leuk gevonden die tekst waar Renault voor stond (vroeg in de vorige eeuw), ik ben er ook een voor Alfa aan het verzinnen
That Buick Guy
That Buick Guy
  • 2
Sjonge jonge je bent echt niet meer van deze planeet, dat was vroeger misschien in de jaren '70, dat is echt al lang helemaal in orde bij Renault....

Jaren 90 ook nog (de 25 oa). Maar dat doet niet terzake. Wat je zegt geldt ook voor Alfa wanneer je daarbij over roest praat. Ook dat was van de vorige eeuw en al lang helemaal op orde nu. Net zoals het bij Renault iets van lang geleden is.
Zullen we afspreken dat ik het niet meer over Renault zeg en jij het niet meer over Alfa?
Krijg jij als bonus van mij de tekst van Alfa cadeau ?
Allemaal Lastige Flut Auto's, Roesten Onder Meest Eenvoudige Omstandigheden
That Buick Guy
That Buick Guy
  • 1
Klopt. Eerste 2 jaren van de Rover 75 (99 en 00) roesten ze in de dorpels. Die hadden beter behandeld moeten worden en hadden afwatering moeten krijgen. Latere exemplaren (de zogeheten 'longbridge cars' ) hadden dat probleem niet.
Roest Om Verdachte, Eigenaardige Redenen OF
Roest Overal Voortijdig En Razendsnel
En nee, niet zelf verzonnen. Dat is de 'officiële'.
Gewijzigd door auteur
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 1
Laat nou net in NL de grote meerderheid van de laadpalen 11 kW zijn, maar het is mooi meegenomen als je een 17 of 22 kW paal treft.
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 1
Ik vind het een hele mooie auto, die heb ik als volgende besteld! Je zegt dat Tesla beter is met snelladen, dat klopt. Maar in de straat laadt de Tesla met een schamele 11 kW, de Megane kan 22 kW aan! Dit is echt (Frans) briljant! De Zoe haalt dat overigens ook. Idd doe je snelladen bijna nooit, dus de Megane heeft superieure laadspecs! De accu heeft capaciteit van 64 kWh, dat is best zeer veel.

Waar laad je met 22 kW ?? Niet thuis of in de straat neem ik aan?
Bernhard54
Bernhard54
  • 1
In Frankrijk schijnt 22 kW normaal te zijn. In Nederland niet, echter, er komen volgens mij wel 22 kW laadpalen bij, volgens de app zouden ze her en der moeten bestaan, en zo heb ik het idee dat die in m'n eigen straat 22 kW is!
Gewijzigd door auteur
EWi e
EWi e
  • 1
een schamele 11 kW

Dat is gewoon een prima snelheid voor AC laden. Aan 22kW heb je in de praktijk zeer weinig. In 90% van de gevallen laad je een EV thuis snachts op, met 22kW is de auto dan in een halve nacht vol, lekker belangrijk. Kun je in het midden van de nacht ook nog je bed uit om de auto te verplaatsen.
.
Enkel bij opladen op je bestemming kan 22kW handig zijn maar ook dat heb je in de praktijk maar zelden nodig. Maar het is zeker leuk dat het kan maar verwacht er maar geen wonderen van.
.
Een eigen oplaadpunt thuis met 22kW is al helemaal niet interessant vanwege de veel hogere vastrecht die je moet betalen, ongeveer 1500 euro per jaar meer.
Bernhard54
Bernhard54
  • 1
Ik heb geen eigen oprit, dus ik laad aan de paal in de straat. In 3 uur vol, kan die net voor het slapen gaan weer voor mn deur
EWi e
EWi e
  • 1
Je auto opladen op het moment dat het netwerk het zwaarste belast is... goed bezig...
EWi e
EWi e
  • 0
Snachts als je ligt te slapen, savonds als je thuis komt van het werk is de slechtste tijd!
ak2
ak2
  • 0
Renault had eigenlijk ook de prijzen moeten verlagen.
De Renault Megane E Tech vind ik een mooie auto, maar is best aan de prijs.
