Dit zijn niet de mooiste MPV’s maar ze zijn wel praktisch en betaalbaar
Bescheiden groepsvervoer
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Vorige week toonden we drie grote MPV’s - zeven- en achtzitters met in ieder geval voor rij één en twee plenty ruimte. Als nadelen gelden uiteraard de kosten (brandstof, onderhoud, motorrijtuigenbelasting, verzekering) en de handelbaarheid in bijvoorbeeld parkeergarages en drukke stadscentra. Daarom deze week drie veel kleinere occasions waar toch een hoop mensen in (moeten) kunnen passen. Het zijn misschien niet de mooiste, maar ze zijn wel praktisch en betaalbaar.
Als goedkoop personenvervoer mag een Dacia uiteraard niet ontbreken. Omdat Op Zoek Naar nog geen aandacht aan de Lodgy heeft besteed, zetten wij dat deze week recht. Als verre nazaat van de wonderlijke Fiat 600 Multipla (1956-1965) mag de 500L opdraven. Tot slot een zogeheten ludospace; de Peugeot Partner. Alle voertuigen bieden plaats aan zeven.
Dacia Lodgy TCe 115 Ambiance 7P - 2013 - 178.966 kilometer - €6.950
Voor prijsbewuste en/of kroostrijke Nederlanders is de Dacia Lodgy een uitkomst. Weinig vierwielers bieden zoveel zitplaatsen voor zo weinig geld. Ook als occasion is de ruimhartige Roemeen gewild, zodat ze nogal eens uit het buitenland gehaald worden. Zo ook deze Dacia Lodgy: vorig jaar juli in ons land gearriveerd en hier wachtend op z‘n eerste eigenaar. Afgaand op bouwjaar en kilometerstand zien we goedkopere exemplaren voorbijkomen, maar bij de vraagprijs zit Bovag-garantie inbegrepen. Zeker bij import-auto’s is dat aanbevelenswaardig!
De Lodgy mag een stuk minder volumineus zijn dan het trio van vorige week (Fiat Ulysse, Kia Carnival, Seat Alhambra), met het meubilair neergeklapt/verwijderd biedt hij meer dan de Spanjaard (2.617 tegen 2.430 liter). Daarentegen is hij met 1.180 kilo leeggewicht een heel stuk lichter, wat gunstig is voor verbruik, motorrijtuigenbelasting e.d. Toch is het binnenin geen kleine jongen: zelfs op rij drie kunnen volwassenen het een tijdje uithouden. Daaraan is geen bespaardrift te zien. Ook niet aan de geblazen 1.2-motor (o.a. uit de Renaults Clio en Captur) en het onderstel (grotendeels van de - oudere - Scénic). Dit samenspel zorgt voor een soepel rijgedrag, waarbij het relatief hoge koppel voor fatsoenlijke prestaties zorgt. Schakelen gaat wat hakerig en sturen ietwat zwaar, maar het is allerminst behelpen. Waar merk je dan wel aan dat je met een budgetmobiel op pad bent? Allereerst het wat blikkerige gevoel wanneer je een portier dichtgooit. Minder merkbaar (gelukkig maar! Alhoewel …) zijn de veiligheidsvoorzieningen die zeker niet tot de laatste stand der techniek behoren. Wel weer merkbaar is het meubilair. De zijdelings steun gaat nog wel, maar de zetels zelf zijn vrij hard, wat zich tijdens langere reizen gaat wreken. Materiaalgebruik en afwerking zijn netjes - eerder robuust dan verfijnd. Maar da’s niet erg: als een half pupillenteam na het winnen van het kampioenschap misselijk is van alle ranja en chips is het harde kunststof weer gemakkelijk schoon te krijgen! ”Simply clever”, zou Skoda zeggen.
Signalement
Merk Dacia
Type Lodgy TCe 115 Ambiance 7P
Bouwjaar maart 2013
Kilometerstand 178.966
Vraagprijs €6.950
Waar te koop? Autobedrijf Van Zelst B.V., Valkenburg (Z.-H.)
