Elektrische BYD Han en Tang: prijzen met €14.000 omlaag

Definitief over en uit?

BYD Han
BYD HanBYD HanBYD HanBYD HanBYD HanBYD TangBYD TangBYD TangBYD TangBYD Tang

BYD luidt in Nederland het einde in voor de Han en de Tang. De flinke elektrische sedan en de SUV met zeven zitplaatsen houden het hier in hun huidige vorm binnenkort voor gezien, maar niet voordat het tweetal enorm wordt afgeprijsd. De Han en de Tang worden maar liefst €14.000 goedkoper.

De Han en de Tang waren de eerste elektrische auto's die van het Chinese BYD die via importeur Louwman in Nederland op de markt kwamen. Een lange carrière is de Tang niet beschoren. De BYD Han - een vijf meter lange elektrische sedan - kwam in december 2022 op de Nederlandse markt en verlaat die al binnenkort. Ook de enkele maanden eerder op de markt gekomen BYD Tang – een elektrische SUV met zeven zitplaatsen – verdwijnt binnenkort van het Nederlandse toneel. Zowel de BYD Han als de Tang staat enkel nog als Final Edition geheten uitzwaaimodel in de prijslijsten, met een aanzienlijk lagere prijs.

De BYD Han was er tot op heden enkel als €69.990 kostende Executive. Die ruimt het veld en maakt plaats voor de Final Edition, die €55.990 kost. Daarmee is de 517 pk sterke sedan zomaar even €14.000 goedkoper geworden. Ook de BYD Tang kost als Final Edition €14.000 minder dan de voorheen enige leverbare uitvoering en kost nu €55.990

BYD Han

BYD Han

De BYD Han Final Edition heeft net als elke Han eerder 'gewoon' twee samen 517 pk en 680 Nm sterke elektromotoren. In de bodem zit een 85,4-kWh-accupakket, goed voor een actieradius van 521 kilometer. Vanuit stilstand zoemt de Han in 3,9 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid: 180 km/h. De uitrusting van de Final Edition is op het niveau van de Executive-uitvoering en dat betekent dat ook de Final Edition feitelijk ramvol zit. Zo heeft hij onder meer 22-inch lichtmetalen wielen, een panoramisch glazen schuif-kanteldak, nappaleren bekleding, elektrisch verstelbare stoelen voor en achter, een groot infotainmentscherm, een 7-inch touchscreen voor de achterpassagiers, stoelverwarming én stoelventilatie voor en achter en over drie zones gescheiden klimaatregeling. Sinds de Nederlandse marktintroductie van de BYD Han zijn er in ons land een bescheiden 34 exemplaren geleverd.

BYD Tang

BYD Tang

De BYD Tang Final Edition heeft dezelfde aandrijflijn als de Han en is dus ook vierwielaangedreven en 517 pk sterk. De SUV heeft een 86,4-kWh-accu en perst daar 400 kilometers uit. De net geen 2.500 kilo zware en 4,87 meter lange SUV met zeven zitplaatsen bereikt vanuit stilstand in 4,6 seconden een snelheid van 100 km/h. Ook de Tang zit goed in zijn spullen, maar is iets minder riant bedeeld dan de Han. Hij biedt onder meer standaard een glazen panoramisch schuif-kanteldak, over twee zones gescheiden klimaatregeling en elektrisch verstelbare, verwarmbare én ventileerbare voorstoelen. Leren bekleding is ook van de partij, evenals een verwarmbaar stuurwiel en een uitgebreid pakket passieve- en actieve-veiligheidssystemen. Van de BYD Tang zijn er sinds zijn Nederlandse marktintroductie 88 exemplaren geregistreerd.

De Nederlandse importeur zegt tegen AutoWeek voor de BYD Han geen vervanger te verwachten. De BYD Tang werd in februari in zowel optisch als technisch opgefriste vorm gepresenteerd. Die verbeterde BYD Tang komt later dit jaar wel onze kant op.

Lezersreacties (97)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.