Fun Cars
Fun Cars
  • 1
Een warmtepomp zo verplicht moeten zijn bij elke EV. Vijf jaar geleden was dit niet gemeengoed nog maar nu toch zeker wel. Oa bij een Volvo XC40 ev moet je hier bij verschillende uitvoeringen nog ervoor bijbetalen. Zit ja aan +/- 49.000 en dan komt er nog een dikke 1000 bij voor warmtepomp. Terwijl je als EV rijder eigenlijk niet goed zonder kan. Bij bv de instap Tesla Model 3, ook stuk goedkoper zit er wel al een warmtepomp bij.
i3S fan
i3S fan
  • 1
Ik heb 5 jaar BEV zonder warmtepomp achter de rug, en heb hem geen seconde gemist.
Warmtepomp is enkel goed om er bij heel koud weer wat extra kms uit te persen.
Met mijn i3S 33kWh zou dat een km of 5 meer bereik betekend hebben. Big deal.
Het is een nice to have, meer niet.
Gewijzigd door auteur
EWi e
EWi e
  • 1
Inderdaad, een warmtepomp wordt echt overschat...
Het belangrijke opwarmmoment is smorgens na een koude nacht en dat doe je met stroom uit het net in plaats van stroom uit de accu.
.
Maar dit ligt ook aan het gebruik van de auto. Rijdt je enkel korte ritjes met de kachel vol aan dan (waarbij de auto maar net aan warm is als je op je bestemming bent) dan scheelt het veel in verbruik. Op een lange rit zijn de verschillen kleiner.
adinsx
adinsx
  • 4
Renault schuift wat op naar de standaard uitrusting van Duitsland. Mijn Megane Electric EV60-220 Techno bevalt hier al ruim 3 maanden en 12.000 km bijzonder goed. Warmtepomp merk je alleen in de winter wat van. Combinatie van ACC en LKS is héérlijk, en de digitale binnenspiegel, 360* camera, en de rest van het rattenplan werken erg fijn.
Klein mazzeltje met de import want hij is fiscaal op 42550 gezet (waar het 47800 had moeten zijn). Samen met de 2022 bijtellingsregels relatief goedkoop heerlijk EV'en.
Qua woon-werk /zakelijk aardig verpest door de stilte aan boord en het instant koppel. Al kan ik nog steeds genieten van de GT205 Estate hoor, op die korte ritjes of binnenkort de zomervakantie. Sleurhut en EV wil nou eenmaal niet zo lekker richting Kroatië ?
C10
C10
  • 6
Net een weekje Duitsland achter de rug. Met de 8 maanden oude Megane 60 KW Optimum Charge zonder warmtepomp prima prestaties. Geen laadstress, vooral geladen langs de snelweg bij Autohof. Daar bijna altijd Tesla Superchargers
(ook voor niet-Teslarijders het goedkoopst, €0,50)
Ook met 22 KW geladen, ideaal. Met een uurtje laden 2 keer zoveel stroom als bij de 11 KW EV’s.
Via Chargemap plan je de route. Neem deze over in Google Maps en klaar.
Met 9 % over weer thuis aan de laadpaal tegen dynamisch tarief. Kortom erg tevreden met de Megane.
Bernhard54
Bernhard54
  • 0
Maar ging die 60 kWh aan die snellader dan ook binnen de 3 kwartier helemaal vol? Of valt dat toch tegen?
i3S fan
i3S fan
  • 1
Je snapt het niet goed, Burnie.
100% snelladen wil je niet, want de laatste 20/30% gaan veel langzamer.
Beter zo leeg mogelijk rijden en dan van pakweg 5 naar 60/70% snelladen. Vergt meer maar kortere stops, per saldo ben je veel sneller dan als je telkens tot 100% zou laden.
Bernhard54
Bernhard54
  • 0
Ok, dan wil ik weten of die in een half uur van 0 naar 70% ging, zo goed? Met vakantie zou ik toch voor de 100% gaan als dat in een kwartiertje kan.
EWi e
EWi e
  • 2
Ik zou je toch maar eens war meer in de materie gaan verdiepen als ik jou was en de tips ter harte nemen van de mensen met (veel) ervaring.
Bernhard54
Bernhard54
  • 0
Ik ben me wel psychisch aan het voorbereiden, heb de Chargemap app al aktief! Ik denk dat ik er wel een redelijk gevoel bij heb, maar idd straks met praktijkervaring wordt dat nog beter. Laden 's avonds zie ik toch als ideaal, ook al is het gebruik dan het hoogst in NL. Dan kan ik thuis laden en de volgende ochtend weer naar het werk. Als ik de volgende dag weer thuis werk, dan is idd 's ochtends laden een goed idee.
