Elektrische Audi A2 e-tron: vooral oud met vleugje nieuw
Terug van weggeweest
Mercedes-Benz had sinds 1997 de behoorlijk succesvolle A-klasse. En Audi? Dat kwam een paar jaar later met de minder succesvolle A2. Het is 25 jaar geleden dat de Audi A2 het levenslicht zag en nu mag die eigenwijze compacte hoge hatchback het opnieuw proberen als elektrische A2 e-tron. Eenmalig, welteverstaan.
Mercedes-Benz durfde het midden jaren negentig aan om een model onder de C-klasse te voeren. Het ging niet één, maar twee stapjes kleiner en toverde tijdens de IAA van Frankfurt in 1997 de A-klasse uit de hoge hoed. Het bloed van de Mercedes-purist ging er lang niet altijd sneller van stromen, maar de A-klasse deed de kassa van Mercedes-Benz wel behoorlijk rinkelen. Op de beurs waar de A-klasse voor het eerst aan het publiek werd voorgesteld, gaf Audi een keihard signaal af: "Die A-klasse, die krijgt het rijk niet alleen!" Het stelde in Frankfurt de Audi Al2 aan de wereld voor, een voorproefje van wat twee jaar later de A2 zou worden. De op het platform van de toen actuele Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia tronende Audi A2 was compact, en eigenzinnig, maar dankzij de veelvuldige toepassing van aluminium vooral vederlicht. Het nog geen 850 kilo wegende kleintje kreeg zelfs een heuse 3L-versie met een uiterst zuinige 1.2 TDI. Een groot succes werd het niet, maar een bijzonder verhaal zal wat in theorie de voorloper van de Audi A1 was altijd blijven. 25 jaar na de marktintroductie van de Audi A2 krijgt de kleine Duitser tóch een vervolg.
Audi Al2 Concept (1997)
Maak kennis met de Audi A2 e-tron. Zijn naam is veelzeggend. Inderdaad, hij is helemaal elektrisch. Is het dan een volledig nieuwe A2 die Audi daadwerkelijk op de markt gaat brengen? Welnee. We hebben hier niet te maken met een moderne interpretatie van de A2, maar met een oud exemplaar dat door een groepje bollebozen van een van Audi's leertrajecten naar het heden is vertaald. Eigenlijk een restomod, dus. Uitgebreide technische specificaties van de A2 e-tron geeft Audi niet.
De Audi A2 is nog altijd een markante verschijning.
De van nature aalgladde Audi A2 e-tron heeft dichte wielen, moderner ogende en met led-techniek gevulde koplampjes, deels dichtgemetseld bumperwerk én heeft verborgen (lees: dichtgesmeerde) portiergrepen. De traditionele zijspiegels hebben plaats moeten maken voor op stokjes geplaatste camera's en ook aan de achterzijde is de boel aardig op de schop gegaan. De achterlichten hebben een modern ogende led-invulling gekregen, het vak voor de kentekenplaat is naar de bumper verhuisd en de vier Audi-ringen zijn verlicht.
Audi Al2 Open End Concept
Wist je trouwens dat Audi tijdens de Tokyo Motor Show in 1997 de Al2 Open End Concept toonde? Dat was een tweedeurs opengewerkte A2 die te omschrijven viel als een combinatie van een hatchback, pick-up en cabriolet. Het productiestadium heeft die auto (foto's 7, 8 en 9) nooit gehaald.
In Nederland zijn in totaal net geen 3.500 exemplaren van de A2 geregistreerd. Vind jij het een kleine twintig jaar nadat de Audi A2 uit productie ging tijd voor een moderne, al dan niet elektrische opvolger van de eigenwijze Audi? Waarom wel of waarom niet? Laat het ons weten in de reacties!