Elektrische Kia EV6 vanbinnen én vanbuiten

Met nieuwe designtaal

Kia EV6
Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6

Dít is de volledig elektrische Kia EV6, een splinternieuw model dat voor de Koreanen zeer belangrijk is. De EV6 is de eerste Kia die op het volledig voor elektrische auto's ontwikkelde E-GMP-platform staat en voorzien is van de jongste designtaal.

De EV6 beleeft deze maand nog zijn publieksdebuut, maar Kia laat nu alvast het exterieur én het interieur zien. De EV6 belooft een zeer interessante EV te worden. Het is de eerste volledig als elektrisch model ontwikkelde Kia, die daarnaast ook nog eens op uiterst bijzondere wijze is vormgegeven. Kia's nieuwe designfilosofie 'Opposites United' debuteert op deze elektrische EV6. Dat dat meer dan slechts een fraai klinkende term is, bewijst het model van alle kanten.

Design

Ietwat kort door de bocht gezegd moet je de EV6 beschouwen als het broertje van de Hyundai Ioniq 5. Ook de EV6 rust op een variant van het specifiek voor EV's bestemde E-GMP-platform. Er is nog een overeenkomst met de Ioniq 5, ook de EV6 heeft namelijk een uitgesproken vormgeving. De twee EV's verschillen optisch echter als dag en nacht van elkaar. Waar de Ioniq 5 is doorspekt met rechte lijnen, zijn in het design van de EV6 zowel hoekige als ronde vormen verwerkt. De Kia heeft scherp gesneden koplampen met zowel eronder als erboven gesegmenteerde led-dagrijverlichting. Ertussen zit het nieuwe embleem. Het Digital Tiger Face, zo noemen de Koreanen het nieuwe front. Een evolutie van het Tiger Nose-front dat Kia de laatste jaren toepaste. Maar er is meer opvallends.

Kia EV6

Zo heeft de elektrische Kia een aflopende daklijn die eindigt een achterspoiler met daaronder een opvallend vlak liggende achterruit. Dé optische attractie van de EV6 is de verlichting aan de achterkant. Over de gehele breedte van de achterklep loopt een ledstrip die aan weerszijden overloopt in diagonale led-achterlichten, die uit streepjes zijn opgebouwd. De achterlichten lopen optisch door tot de kunststof wielkastranden. De daadwerkelijke units lopen naar onderen toe ook nog eens over in de achteruitrijlichten, die op hun beurt weer zijn samengesmolten met een over de gehele breedte van de kont lopende chroomstrip. Origineel oogt het alleszins.

Kia EV6 interieur

Ook van het interieur heeft Kia werk gemaakt, al oogt de werkplek van de elektrische cross-over minder onconventioneel dan zijn buitenkant. Achter het eigenwijs vormgegeven tweespaaks stuurwiel zit een enorm gebogen display, waarin naast het digitale instrumentarium ook het infotainmentscherm is verwerkt. De middenconsole oogt vrij opgeruimd. Meer dan de ventilatieroosters, die optisch over de gehele breedte van het dashboard lopen, en een paneel met aanraakgevoelige knoppen met haptische feedback voor onder meer de klimaatregeling, vinden we er niet. In de middentunnel zitten uiteraard bekerhouders, maar ook een draaiknop om de gewenste rijrichting te kiezen, een inductielader en de startknop.

Techniek

Kia deelt nog geen technische specificaties van de elektrische EV6. Die volgen later deze maand als de auto in zijn geheel wordt gepresenteerd. De reeds genoemde Hyundai Ioniq 5 geeft wel een aardige indicatie van wat je van de EV6 kunt verwachten, ook wat afmetingen betreft. De Ioniq 5 heeft een wielbasis van maar liefst drie meter en dat zal bij deze Kia nauwelijks anders zijn. Dat is werkelijk enorm. Ter vergelijking: Kia's grootste Europese SUV, de Sorento, heeft een wielbasis van 2,82 meter. Zelfs Kia's grootste SUV in de Amerikaanse showrooms, de 5 meter lange Telluride heeft een wielbasis die met 2,9 meter maar liefst 10 centimeter kleiner is. We mikken er vooralsnog op dat de EV6 grofweg 4,65 meter lang is en dat de bagageruimte een inhoud heeft van pak 'm beet 530 liter.

De Hyundai Ioniq 5 waar de Kia EV6 sterk aan is gelieerd

Kia levert de EV6 straks ongetwijfeld in diverse uitvoeringen. Net als de Hyundai Ioniq 5 is de Kia EV6 in principe een achterwielaandrijver, maar er komen ook vierwielaangedreven uitvoeringen. De Ioniq 5 is leverbaar met accupakketten van 58 kWh en 72,6 kWh. Reken op vergelijkbare pakketten voor de EV6. De instap-Ioniq 5 heeft een 170 pk en 350 Nm sterke elektromotor op de achteras en heeft de 58 kWh batterij. Combineer je dit accupakket met vierwielaandrijving, dan krijg je ook nog eens een 88 pk en 350 Nm sterke elektromotor op de vooras die het systeemvermogen op 235 pk en 605 Nm brengt. De versies met het 72,6 kWh accupakket zijn sterker. De Ioniq 5 72,6 kWh met achterwielaandrijving levert 218 pk en 350 Nm, de vierwielaangedreven variant maar liefst 306 pk en 605 Nm. Die topuitvoering zoemt in zo'n 5 seconden naar de 100 km/h. Reken voor de Kia EV6, net als bij de Ioniq 5, op een actieradius van maximaal 480 kilometer.

Naamgeving

De modelnaam EV6 wijst er op dat Kia voor zijn op stapel staande elektrische modellen een afwijkende naamstrategie hanteert. Alle EV's krijgen 'EV' in hun naam, gevolgd door een getal dat de plaatsing in het gamma aangeeft.

Later deze maand meer! Hier lees je meer over de technisch sterk aan deze Kia EV6 verwante Hyundai Ioniq 5.

PRIVATE LEASE Kia EV6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (161)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.