Eindelijk antwoorden: Arantxa Alonso gaat zich over de toekomst van Seat buigen

De rol naast Cupra

Arantxa Alonso Seat

Wat is nog de rol van Seat nu Cupra een separaat merk is? Het beantwoorden van die vraag lijkt grofweg de taakomschrijving te zijn van Arantxa Alonso, die binnen de Volkswagen Group is aangesteld als Seat Brand Officer.

We kennen het verhaal inmiddels allemaal: Cupra werd in 2018 losgeweekt van Seat en levert sindsdien onder de eigen merknaam, en met een eigen logo, automodellen. Zijn dat eigen modellen? Deels. Cupra’s zijn niet zelden gewoon Seats met een ander embleem en als ze dat niet zijn, borduren ze met hun design evengoed voort op wat Seat ooit begon. Vergelijk de ‘unieke’ Formentor bijvoorbeeld maar eens met een Seat Leon. Inmiddels is er ook op designgebied meer afstand tussen Cupra en Seat, en zien we Cupra steeds meer zijn eigen gezicht creëren.

Leuk en aardig voor Cupra, maar sinds dat merk bestaat hebben we van Seat nauwelijks nog iets nieuws vernomen. Goed, de Leon is ook bij Seat geüpdatete, maar nieuwe modellen zijn in geen velden of wegen te bekennen. Tel daarbij op dat de verkoopverwachtingen van Cupra grofweg overeenkomen met de verkoopresultaten van Seat  en je vreest het ergste voor laatstgenoemde.

Dat moederbedrijf Volkswagen telkens benadrukt dat er een toekomst is voor Seat, biedt maar ten dele troost. ‘Seat S.A.’ is en blijft formeel het Spaanse moederbedrijf van Cupra. Als het dus goed gaat met Cupra, gaat het goed met Seat als bedrijf en heeft Seat toekomst, ook als er op een dag helemaal geen auto’s meer zijn met het Seat-logo op de neus.

Toch lijkt het nog niet helemaal voorbij voor Seat als automerk. Arantxa Alonso is op dit moment nog ‘Head of Cupra Project Office’ in China, maar krijgt een nieuwe functie met de naam Seat Brand Officer. In die rol gaat ze een langetermijnstrategie voor het merk Seat bedenken en plannen maken om verkoopvolume en winstmarges te vergroten. Ze gaat een team om zich heen verzamelen met als doel om ‘de juiste positionering van de [Seat-]modellen in de markt vast te stellen’ en marketingcampagnes te ontwikkelen. We zijn benieuwd, want rondom Seat zijn er op dit moment meer vragen dan antwoorden.

PRIVATE LEASE Seat

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.