Eerste Ford Escort RS helemaal terug van weggeweest!
Voortzetting van legende
De Ford Escort is alweer ruim twintig jaar niet meer, maar nu is hij even terug van weggeweest. Sterker zelfs, de oer-Escort is terug! Niet zomaar eentje, maar de RS. Boreham Motorworks blaast hem nieuw leven in.
De Ford Escort die we dik twintig jaar geleden uitzwaaiden, was natuurlijk een heel andere Escort dan we hier zien. Hier staat immers een Mk1 op je beeldscherm. Een veel oudere Escort dus, maar eigenlijk ook weer niet. De auto die je hier ziet, is namelijk splinternieuw. Er is ook helemaal geen originele Escort Mk1 aan te pas gekomen. Boreham Motorworks heeft namelijk de goedkeuring van Ford om een zogenoemde 'continuation serie' in productie te nemen. Dat wil zeggen dat het volledig nieuwe auto's zijn, maar wel met chassisnummers die volgen op de nummers van de laatste originele Escort Mk1.

Ford Escort RS
Als je toch opnieuw begint, kun je maar beter ook hier en daar het een en ander verbeteren. Dat heeft Boreham Motorworks ook zeker gedaan. Hoewel het natuurlijk in grote lijnen sprekend een Escort RS uit vervlogen tijden is, zijn de nieuwigheden ook aardig eenvoudig te spotten. Wat te denken van de ledverlichting bijvoorbeeld, of het nieuwe instrumentarium en de moderne sportzetels. De in de basis grofweg 800 kilo wegende Escort-reïncarnatie staat bovendien op moderne wielen, die met 15 inch in elk geval qua formaat ook weer niet té ver van het voorbeeld van een halve eeuw geleden af staan.
Wat ook niet ver van het origineel af staat, is het feit dat Boreham een Twin Cam geheten vierpitter klaar heeft staan om de Escort RS van kracht te voorzien. Destijds lag er ook een door Lotus ontwikkelde Twin Cam geheten 1.8 in de Escort RS die in de rallysport werd gebruikt. De nieuwe krachtbron van Boreham is daarop gebaseerd. Met 1.845 cc is het slagvolume wel net even wat groter en ook het vermogen van 185 pk is hoger dan destijds. Schakelen gaat met een handgeschakelde vierbak, lekker old school, maar het is gelukkig wel een gesynchroniseerde bak. Voor wie dat allemaal niet sportief genoeg is, heeft Boreham ook nog een 'uit de motorsport afkomstige' 2,1-liter viercilinder die tot maar liefst 10.000 tpm doortrekt. Die stuurt via een handgeschakelde vijfbak maar liefst 300 pk naar de achterwielen.
Moderne gemakken zoals ABS, stuurbekrachtiging en traction control zijn niet van de partij, dus ook deze Escort RS belooft echt ouderwets rijplezier te bieden. Gewoon lekker stoeien met een gloednieuwe interpretatie van een oud recept, dat klinkt goed toch? Moet je alleen wel een goed gevulde portemonnee hebben. Er worden slechts 150 exemplaren gemaakt en de prijzen beginnen bij omgerekend zo'n €358.000. Slik.