Drukke rotondes worden weer normale kruisingen: 'Dat is veiliger'

Rotonde veiliger, tot het te druk wordt

Rotonde (foto: ANP)

Rotondes zijn veilig, tot het té druk wordt. Dat blijkt nu. Op een aantal plekken in het land worden rotondes daarom vervangen door ‘ouderwetse’ kruispunten met verkeerslichten. Dat is veiliger, zeggen deskundigen. Is er sprake van een trend?

In Uden hebben in 2024 drie rotondes plaatsgemaakt voor kruispunten met verkeerslichten. In Amsterdam-Noord wordt een rotonde vervangen, in Gouda veranderen twee rotondes in kruispunten. De reden: het is er steeds drukker, waardoor het onveilig wordt. In Doetinchem gaan vijf rotondes op de kop; ze worden op advies van onderzoeksbureau Royal HaskoningDHV vervangen. Ook daar is de belangrijkste reden dat het er steeds drukker wordt; er zijn tientallen ongevallen geweest. In 2023 kwamen er kort na elkaar twee fietsers om het leven.

"Een rotonde wordt gezien als de veiligste inrichting, onder meer omdat het verkeer er niet hard kan rijden”, zegt Rick Luimes, adviseur mobiliteit van Royal HaskoningDHV. "Maar als het te druk wordt, stroomt een rotonde over. In Doetinchem komt daarbij dat op delen van de vijf rotondes fietsers van twee richtingen kunnen komen, wat het extra complex maakt.”

Rotondes maakten opgang in Nederland in de jaren 80. Ze werden aangelegd uit oogpunt van veiligheid en vervingen vaak reguliere kruispunten. Dat er nu op zeker drie plekken in het land juist weer wordt gekozen voor het aloude kruispunt met verkeerslichten, ziet Luimes niet direct als een trend. "Wel zie ik dat de wegen steeds drukker worden, waarmee het aanpassen van kruisingen - en dus ook rotondes - aan de orde kan komen.”

Lezersreacties (147)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.