Duitsland: 'Mogelijk 'vergelding' bij importheffingen Chinese auto's'
Werkt het averechts?
Duitsland kan eronder gaan lijden als de Europese Unie straks extra importheffingen oplegt aan elektrische auto's die in China zijn gemaakt. Daarvoor waarschuwt de Duitse verkeersminister Volker Wissing.
De Europese Commissie kondigde vorige maand een onderzoek aan naar vermeende subsidies die de Chinese overheid heeft verstrekt aan Chinese fabrikanten van elektrische auto's zoals BYD. Het onderzoek duurt naar verwachting ongeveer een jaar. Daarbij zijn ook BMW en andere westerse autofabrikanten betrokken die in China auto's maken en naar Europa verschepen. Dit onderzoek kan ertoe leiden dat Brussel extra invoerrechten gaat opleggen.
Zo'n protectionistische maatregel brengt het risico van vergelding met zich mee, vreest de Duitse verkeersminister Volker Wissing. Tegenover Bloomberg stelt hij: 'De Duitse economie is afhankelijk van open markten. We moeten een gelijk speelveld garanderen, maar niet werken met subsidies of belastingen.' Het kan schadelijk zijn voor bedrijven als BMW, Volkswagen en Mercedes-Benz, die China allemaal als belangrijkste interne markt beschouwen. Zo is de Mercedes S-Klasse de best verkopende luxeauto van het land.
Ola Källenius, topman van Mercedes-Benz, verzette zich onlangs ook al tegen beschermende maatregelen. Open markten zijn volgens hem de sleutel tot gezonde concurrentie. Ook de Duitse bondskanselier Olaf Scholz is er geen voorstander van. Volgens hem is het aan de Europese auto-industrie om auto's aantrekkelijker te houden of maken dan de Chinese.