AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Druppel op gloeiende plaat
Het is een overbekend spreekwoord en misschien zelfs een beetje uitgemolken, maar als het ergens op van toepassing is, dan is het wel op de Cadillac Escalade Hybrid. Want het verbruik van 's werelds zwaarste hybride blijft nog steeds maar op 1 op 6,5 steken.
Het is een overbekend spreekwoord en misschien zelfs een beetje uitgemolken, maar als het ergens op van toepassing is, dan is het wel op de Cadillac Escalade Hybrid. Want het verbruik van 's werelds zwaarste hybride blijft nog steeds maar op 1 op 6,5 steken.
De Hybride versie biedt daarmee 25 procent brandstofbesparing. Dat meldt althans een doorgaans goed geinformeerde Amerikaanse website.
De Escalade is door zijn hoge gewicht en gigantische V8 waarschijnlijk de minst gunstige auto om een hybride van te maken. Maar die nadelen hebben de mensen bij Cadillac er niet van weerhouden om toch te proberen de dik 2,5 ton zware SUV om te toveren in een 'milieuvriendelijke auto'. Inderdaad, tussen aanhalingstekens, want totdat een er een Escalade komt die op waterstof of iets dergelijks loopt, zal deze auto nooit een bijdrage leveren aan een beter milieu.
Maar goed, een hybride is ondertussen een modeproduct geworden, dus waarom zou GM daar niet gretig gebruik van maken?
Toch maar even de techniek behandelen. Cadillac heeft maar liefst twee elektromotoren gebruikt die de zesliter V8 met 345 pk moeten ondersteunen. Klinkt een beetje paradoxaal en dat is het natuurlijk ook.
Het hybride systeem kent twee standen, eentje voor in de stad en de ander voor de snelweg. In de stad zijn er dan weer drie mogelijkheden: de aandrijving geschied louter elektrisch, alleen de V8 of een combinatie van de twee. Wanneer je alleen elektrisch rijdt is het maar de vraag hoe lang de accu's het uithouden, maar dat is ook eigenlijk niet de bedoeling van hybride. Je wilt de remenergie hergebruiken en dan komen die 2500 kilo's van de dikke SUV eigenlijk wel weer goed uit, want om dat gewicht tot stilstand te brengen is een behoorlijke berg energie nodig, energie die het hybride-systeem dan weer in de accu's opslaat. Jammer, dat vervolgens datzelfde gewicht weer in beweging moet worden gebracht.
Op de snelweg kan de elektromotor, wanneer nodig, de V8 ondersteunen bij het inhalen en klimmen. In de snelwegstand kunnen er ook allerlei brandstofbesparende snufjes van de verbrandingsmotor in werking treden om de draaikolk in de tank kleiner te maken. Zo kan de kleptiming worden aangepast en is er zoiets als Active Fuel Management.
SUV-fanaten met gewetensproblemen kunnen opgelucht ademhalen want het is behoorlijk zeker dat de hybride Escalade ook naar Europa en dus ook naar Nederland komt, aldus een woordvoerder van Cadillac Nederland.
Maar goed, een hybride is ondertussen een modeproduct geworden, dus waarom zou GM daar niet gretig gebruik van maken?
Toch maar even de techniek behandelen. Cadillac heeft maar liefst twee elektromotoren gebruikt die de zesliter V8 met 345 pk moeten ondersteunen. Klinkt een beetje paradoxaal en dat is het natuurlijk ook.
Het hybride systeem kent twee standen, eentje voor in de stad en de ander voor de snelweg. In de stad zijn er dan weer drie mogelijkheden: de aandrijving geschied louter elektrisch, alleen de V8 of een combinatie van de twee. Wanneer je alleen elektrisch rijdt is het maar de vraag hoe lang de accu's het uithouden, maar dat is ook eigenlijk niet de bedoeling van hybride. Je wilt de remenergie hergebruiken en dan komen die 2500 kilo's van de dikke SUV eigenlijk wel weer goed uit, want om dat gewicht tot stilstand te brengen is een behoorlijke berg energie nodig, energie die het hybride-systeem dan weer in de accu's opslaat. Jammer, dat vervolgens datzelfde gewicht weer in beweging moet worden gebracht.
Op de snelweg kan de elektromotor, wanneer nodig, de V8 ondersteunen bij het inhalen en klimmen. In de snelwegstand kunnen er ook allerlei brandstofbesparende snufjes van de verbrandingsmotor in werking treden om de draaikolk in de tank kleiner te maken. Zo kan de kleptiming worden aangepast en is er zoiets als Active Fuel Management.
SUV-fanaten met gewetensproblemen kunnen opgelucht ademhalen want het is behoorlijk zeker dat de hybride Escalade ook naar Europa en dus ook naar Nederland komt, aldus een woordvoerder van Cadillac Nederland.
Plaats een reactie