Elektrische stoelverstelling maakt de nieuwe Audi A6 €6.000 duurder – Back to Basics

Het gaat heel hard

Audi A6 Back to Basics
Audi A6 Back to BasicsAudi A6 Back to BasicsAudi A6 Back to BasicsAudi A6 Back to BasicsAudi A6 Back to BasicsAudi A6 Back to BasicsAudi A6 Back to BasicsAudi A6 Back to BasicsAudi A6 Back to BasicsAudi A6 Back to Basics keuze van de auteurAudi A6 Back to Basics keuze van de auteurAudi A6 Back to Basics keuze van de auteurAudi A6 Back to Basics keuze van de auteurAudi A6 Back to Basics keuze van de auteurAudi A6 Back to Basics keuze van de auteur

Duitse premiummerken staan erom bekend dat de gekste dingen optioneel kunnen zijn. Tegenwoordig komt daar bij dat veel van die opties onderdeel zijn van een pakket. De nieuwe Audi A6 bewijst dat het geld dan héél hard uit je portemonnee vliegt.

Audi A6 Avant Pro Line TFSI, €69.990

Het is gemakkelijk om kritiek te hebben op de werkwijze van (met name) Duitse premiumfabrikanten, die qua standaarduitrusting van oudsher bar weinig moeite doen om hun luxe-imago eer aan te doen. Wie luxe wil, moet bijbetalen, maar dat is nu eenmaal hoe het werkt. Wel merken we, niet in de laatste plaats door deze rubriek, dat het inmiddels wat beter is gesteld met de uitrusting van de basisversies uit München, Stuttgart of Ingolstadt. Daar is echter wel een nieuw probleem voor in de plaats gekomen, want het aantal losse opties is bij BMW, Mercedes en Audi flink ingeperkt. In plaats daarvan wordt er gewerkt met pakketten, wat betekent dat de prijs wel heel snel oploopt.

Neem de voorstoelen van de nieuwe Audi A6 Avant, niet te verwarren met de elektrische A6. Die zijn standaard nogal eenvoudig en bekleed met een simpele zwarte stof die de naam ‘Argument’  meekrijgt. Omdat ze het belangrijkste argument vormen om voor leer te gaan? Wie weet.

Audi A6 Back to Basics

Zelfs in de dikke, dure A6 – we praten over minimaal 70 mille – zijn de stoelen niet standaard elektrisch verstelbaar, ook niet als je voor de nog duurdere Advanced Edition of S edition gaat. Wie wel knopjes aan de stoelen wil, krijgt de volle laag. Het aanvinken van elektrische stoelverstelling van €1.360 wordt verplicht gecombineerd met sportstoelen van €1.305 en een Tech-pakket van €3.490 en dus drijft deze ene keuze de prijs op met maar liefst €6.155. Daarvoor krijg je dan weliswaar ook omgevingscamera’s, led-matrixkoplampen, automatisch dimmende spiegels (dus ook niet standaard) en klimaatregeling met vier in plaats van twee zones, maar dat wil vast niet iedereen.

De genoemde zaken zijn allemaal onderdeel van het Tech-pakket, dat daarmee wat ons betreft een flinke aanrader is. Eén probleem: ‘Tech’ is standaard op de Advanced Edition, die met €73.990 maar €510 duurder is dan een Pro Line met het pakket. Reken de grotere wielen, mooiere interieurafwerking en deels kunstleren bekleding van de Advanced ook nog mee en je weet dat de basisversie van de nieuwe A6 in de praktijk zelden zal worden besteld.

Kleine wielen, hoge banden

Ongeacht de uitvoering krijgt de nieuwe A6 in Nederland vooralsnog altijd een 204 pk sterke 2.0 TFSI-benzinemotor. Geen hybride of plug-in hybride dus, dat volgt nog. De basisversie van de A6 is de enige met 17-inch wielen en dat is voor zo’n bakbeest écht klein. We zijn best voorstander van een hoge bandwang, maar maatje 225/60 R17 oogt onder deze auto toch wat lullig. De enige ‘gratis’ kleur is uni-wit, wat het basiskarakter van deze uitvoering onderstreept. Wel krijgt de A6 standaard fraai verchroomde raamomlijsting en dito dakrails mee, plus de keurig doorlopende achterlichtbalk die op andere Audi’s (Q4) niet standaard is.