Bernhard54
Bernhard54
  • 0
Dus op vakantie met de snellaadstations is het ook druk met wachttijden. Ik denk dat het toch beter is m dan even tot de 100% te laden, dan heb je veel minder wachttijd. Hoezo moet ìk tips ter harte nemen. Mocht je ergens mbt de EV advies over willen, zet de vraag op de site, en ìk zal jóú wel een antwoord erop geven.
i3S fan
i3S fan
  • 1
Met tot 100% doorladen verlies je meer tijd dan met het hypothetische wachten tot er een laadpaal vrij is, iets wat ik in 5 jaar/175000 km met een BEV die om de 150 km moest laden nooit heb meegemaakt.
Het is een angst die vooral bij niet-BEV rijders voorkomt. Eenmaal je er één hebt weet je wel beter.
Gewijzigd door auteur
i3S fan
i3S fan
  • 1
Mocht je ergens mbt de EV advies over willen, zet de vraag op de site, en ìk zal jóú wel een antwoord erop geven.
Hoe groter de mond, hoe kleiner het verstand. En te lui om eea op te zoeken.
Ik doe het even voor je:
Google "Fastned laadcurve Renault megane e tech" = laadcurve.
Je deelt die laadcurve op in blokjes van 10% of 6 kWh.
De eerste 20% haalt-ie mooi vlak +120 kWh of dik 2 kWh per minuut. Over de eerste twee blokjes van 10% doe je dus elk max 3 minuten.
En zo lezen we verder af en rekenen uit:
20-30%: ong 110 kWh = 3,5 min
30-40%: ong 95 kWh = 3,75 min
40-50%: ong 80 kWh = 4,5 min
50-60%: ong 70 kWh = 5 min
60-70%: ong 65 kWh = 5,5 min
70-80%: ong 55 kWh = 7 min
80-90%: ong 40 kWh = 9 min
90-100%: ong 25 kWh = 14 min
M.a..w. alles boven 60-70% is tijdverlies.
EWi e
EWi e
  • 2
Hoe groter de mond, hoe kleiner het verstand
Juist, meneer krijgt binnenkort een EV en is nu ineens een expert in elektrisch rijden...
.
Lachwekkend gewoon...
EWi e
EWi e
  • 1
Jij denkt wat en wil mij advies geven? Whahahahaha...
.
Ik rij nu anderhalf jaar met een EV en heb nog nooit hoeven wachten op een laadplek, ook in Frankrijk, Duitsland en Italië niet, nergens.
.
Chargemap vind ik een onhandige app, ABRP is gewoon de beste app voor een langere routeplanning. Je kunt daar de gegevens van de auto invoeren (en aanpassen aan je eigen ervaring met de auto) en dan klopt de planning echt precies.
.
Mensen zoals jij die onnodige tijd staan te verdoen door perse door te laden naar de 100% zíjn dus degene die een laadpaal nodeloos lang bezet houden.
Maar goed, als je er zo over denkt dan ben jij waarschijnlijk ook de persoon die op het gemakje tussen de vrachtauto's blijft sukkelen om zo nog een kilometer extra uit de batterij te persen. Maar dat is niet de meest efficiënte manier om met een EV snel lange afstanden af te leggen.
i3S fan
i3S fan
  • 1
Ok, dan wil ik weten of die in een half uur van 0 naar 70% ging, zo goed?
Als je de batterijgrootte en de snellaadcapaciteit kent kan je dat toch heel makkelijk zelf uitrekenen?
Of is een simpel regeltje van drie te moeilijk voor je?
Bernhard54
Bernhard54
  • 0
Nee, maar jij weet ook wel dat er sprake is van een laadcurve die niet steeds hoog zit. Ik wil graag een idee vd tijd die nodig is langs de snelweg met een Megane, omdat ik die strax ook krijg! Ik heb 1 comment gelezen (dus ook maar 1) dat de snellaadtijd vd Megane toch wat tegenvalt.
Gewijzigd door auteur
i3S fan
i3S fan
  • 3
Je ziet er stilaan meer en meer op de weg, en ik vindt hem prachtig.
Zeer geslaagd model!
Gewijzigd door auteur