Dreumes nummer 2: de Peugeot 107

Peugeot 107
Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107
Gisteren waren er de eerste foto's van de Citroën C1. Nu is er de eerste informatie over de Peugeot 107, de tweede auto uit het project van PSA en Toyota.

Gisteren waren er de eerste foto's van de Citroën C1. Nu is er de eerste informatie over de Peugeot 107, de tweede auto uit het project van PSA en Toyota.

Peugeot ziet de 107 als opvolger van de 106, die in 2003 het veld ruimde. De 107 heeft een typisch Peugeot-gezicht gekregen: de katachtige vormen ontbreken niet. Met zijn 3,43 m is de 107 25 cm korter dan de 106. Het is geen verrassing dat de breedte van 1,63 m, hoogte van 1,46 m en wielbasis van 2,34 m overeenkomen met de Citroën C1. De draaicirkel bedraagt minder dan 10 meter. Een 3-deurs versie met benzinemotor weegt 790 kg.
Peugeot levert in de 107 een benzine- en een dieselmotor: de eerste is een bij Toyota afkomstige 1,0-liter 3-cilinder met 68 pk en een maximaal koppel van 93 Nm bij 3.600 tpm. Peugeot belooft met deze motor voor de 107 een topsnelheid van 157 km/h en een gemiddeld verbruik van 4,6 liter op 100 km. De motor is zowel te koop met een handgeschakelde 5-versnellingsbak als een elektronisch geregelde 5-bak die bij Peugeot als 2Tronic door het leven gaat. De 2Tronic heeft geen koppelingspedaal en kan naar keuze met de hand of automatisch worden geschakeld.
De diesel is een bij PSA afkomstige 4-cilinder common rail met 8 kleppen per cilinder en een vermogen van 54 pk. Het maximale koppel is 130 Nm bij 1.750 tpm. De topsnelheid van de 107 diesel bedraagt 154 km/h en het gemiddelde verbruik is 4,1 liter op 100 km.
De bagageruimte van de 107 bedraagt 139 liter. Wanneer de hoedenplank wordt thuisgelaten is er 200 liter beschikbaar. Wanneer de rugleuningen worden neergeklapt kunnen stukken bagage van een meter lengte worden meegenomen. Daarnaast zijn er in de nieuwe kleine Peugeot verschillende opbergvakken in het interieur, zoals bij de 5-deurs even grote kaartenvakken in de voor- als in de achterportieren. In de 3-deurs zijn de zijpanelen eveneens voorzien van bergvakken.