DS N°8: nieuw elektrisch vlaggenschip met tot 750 km rijbereik

Nieuw tijdperk

177 reacties

Video

DS presenteert zijn gloednieuwe vlaggenschip: de DS N°8. Hij luidt een nieuw tijdperk in voor DS. Niet alleen qua naamgeving, maar ook qua aandrijving. Het is de eerste enkel en alleen elektrisch leverbare DS.

Highlights DS N°8

  • Enkel volledig elektrisch
  • Tot 750 km rijbereik
  • Tot 350 pk sterk
  • FWD en AWD

Enkele jaren geleden beloofde DS dat het vanaf 2024 alleen nog maar volledig elektrische nieuwe modellen zou introduceren. De Fransen houden zich aan hun woord, want hier is de altijd elektrisch aangedreven DS N°8. De N°8 staat op een bekende basis, namelijk het STLA Medium-platform, waarop onder meer de Peugeots (e)-3008 en (e)-5008 al staan. Bij die Peugeots en bijvoorbeeld ook de nieuwe Opel Grandland kun je nog gewoon gaan voor brandstofkracht, maar niet bij de DS N°8. Verderop in dit artikel komen we terug op wat er dan precies aan techniek te vinden is in de DS N°8.

De keuze om enkel elektrische aandrijflijnen te leveren is - hoewel gepland - een ommezwaai voor DS. Dat wordt luister bijgezet met een wat andere naamgeving. Er stond altijd simpelweg een cijfer achter de merknaam, maar staat er nog N° voor. Overigens geldt dat alleen voor nieuwe modellen, dus de bestaande DS-en worden niet omgedoopt. De N°8 is het nieuwe vlaggenschip van DS, toch staat de DS N°8 qua marktpositie niet hoger dan de op leeftijd rakende DS 9. Eerder eronder, zoals de 8 ook al impliceert. Hij richt zijn pijlen bijvoorbeeld op de Polestar 4 en de BMW i4. De DS N°8 moet strikt genomen dus nog even wachten op het verdwijnen van de DS 9 voordat hij bovenaan de DS-voedselketen staat, maar dikke kans dat de DS 9 het stokje ook al snel overdraagt.

DS N8

DS N°8

Herkenbaar en toch wat anders

De duidelijk op de DS Aero Sport Lounge Concept geïnspireerde DS N°8 is ondanks zijn net weer even wat scherpere lampen vooral aan de voorkant wel meteen als een DS herkenbaar. En bij de luxere Etoile-uitvoering is er ook nog een verlichte ‘grille’ aanwezig in de neus die de familieband nog wat accentueert. De DS N°8 is 4,82 meter lang en 1,58 meter hoog. Dat laatste valt voor een SUV-achtige best mee, de DS N°8 is dan ook meer een soort iets hoger op zijn poten staande fastback, zoals de Peugeot 408 dat bijvoorbeeld ook is. Mede dankzij de langzaam aflopende daklijn en de kleine spoiler achterop heeft DS de Cw-waarde vrij laag weten te houden voor een toch wat hoger model: 0,24.

In het interieur is het niet te missen dat het een DS is, al waait er ook hier wel een subtiele wind der vernieuwing. Zo tref je er behalve een 10,25 inch digitaal instrumentarium nog een maar liefst 16 inch groot infotainmentscherm. Fysieke knoppen zijn er niet veel meer en ook op het nieuwe X-vormige stuurwiel zitten aanraakgevoelige knoppen. Een opvallend detail is hoe de tweeters van het (als optie van Focal afkomstige) geluidssysteem zijn gehuisvest in de portieren. In een sierelement dat uit het dashboard door lijkt te lopen op het portier, is een soort geluidsgolf geperforeerd waardoor het geluid het interieur in komt. Bijzonder zijn ook de stoelen met geïntegreerde hoofdsteun, met op nekhoogte een uitstroomopening voor de nekverwarming. Achterin het optioneel met blauw Alcantara te bekleden interieur tref je naar wens net als voorin niet alleen verwarmde maar ook geventileerde zitplaatsen. Nog een stapje verder naar achteren tref je een behoorlijk riante kofferbak (620 liter), die vanwege de liftbackklep ook goed toegankelijk is.

DS N8

DS N°8

Het interieur is overigens in diverse tinten en kleurcombinaties leverbaar en naast Alcantara is ook nappaleer gewoon nog leverbaar. De DS N°8 komt qua uitvoeringen in twee smaken op de markt; de Pallas en de luxere Etoile. Uiteraard zijn er dan nog wel diverse opties aan te vinken om 'm helemaal naar je smaak te maken.

572 tot 750 km

Op technisch vlak is de keuze vooralsnog ook overzichtelijk. Het begint bij een 230 pk sterke voorwielaangedreven versie met een 74 kWh accupakket, goed voor 572 km rijbereik. Een stap daarboven staat de 245 pk sterke voorwielaangedreven versie met het grotere 97-kWh accupakket. Die schopt het het verst, met 750 km actieradius. Tot slot is er de 350 pk sterke vierwielaangedreven topversie, die met hetzelfde accupakket 686 km haalt. Bijladen kan met tot 160 kW en dan is de accu in krap een halfuur van 20 tot 80 procent volgeladen. Het gaat hier overigens over NMC-accu's. Opvallend: de DS N°8 simuleert bij een volle accu alsnog het 'remmen op de motor’ voor regenereren. Je wordt dus als je graag met één pedaal rijdt niet ineens verrast door een auto die bij een volle accu gewoon door blijft rollen. Ook niet geheel onbelangrijk: de DS N°8 mag tot 1.600 kilo trekken. Dan moet je alleen wel voor de optionele trekhaak hebben gekozen.

DS N8

DS N°8

De DS N°8 komt halverwege het nieuwe jaar op de markt, de Nederlandse prijzen volgen nog. DS wil 'm in elk geval prijstechnisch ongeveer op het niveau van de BMW i4 zetten, waarbij de basisprijs ongeveer gelijk lijkt te worden (dus zo'n 60 mille) terwijl de duurste versie een stuk minder duur moet worden dan de duurste i4. Daarvoor (logischerwijs de AWD) werd al een prijs van zo'n 65 mille gefluisterd, maar we wachten het nog even af.

DS N°8
DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N°8DS N8

PRIVATE LEASE DS N°8

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (177)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.