Eerste details Mercedes SLR

Mercedes-Benz McLaren SLR
Mercedes heeft een tip van de sluier opgelicht die nog over de SLR hangt. De nieuwe sportwagen wordt in september op de IAA in Frankfurt onthuld.
ign=center>

Mercedes heeft een tip van de sluier opgelicht die nog over de SLR hangt. De nieuwe sportwagen wordt in september op de IAA in Frankfurt onthuld.

Eindelijk is er nieuws over de Mercedes-Benz SLR. De spectaculaire sportwagen wordt de komende herfst pas officieel onthuld, maar de fabriek heeft nu toch de eerste gegevens bekend gemaakt. De vrijgegeven foto's laten de auto gedeeltelijk zien, een totaalbeeld is nog niet door Mercedes beschikbaar gesteld. De spanning moet er blijkbaar nog even in gehouden worden.
In 1955 boekte de 300 SLR in de autosport grote successen en destijds ontwikkelde het hoofd van de afdeling personenwagentests en racewagenontwikkeling, Rudolf Uhlenhaut, van de SLR een coupéversie voor op de weg, die bij liefhebbers bekend staat als de Uhlenhaut Coupé. Daarbij werden het ontwerp en de techniek vande 300 SL Gullwing en de 300 SLR racewagen samengesmolten. De 1117 kg lichte auto had 310 pk en bereikte een topsnelheid van 284 km/h. De Coupé kwam in 1955 op de weg, maar omdat Mercedes het midden van de jaren '50 niet de juiste tijd vond om zo'n snelle auto in productie te nemen en het merk bovendien uit de racerij stapte, werd het SLR-project op ijs gezet. Er zijn slechts twee prototypes van gebouwd.
Met de komst van de nieuwe SLR McLaren wil Mercedes zijn passie voor supersportwagens onderstrepen. Sommige details zijn van de originele SLR overgenomen en sommige van de huidige Formule 1 Silver Arrows.
Samen met McLaren wil Mercedes-Benz de nieuwe sportwagen gebruiken om hun gezamenlijke ervaring in de ontwikkeling, constructie en productie van supersportwagens aan te tonen. Een voorbeeld van het gebruik van die expertise in de F1 is de serieproductie van koolstofvezel composietmateriaal voor het chassis en de carrosserie. Daarmee heeft de nieuwe SLR een stijfheid en sterkte die nog nooit eerder is bereikt bij een auto voor de openbare weg.

Net zo voorbeeldig is daarbij de bescherming van de inzittenden: de kreukelzones zijn door gebruik van koolstofvezel superenergie-absorberend.
De remmen zijn gemaakt van met vezel versterkte keramisch materiaal. Onder de kap ligt een door Mercedes-AMG ontwikkelde V8 met supercharger. Over deze SLR-motor, die met de hand wordt gebouwd, laat Mercedes-Benz verder nog niets los. Wordt vervolgd!

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.