Eerste indrukken Toyota Landcruiser

Toyota Land Cruiser
De Land Cruiser 90 is niet meer, Toyota vernieuwde de auto en noemt hem nu gewoon Land Cruiser. Topversie Executive werd extra aangepast om vooral als SUV door het leven te gaan.

De Land Cruiser 90 is niet meer, Toyota vernieuwde de auto en noemt hem nu gewoon Land Cruiser. Topversie Executive werd extra aangepast om vooral als SUV in plaats van als terreinauto door het leven te gaan.

Een nieuw front, een eigentijdser interieur, een nieuwe benzinemotor (4-liter V6) en nog meer electronica: zie hier de ingredienten waarmee Toyota een dubbelslag wil maken. Met de verse Land Cruiser (de grote 100 blijft overigens gewoon bestaan onder die naam) wil het merk aan de ene kant het terreinauto-segment van Patrols, Pajero's en Discovery's in zijn greep houden en met de iets anders vormgegeven Executive de SUV-markt op.
De Land Cruiser met 3-liter D-4D-motor (diesel) en handbak is in elk geval een kluif om niet te versmaden. Stationair en op constante snelheid hoor je hem niet, zijn tussensprints zijn indrukwekkend en de souplesse is zelfs van dien aard dat alleen versnelling III vaak zat is om heel ver te komen. Qua rijdynamiek valt de auto voor een terreinauto absoluut niet tegen. Bochtenwerk maakt hem niet nerveus, en als íe gaat ondersturen, doet de auto dat gecontroleerd. Uitbreken wordt voorkomen door de elektronica. Maar om nu te zeggen dat de nieuwe Land Cruiser rijdt als een 'sport sedan' gaat te ver. Toyota koos voor een ladderchassis met aparte opbouw en kiest daarbij toch vooral voor zijn terreinauto-'roots'. Niet erg, want wat je nu krijgt is verrassend handelbaar, comfortabel genoeg en redelijk praktisch. De ruimte op de achterbank van de korte versie bijvoorbeld is goed genoeg. Alleen de instap valt tegen.
Het opgefriste interieur maakt een positieve indruk: de afwerkingskwaliteit knalt je tegemoet. Het is niet zo speels als in een RAV4 maar het is vooral voornaam.
In het terrein maakt de nieuwe Toyota de reputatie van zijn voorgangers waar: onverwoestbaar, ongenaakbaar, onaantastbaar. Je kunt raggen als een dolle, de Land Cruiser-koets kraakt niet eens. De fulltime 4WD (40 voor, 60% achter) doet zijn werk en bij extreme omstandigheden trekt Toyota nog wat electronica uit de kast om je niet in de woestijn of de bagger achter te laten. Dat de nieuwe LC ook een goede terreinauto is, daar twijfelen we niet aan.

Die nieuwe look dan. Tsja, kijkt u zelf, wij staan niet te juichen van de lampen en het chroom voorop, ook al klopt de auto wel. Maar de achterkant is echt teleurstellend anoniem.
Toch: voor een boel geld heb je een heleboel kwaliteitsauto voor je deur. En dattie toch meer 4x4 'ademt" dan SUV, vinden wij geen punt.
De Landcruiser 3-deurs is verkrijgbaar vanaf € 45.990, de 5-deurs kost € 3.000 meer.

Executive
De 5-deurs Executive-versie zet Toyota neer als SUV. Door a. een zeer uitgebreide, ook technische uitrusting en b. een andere look door dat grote wiel onder de auto te hangen. Technisch houdt het Active Traction Control-systeem de auto op koers als het dreigt mis te gaan, standaard op de Ex. Verder HAC (Hill -start Assist Control, hulp bij wegrijden vanaf stilstand in de drap en bergje op) en DAC (Downhill Assist Control, om gecontroleerd af te dalen).
Ook op de EX: TEMS, Toyota Electronic Modulated Suspension. Dat zijn semi-actieve schokdempers met keuze uit 4 instellingen van sport tot comfort. Hebben

we geprobeerd: de Sport is lekker stevig maar toch niet te hard en komt de rij-dynamiek op de weg ten goede. Tot slot krijgt de Land SUV Cruiser ook luchtvering mee. Over 6 centimeter kun je de achterkant laten stijgen of zakken voor een gemakkelijke instap of extra bodemvrijheid in het terrein.

De Landcruiser Executive is verkrijgbaar vanaf € 69.290.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.