Eind van een tijdperk: Lada Samara met pensioen
Daarmee is een eind gekomen aan een van Rusland's bestverkopende auto's ooit. Het model is 29 jaar op de markt geweest, en mag zich daarmee tussen de Volkswagen Jetta Mk. 2 (ook sinds 1984) en de Fiat Uno (sinds 1983) parkeren.
Het laatste geproduceerde model is een spierwit exemplaar, en gaat door het leven met typeaanduiding 2114. De levensloop van de sedan (2115, Diva) liep in 2012 al ten einde en ook de driedeurs hatchback moest al eerder het veld ruimen.
De Samara was een van de eerste, zo niet de eerste, Russische 'moderne' auto's met voorwielaandrijving. Grappig detail: de motoren die Lada in de neus van de Samara lepelde zijn tot stand gekomen met enige bemoeienis van Porsche.
In Nederland heeft Lada met 19.057 bijna 20.000 exemplaren aan de man weten te brengen. De Samara 2, zoals-ie vanaf 1997 in Rusland werd gedoopt, is hier nooit op de markt geweest. De 110 en Priora hebben langzaamaan steeds meer Samara-kopers naar zich toe weten te trekken.