Doorzaag-zaterdag: Opel GT

Amerikaanse bastaard

Doorzaag-zaterdag: Opel GT
Tien jaar geleden presenteerde Opel de GT, een open tweezitter met Amerikaanse genen. Het idee was aardig, alleen met de hardcore Speedster in gedachten was het lijnenspel van de GT strakker dan z'n rijgedrag.

Op de autosalon van Genève in maart 2006 presenteert Opel de GT. In tegenstelling tot de naar dezelfde naam luisterende coupé uit 1968 gaat het dit keer om een open tweezitter. Het is een vreemde eend in de bijt bij een merk dat alleen nog maar voor- en vierwielaandrijvers bouwt met de motor dwars voorin: in de lange neus van de roadster ligt namelijk in lengterichting een tweeliter viercilinder turbomotor die de achterwielen aandrijft. De GT is eigenlijk niet veel anders dan de in Amerika gebouwde Saturn Sky (die in Zuid-Korea overigens wordt verkocht als Daewoo G2X).

Het carrosserieontwerp met z'n korte voor- en achteroverhang is van de hand van Franz von Holzhausen, de man die ook tekende aan de New Beetle en sinds 2008 de ontwerpafdeling van Tesla leidt. Waar Von Holzhausen tegenwoordig zeeën van ruimte weet te scheppen in de Tesla-modellen, is hem dat in de Opel/Saturn/Daewoo absoluut niet gelukt. Je kunt met een gemiddeld postuur nog redelijk zitten in de GT, en zolang de kap omhoog staat, kun je in de achterbak nog een tas meenemen. Gaat de kap open, dan moet die tas helaas thuisblijven. Daar doen de aerodynamische welvingen die vanaf de rolbeugels achter de hoofdsteunen naar achter lopen, niets aan af.

In Amerika wordt de Saturn Sky geleverd met naar keuze een 180 pk sterke atmosferische 2,4-liter viercilinder of een 264 pk 2,0-liter Ecotec-vierpitter. Bij ons is de GT alleen verkrijgbaar met die laatste. Dat is meteen ook Opels eerste direct ingespoten benzinemotor met turbo (zonder turbo heeft Opel dan wel al een 2,2-liter directe inspuiter in de Vectra en Signum). Zowel voor als achter heeft de GT onafhankelijke wielophanging met dubbele driehoekige draagarmen met daarin schroefveren en schokdempers. De vrij softe afstemming geeft hem helaas niet de scherpte die bijvoorbeeld een Mazda MX-5 biedt. De GT is dan ook niet bepaald de hardcore sportwagen zoals z'n voorganger, de Speedster, met z'n Lotus-genen was. Wellicht sprak hij door z'n milde karakter te weinig tot de verbeelding. Hoe het ook zij, al in mei 2009 loopt de laatste Opel GT van de band. De teller staat dan op 7.519 exemplaren.

Mocht je nog een leuke aanvulling hebben op het Opel GT-verhaal, aarzel niet.

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.