Eerste generatie Ford Mustang klaargemaakt voor offroad-avonturen

Klaar voor Mad Max

Ford Mustang STL1 BorromeodeSilva
Ford Mustang STL1 BorromeodeSilvaFord Mustang STL1 BorromeodeSilvaFord Mustang STL1 BorromeodeSilvaFord Mustang STL1 BorromeodeSilvaFord Mustang STL1 BorromeodeSilvaFord Mustang STL1 BorromeodeSilvaFord Mustang STL1 BorromeodeSilva

Je moet het maar aandurven: de zaag zetten in een Ford Mustang van de eerste generatie. BorromeodeSilva deed het, om er een bijzondere offroader van te maken.

Als je de oer-Ford Mustang het liefst zo origineel mogelijk ziet, kun je nu beter even wegkijken. Het Italiaanse BorromeodeSilva, dat eerder onder meer werkte aan restomods van de Lamborghini Diablo en Lancia Delta, is er namelijk wel heel heftig op tekeer gegaan. Het greep zo te zien een Mustang Fastback uit midden jaren 60 bij de kladden en zaagde het dak eraf, verving het door een soort buizenframe en zette de auto hoog op z'n pootjes.

Dat is even heel kort gezegd wat er is gebeurd om tot deze 'STL-1' gedoopte creatie te komen, al zijn we dan niet helemaal eerlijk. De koets is namelijk gloednieuw, dus er ligt gelukkig nu niet ergens een origineel dak op de sloop. Verder zit er in plaats van het originele interieur een retro, maar toch ook vooral modern en minimalistisch interieur in, dat bovendien tegen een stootje lijkt te kunnen. Technisch is er natuurlijk meer gebeurd dan alleen de auto wat hoger op zijn wielen zetten. De ophanging is grondig aangepast en veranderd. Aan de achterkant zijn er bijvoorbeeld volledig nieuw ontworpen draagarmen, die enorme klappen moeten aankunnen. Er zijn ook nieuwe assen van de partij en de auto heeft een sperdifferentieel gekregen.

Mad Max zou er aardig mee uit de voeten moeten kunnen, want de STL-1 belooft ook aardig rap te zijn op ruig terrein. Het kloppend hart is namelijk de 'Coyote' 5.0-V8 die ook in de huidige Mustang ligt. Specifiek gaat het om een Boss 302-versie, in dit geval goed voor 444 pk en een maximumkoppel van 515 Nm. Die kan zijn uitlaatgassen kwijt via een fonkelnieuw en speciaal voor de STL-1 ontworpen uitlaatsysteem.

Vooralsnog lijkt het te blijven bij dit ene exemplaar, dat door BorromeodeSilva is ontwikkeld naar aanleiding van een persoonlijke wens van oprichter en creatief directeur Carlo Borromeo. Die heeft zelf een Mustang Fastback uit 1968, waarmee hij in 2008 van New York naar Buenos Aires reed. Tijdens die trip ontstond in grote lijnen al het idee voor de STL-1.

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.