Prijzen elektrische Ford Explorer: tot 602 kilometer bereik mét subsidie
Interessante prijsstelling
De splinternieuwe en vooralsnog puur voor Europa ontwikkelde elektrische Ford Explorer is op de Nederlandse prijslijsten gezet. Diverse motorversies van de Ford Explorer komen in aanmerking voor SEPP-aanschafsubsidie, waaronder een variant die een elektrisch bereik van dik 600 kilometer achter zijn naam noteert.
De grote plug-in hybride SUV van Ford die luistert naar de naam Explorer maakt in Europa plaats voor een compleet ander model met dezelfde naam. De elektrische Ford Explorer is een splinternieuwe en volledig elektrische SUV, een auto waar Ford het MEB-platform van de Volkswagen Group voor van de planken heeft mogen trekken. De elektrische Ford Explorer is met zijn lengte van 4,46 meter uiteraard een concurrent voor de auto waar hij technisch aan gelieerd is: de Volkswagen ID4, ondanks dat hij zo'n 10 centimeter korter is. Binnen de Ford-gelederen staat de Explorer dan ook een stap onder de aanzienlijk grotere (4,74 meter) en duurdere Mustang Mach-e. De Ford Explorer is er namelijk vanaf €41.450.
De vanafprijs van €41.450 geldt voor de Ford Explorer Standard Range RWD in simpelweg Explorer geheten basistrim. Voor een ruime 41 mille krijg je in dat geval een Ford Explorer met 170 pk sterke elektromotor op de achteras en een 52 kWh accu. Die combinatie helpt de Explorer Standard Range RWD aan een bereik van 384 kilometer. De Ford Explorer met het grootste bereik is de Extended Range RWD. Die heeft een 286 pk krachtige elektromotor achter én heeft een groter accupakket. Dat heeft een capaciteit van 77 kWh en is groot genoeg voor een actieradius van een opvallend riante 602 kilometer. Deze variant is er vanaf €45.950, bij een fiscale waarde van €44.800. Dat betekent dat je ook met die variant gewoon in aanmerking komt voor SEPP-aanschafsubsidie. Liever vierwielaandrijving? Geen probleem. De Ford Explorer is er immers ook als Extended Range AWD. Die heeft twee samen 340 pk sterke elektromotoren en een accupakket dat met 79 kWh nog eens 2 kWh groter is dan dat van de Extended Range met achterwielaandrijving. Z'n bereik: 566 kilometer. Alle genoemde motorversies zijn er ook in combinatie met een luxueuzer uitgeruste Premium-uitvoering.
De elektrische Ford Explorer is een maat kleiner dan de Mustang Mach-e.
(Laad-) Snelheden
De Ford Explorer Standard Range RWD kan met tot 115 kW snelladen. De Explorer Extended Range RWD schopt het aan de snellader tot 135 kW terwijl de Extended Range AWD met 185 kW het snelste kan laden. Over snelheden gesproken: met uitzondering van de Standard Range RWD die een topsnelheid van 160 km/h haalt, noteert elke Explorer een topsnelheid van 180 km/h achter zijn naam. Hoe rap de Standard Range RWD vanuit stilstand de 100 km/h bereikt, is nog niet bekend. Wel weten we dat de Explorer Extended Range RWD zich in 6,4 seconden naar de 100 km/h katapulteert en dat de vierwielaangedreven variant slechts 5,3 tellen nodig heeft om de 100 km/h te bereiken. De bagageruimte bedraagt afhankelijk van de gekozen versie 445 tot 450 liter. Het wagengewicht varieert van 1.908 kilo voor de lichtste versie (Standard Range RWD) tot 2.179 voor de zwaarste variant (Extended Range AWD in Premium-trim).
Prijzen Ford Explorer
Motorversie | Vermogen | Accupakket | Actieradius | Vanafprijs | SEPP? | |
Ford Explorer | Standard Range RWD | 170 pk - 310 Nm | 52 kWh | 384 kilometer | €41.450 | Ja |
Ford Explorer | Extended Range RWD | 286 pk - 545 Nm | 77 kWh | 602 kilometer | €45.950 | Ja |
Ford Explorer | Extended Range AWD | 340 pk - 679 Nm | 79 kWh | 566 kilometer | €53.950 | Nee |
Ford Explorer Premium | Standard Range RWD | 170 pk - 310 Nm | 52 kWh | 384 kilometer | €45.450 | Ja |
Ford Explorer Premium | Extended Range RWD | 286 pk - 545 Nm | 77 kWh | 572 kilometer | €49.950 | Nee |
Ford Explorer Premium | Extended Range AWD | 340 pk - 679 Nm | 79 jWg | 532 kilometer | €57.950 | Nee |
Ford Explorer
Uitrusting
De naamloze basisuitvoeringen hebben standaard zaken als een 14,6 inch infotainmentscherm, een 5,3 inch digitaal instrumentarium, stuur- en stoelverwarming, een inductieladder, een massagefunctie voor de bestuurdersstoel en sportstoelen. Over twee zones gescheiden klimaatregeling, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, Keyless Entry en een uitgebreid pakket veiligheidssystemen is ook standaard. De Premium-uitvoering voegt daar zaken aan toe zoals een uitgebreid audiosysteem van B&O, Dynamic Matrix-ledkoplampen, 20-inch lichtmetalen wielen, een elektrisch bedienbare achterklep en hoogwaardigere interieurbekleding.
Wanneer in Nederland?
Alle genoemde uitvoeringen en motorversies zijn per direct te bestellen. De voordeligste Explorers - de Standard Range RWD's - worden pas vanaf het eerste kwartaal van volgend jaar geleverd. De overige versies komen in september dit jaar al.