DS 8 opent nieuw elektrisch hoofdstuk voor DS – Vooruitblik

Bekend en toch anders

DS 8 (Illustratie: Larson)
AutoWeek 14 2024
AutoWeek 14 2024

Je leest het in AutoWeek 14 2024

De primeur van Stellantis’ nieuwe EV-basis was weliswaar voor Peugeot, maar ook diens deftiger zustermerk DS mag er binnenkort mee aan de slag. Bij DS is de aanpak net even wat anders, want dat houdt het – in tegenstelling tot Peugeot – puur bij elektrische aandrijving. Het begint met de ‘DS 8’.

Highlights DS 8

  • Alleen elektrisch
  • Zo’n 700 km rijbereik
  • Komt in 2025

Ruim een half jaar geleden begon met de Peugeot e-3008 een belangrijk nieuw hoofdstuk voor Stellantis. Die auto is namelijk Stellantis’ eerste op een in de basis voor elektrische aandrijving bestemd platform: STLA Medium. Onlangs kwam de Peugeot e-5008 er achteraan en er zit nog veel meer in het vat. Ook Opel gaat ermee aan de slag en wel met een Manta geheten middenklasser, het zo goed als herboren Lancia is op die basis straks van de partij met de Gamma en ongetwijfeld haken andere Stellantis-merken ook nog aan. DS in elk geval wel, want dat is al druk aan het testen met een hoog op zijn poten staand model op deze basis. Een rasechte middenklasser, mogelijk wordt het de opvolger van de DS 7 Crossback, maar het zou ons niet verbazen als hij dichter tegen de DS 9 aan komt te staan. Voor het gemak zetten we hem er voorlopig nog even tussenin en spreken we dus over de DS 8.

Hoge fastback

Het lijkt er in elk geval op dat het een kloeke jongen wordt. De STLA Medium-basis maakt een wielbasis tot 2,9 meter mogelijk en een totale lengte van richting de vijf meter. De DS 8 lijkt die grenzen aardig op te zoeken, maar aan de 4,94 m lengte van de DS 9 zal hij niet komen. Toch heeft de DS 8 een gestalte waarmee hij op den duur ook de plek van de DS 9 zou kunnen innemen. Het is namelijk in tegenstelling tot de DS 7 geen traditionele SUV, maar meer een hoog op zijn poten staande en behoorlijk gestrekte fastback. Bijna wat Citroën C5 X-achtig, maar dan met een nog wat vlakker liggende achterruit. Zeker van voren gezien is de DS 8 duidelijk herkenbaar als een DS. Wel is hij overgoten met een net even een wat verser designsausje dan de huidige modellen. De DS Aero Sport Lounge Concept uit 2020 diende daarbij als inspiratie. De DS 8 ontleent aan dat studiemodel onder meer de diep naar beneden doorlopende dagrijverlichting, die haast wat doet denken aan de ‘slagtanden’ van Peugeot. Aan de achterzijde verwachten we eveneens lichtunits met verticale uitlopers, wederom zoals op de Aero Sport Lounge Concept. De behoorlijk schuin aflopende achterzijde wordt overigens visueel redelijk bruusk onderbroken door een uit de achterklep stekend spoilertje, met daarin het derde remlicht. In het ongetwijfeld behoorlijk minimalistische, maar chic afgewerkte interieur mag je rekenen op het nieuwste infotainment, waarin je onder meer via spraakassistent Iris kunt babbelen met ChatGPT en Android Auto of Apple CarPlay kunt gebruiken.

DS 8 (Illustratie: Larson)

Aan de stekker

De basis van de DS 8 is dus bekend, maar dat betekent niet dat de DS 8 precies hetzelfde recept volgt als de Peugeots 3008 en 5008. Die zijn er immers ook nog met mild-hybride brandstofmotoren. De DS 8 laat verbrandingsmotoren echter geheel links liggen. DS introduceert namelijk alleen nog volledig elektrische modellen. Reken op minstens 210 en hoogstens bijna 400 elektro-pk’s en voor- of vierwielaandrijving. Een 73 kWh groot accupakket moet de DS 8 minstens zo’n 500 km ver brengen, met het grotere 98 kWh-pakket kom je zo’n 700 km ver, bijladen van 20 tot 80 procent aan de snellader (waarschijnlijk met 160 kW laadvermogen) kan in krap een halfuur. Reken er overigens op dat de DS 8 behalve een forse ook nog een vrij zware jongen wordt; de qua gewicht waarschijnlijk aardig vergelijkbare Peugeot e-5008 legt met de kleinste accu al zo’n 2.200 kilo in de schaal. Hoe het allemaal precies uitpakt, weten we vermoedelijk later dit jaar. Volgend jaar moet de DS 8 op de markt verschijnen. Aan de Italianen de eer om de productie voor hun rekening te nemen; hij rolt straks net als de Opel Manta en Lancia Gamma van de band in het Zuid-Italiaanse Melfi.

Lezersreacties (89)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.