Audi A6 Back to Basics

Bandenmaat 225/60 R17

Een deel van het interieur hebben we al gehad, maar we moeten het toch ook nog even over de armsteun tussen de voorstoelen hebben. Die is namelijk wel standaard, maar de in hoogte verstelbare ‘Comfortmiddenarmsteun’ niet. Je raadt het al: de Advanced Edition heeft hem wel! Is het dan allemaal kommer en kwel? Gelukkig niet. Zelfs bij de échte basisversie is de schermgalerij van het MMI-systeem compleet, behalve het scherm voor de passagier dan.

Behalve een groot touchscreen krijg je er bij Audi ook standaard Virtual Cockpit Plus bij, een als het goed is vrij uitgebreid verstelbare variant van Audi’s digitale instrumentarium. Adaptieve cruisecontrol is zowaar standaard, net als een draadloze telefoonlader, stoelverwarming, een elektrische achterklep en tal van usb-poorten voor het opladen van bijvoorbeeld je telefoon. Wie meer geavanceerde rijhulpjes wil, zoals een actieve stuurassistent op de snelweg, moet overigens wel bijbetalen. Ook van de draadloze telefoonlader is er een geavanceerdere variant en dat geldt zelfs voor de usb-poorten. Die zijn er ook met ‘verhoogd vermogen’, maar dan wel als onderdeel van het MMI Experience Pro-pakket van €2.140. En dat is dan weer alleen beschikbaar op de Advanced Edition, dus pak die portemonnee maar weer.

De keuze van de auteur

Het leek zo’n leuk idee om dit onderdeel toe te voegen aan ‘Back to Basics’, maar bij auto’s als de A6 is het een berenklus. Laten we beginnen met de uitvoering, want die Advanced Edition zou er sowieso komen. De S-line laat ik links liggen, al was het maar omdat er tegenwoordig bijna geen premiumproduct meer wordt verkocht zonder S, M of AMG op het voorscherm. Wel gaan we voor nog een wiel-upgrade, want zelfs de 18-inch van de ‘Advanced’ verdwijnt zo in die enorme wielkasten. Het wordt dus 19-inch, en wel de vijf-dubbelspaaks-exemplaren die Audi voor €1.475 monteert.

Audi A6 Back to Basics keuze van de auteur

Chic zo, toch?

Bij het interieur wacht ons een verrassing, want het in combinatie van leer en kunstleer gehulde interieur kan zowaar zonder meerprijs in beige worden uitgevoerd. Dat doen we met enthousiasme, waarmee meteen een fraai klassieke combinatie met het ‘Firmamentblauw (€1.475) van de buitenkant ontstaat. Ter meerdere eer en glorie van die combinatie opteren we ook nog voor sierlijsten in ‘appelhout’ (€295). Het panoramadak van €3.295 mag Audi houden, om de simpele reden dat het niet open kan. Dan maar niet. Wel wil ik zonneschermpjes voor de zijruiten achter (€285), het mooie en beter werkende alternatief voor privacy glass.

Audi A6 Back to Basics keuze van de auteur

Het beige leer is standaard als je eenmaal bij de Advanced bent aanbeland.

Daarna gaat het ‘lichtpakket pro’ van €394 er nog tegenaan, want van meerkleurige sfeerverlichting krijg ik weke knieën. Van dikke audiosystemen ook, maar €2.395 voor Bang & Olufsen is me vandaag toch te gortig. Elektrische stoelverstelling kost vanaf dit punt nog ‘maar’ €1.360 en omdat die eigenlijk gewoon standaard had moeten zijn, moet dat ook maar. Het resultaat kost met €79.842 bijna tien mille meer dan de basisversie, en dan hebben we nog altijd een hooguit redelijk uitgeruste Audi te pakken.

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (143)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.