Doorzaag-zaterdag: Cadillac Escalade
Hummer op chique
Deze week een kijkje onder de huid van de Cadillac Escalade, de grote full-size SUV waarin techniek uit heden en verleden op een kunstige manier met elkaar vervlochten zitten. Het is overigens niet de huidige versie, maar het model dat vorig jaar uit de prijslijst verdween: de derde generatie zoals die van 2006 tot 2014 verkocht werd. Hij liep niet alleen in de VS van de band, maar ook in China (Shanghai) en Rusland (Kaliningrad). Volg het geld!
Deze Escalade staat op het GMT900-platform dat-ie deelde met onder andere de Chevrolet Silverado pick-up en de Hummer H2. GM zat in die tijd krap bij kas en kon de marges op de grote pick-ups en SUV's maar al te goed goed gebruiken. Het water stond ze in Detroit destijds zelfs zo hoog aan de lippen dat in 2005 de focus binnen het concern helemaal op dit platform was gericht en alle andere programma's op een laag pitje gezet werden. En met succes, de verkoop van de nieuwe generatie grote auto's oversteeg aanvankelijk de verwachtingen. Nou ja, tot het met de olieprijs de verkeerde kant uitging, de bankencrisis uitbrak, geen Amerikaan nog zo'n grote machine wilde hebben en GM in Washington moest bedelen om staatssteun.
De auto heeft gewoon een ladderchassis met daarop een separaat koetswerk. Niet zichtbaar op de tekening (bewust buiten beeld gehouden?) is de starre achteras. Je verbaast je bijna dat-ie al rondom schijfremmen en schroefveren heeft. De aluminium 403 pk sterke 6,2 liter V8 Vortec-motor heeft nog lekker klassieke stoterstangen, maar desalniettemin wel variabele kleptiming. Sterker nog het is de eerste productiemotor met stoterstangen en variabele kleptiming, low-tech meets high-tech. O, en of het niet genoeg is, is-ie ook geschikt gemaakt voor E85, bio-ethanol. Ja, er is zelfs een hybride versie geweest. Op deze tekening zien we echter de gewone versie met de optionele vierwielaandrijving.