AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
e-HDI: start/stop-diesels voor Peugeot-Citroën
23
Met een nieuwe generatie start/stop-systeem dat past op de HDI-motoren, moeten de diesels van Peugeot en Citroën vijftien procent zuiniger worden.
Citroën brengt in het najaar van 2010 de nieuwe C4 en C5 op de markt als e-HDi. Daarbij worden de 1,4- en 1,6-liter diesels voorzien van een nieuwe generatie start/stop-techniek. Andere modellen van Peugeot en Citroën volgen vlug daarna. De diesels moeten met deze techniek vijftien procent zuiniger kunnen zijn.
Met een start/stop-systeem slaat een motor af zodra de auto stilstaat, zodat er bijvoorbeeld voor het verkeerslicht geen brandstof wordt gebruikt. Het nieuwe systeeem van PSA zorgt er voor dat de motor door middel van de dynamo kan herstarten en boost-systeem zorgt er bovendien voor dat er altijd voldoende vermogen is om dat toe te laten. Ook kan het systeem remenergie terugwinnen.
De e-HDI-modellen zijn verder voorzien van een versnellingsbak met gewijzigde verhoudingen en er zijn banden met lage rolweerstand.
PRIVATE LEASE Citroën
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Citroën ë-C3 Aircross krijgt er bijna 100 km rijbereik bij
Nieuws
Duizenden Citroën-rijders wachten nog op nieuwe airbag
Nieuws
Terugroepactie Citroën stokt door leveringsproblemen airbags
Nieuws
Citroëns met gevaarlijke airbag mogen wettelijk gewoon doorrijden
Nieuws