Elektrische Honda Prologue: dit zijn de specificaties

Groot en ruim, maar ook voorwielaandrijving

Honda Prologue
Honda PrologueHonda PrologueHonda PrologueHonda PrologueHonda PrologueHonda PrologueHonda Prologue

Ongeveer een jaar geleden liet Honda voor het eerst de Honda Prologue zien, een vrij forse elektrische SUV. Toen bleef het bij beelden, nu is het tijd voor de specificaties.

De Honda Prologue is niet Honda’s eerste EV – hij volgt na de Clarity Electric en Honda e – maar wel een van de eerste echt bruikbare, elektrische gezinsauto's van Honda. Min of meer gelijktijdig is er ook de Honda e:Ny1, maar die komt net als de Honda e niet naar Noord-Amerika. De Honda Prologue wel, en legt zich daar vooralsnog zelfs exclusief op toe. De Prologue werd vorig jaar al getoond en heeft voor een SUV vrij sportieve proporties, met opmerkelijk diep ingesneden wielkasten, een lage schouderlijn en een dito dak.

Wie in het interieur wat onderdelen van andere merken meent te herkennen, maakt geen fout: de Honda Prologue staat op het Ultium- platform van General Motors, waarmee Honda met name voor de Noord-Amerikaanse markt grootse stappen wil zetten. ‘Ultium’ wordt gebruikt voor alle moderne EV’s van GM, van de Hummer EV tot de Cadillac Lyriq. Chevrolet werkt zelfs aan een auto die weleens een regelrecht tweelingbroertje van de Honda Prologue zou kunnen zijn, de Chevrolet Blazer EV. Die auto zit in hetzelfde segment en heeft ook dezelfde proporties.

De Honda Prologue is 4,87 meter lang en daarmee langer dan een Ford Mustang Mach-E, maar korter dan de (PHEV) Explorer. Hij is met 1,64 meter inderdaad niet al te hoog, maar wel breed (1,99 m). Bovendien heeft de auto een enorme wielbasis van maar liefst 3,09 meter, méér nog dan een Hyundai Ioniq 5. De wielen zelf zijn 19 tot 21 inch groot. Honda belooft een bagageruimte van maar liefst 714 tot 1.634 liter, al is de meetmethode in de VS wel anders dan hier.  Het interieur is voorzien van twee beeldschermen: een 11-inch exemplaar voor de bestuurder, en een 11,3-inch touchscreen. Hier is de verwantschap met GM het duidelijkst te zien: onder meer de knoppen op het stuur komen duidelijk niet van Honda zelf.

Het accupakket van de Honda Prologue is in alle gevallen 85 kWh groot. Dat levert volgens Honda een bereik op van 300 mijl, zo’n 483 kilometer, maar heel exact of geverifieerd lijkt die actieradius nog niet. Accu leeg? Dan kan hij uiteraard aan de snellader, maar wel met een vermogen dat met 155 kW geen bakens verzet. Klanten krijgen bij aanschaf de keuze: of een thuislader die bij de prijs is inbegrepen, of voor 750 dollar aan een openbare paal laden.

De Prologue wordt leverbaar met een of twee elektromotoren en dus met twee- of vierwielaandrijving. Het vermogen van de vierwielaandrijver komt op 292 pk, van de tweewielaandrijver is het nog niet bekend. Wel weten we dat die 2WD-versie niet de achterwielen, maar de voorwielen aandrijft. Dat is een wat ongebruikelijke keuze voor een EV, zeker voor een EV van dit formaat.

De Honda Prologue verschijnt in 2024 op de Amerikaanse markt. Daarmee zullen de eerste exemplaren nog een CCS-stekker hebben, want we weten dat Honda vanaf 2025 de Tesla-snellaadnorm gebruikt in Noord-Amerika. Amerikaanse kopers die de Prologue maar een eenvoudig hok vinden, kunnen bij dezelfde firma vragen om een ‘premium’-alternatief in de vorm van de Acura ZDX. In Europa hoeven we die ZDX en de Honda Prologue niet te verwachten.

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.