Doek valt voor Koenigsegg Agera RS
Aandacht verschuift naar Regera
Koenigsegg meldt dat de laatste Agera RS gisteren van de band is gelopen. Daarmee komt er een eind aan een model dat het angstzweet bij menig supercarfabrikant tegen de plinten liet klotsen.
Het is 2015 als Koenigsegg in Genève de Agera RS voorstelt, een overtreffende trap van de Agera R, op zijn beurt weer een extra potente versie van de Agera. De RS profiteerde onder andere van technologieën die het merk introduceerde op de One:1. Gisteren is de productie van de record brekende Zweed na 25 exemplaren officieel beëindigd. Het laatste exemplaar was overigens ietwat ongepland. Eén van de eerder gebouwde Ageras RS, de Gryphon, raakte begin dit jaar bij een ongeval dermate beschadigd dat hij is vervangen door een nieuw exemplaar.
Ter herinnering: de Agera RS heeft een 1.177 pk sterke 5,0-liter V8 achter de voorstoelen liggen, een blok dat met het optionele Megawatt Package zelfs 1.361 pk naar de achterwielen stuurde. Met die bonk primitieve oerkracht moet de Zweed snelheden van boven de 450 km/h kunnen halen.
Koenigsegg laat weten dat ook de productie van de gehele Agera-modellijn spoedig wordt gestopt. Het merk heeft nog twee Final Editions te bouwen. Koenigsegg zegt zijn aandacht hierna volledig te gaan vestigen op de Regera.