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.199 cc, turbo
Max. vermogen 85 kW/115 pk bij 4.500 tpm
Max. koppel 190 Nm bij 2.000 tpm
Leeggewicht 1.180 kilo
Bagageruimte 207 l/634 l /2.617 l
Max. aanhanger geremd 1.400 kilo
Gem. verbruik 1 op 16,7 (NEDC)
0-100 km/h 10,5 s
Topsnelheid 179 km/h
Peugeot Partner Tepee XT 1.6 110 pk - 2009 - 190.719 kilometer - €5.500
Ligt zeven mille boven je budget, maar heb je wel veel zitplaatsen nodig in een compacte verpakking, dan ligt een zogeheten ludospace voor de hand - personenauto’s die van bestelwagens zijn afgeleid, denk aan Citroën Berlingo, Fiat Doblò, Renault Kangoo en deze Peugeot Partner, waarvan de personenversie ‘Tepee’ achter de modelnaam kreeg. De 3-XRX-33 (sinds november 2014 in ons land en sedertdien drie eigenaren gediend) is vier jaar ouder dan de Lodgy en heeft ook wat meer gereden, maar dat laatste is voor het oerbetrouwbare TU-blok geen enkel probleem. Bovag-garantie kost €995 extra, waarmee het voordeel heel wat minder wordt. Wel krijg je op bepaalde punten meer auto.
Zoals nóg meer variabele (want zeven losse stoelen) laadruimte - indien nodig tot 3 kuub. Een stoerder voorkomen. En handigheidjes zoals klaptafeltjes achterop de voorstoelen. Daartegenover staat dat de Partner een stuk zwaarder en dorstiger is dan de Lodgy, zodat de exploitatiekosten waarschijnlijk niet lager zullen zijn. Blijft over: het uiterlijk (maar da’s persoonlijk) en de ruimte. Of is er meer? Ja: hier geen blikkerige portieren, maar kloek dichtploffende exemplaren. Het MPV-gehalte komt terug in de vele vakjes, bakjes en laatjes in het interieur, de schuifdeuren achter en de dakrails. Op hetzelfde niveau ligt de bouwkwaliteit: netjes, maar eerder robuust dan verfijnd. En qua luxe evenmin grote verschillen: zo zijn bijvoorbeeld airco, cruisecontrol en audio bij beide occasions aanwezig. Het meubilair van de Fransman slaan we hoger aan, zeker als de rit langer duurt. Deze Tepee staat op een aangepast 308-onderstel, want veel softer dan die hatchback. Samen met de lange veerwegen veroorzaakt dit een niet bijster strak bochtgedrag. Al bij lage snelheden wil-ie gaan overhellen. Gevaarlijk wordt het niet, maar prettig is het evenmin. Op snelheid rijdt deze ludospace erg comfortabel, oneffenheden worden juist vrij hard doorgegeven. Bovendien is het onderstel tamelijk rumoerig te noemen, evenals het bandengeluid. Windgeruis is opvallend genoeg amper aanwezig.
Signalement
Merk Peugeot
Type Partner Tepee XT 1.6 110 pk
Bouwjaar april 2009
Kilometerstand 190.719
Vraagprijs €5.500
Waar te koop? Autobedrijf John Visser, Alkmaar
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc
Max. vermogen 80 kW/110 pk bij 5.800 tpm
Max. koppel 147 Nm bij 4.000 tpm
Leeggewicht 1.402 kilo
Bagageruimte 505 l/675 l/3.000 l
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 op 12,2 (NEDC)
0-100 km/h 13,5 s
Topsnelheid 170 km/h
Fiat 500L Living TwinAir Turbo 105 Lounge - 2013 - 142.655 kilometer - €7.800
Groot in kleine auto’s is Fiat altijd geweest. Wat te denken van de wonderlijke 600 Multipla (1956-1965). Op slechts 3,54 meter lengte en 1,45 meter breedte vonden zes personen plaats, Dat je voorin op de vooras zat en zelf fungeerde als kreukelzone, nam men voor lief. De kleinste huidige MPV van Fiat was de 500L. Opvallend is dat de 500 de premium-Panda was: minder ruimte voor meer geld. Is de 500L dan ook premium en dus minder basic dan Lodgy en Partner? In ieder geval kent deze Fiat 500L de hoogste vraagprijs: €7.800, en voor een jaar Bovag-garantie (plus o.a. grote onderhoudsbeurt) komt daar nog €950 bij. Met z’n ronde uiterlijk, lichtmetalen wielen en chroomgebruik ziet hij er ieder geval chiquer uit. Ook binnenin zijn de materialen mooier en hoogwaardiger en is de 5-STN-82 (origineel Nederlands, vier ex-eigenaren) met achteruitrijcamera, navigatiesysteem, met leer bekleed stuurwiel en vijf sterren in de NCAP-crashtest een stuk luxueuzer én veiliger uitgerust. Kortom: je ziet waar de hogere vraagprijs vandaan komt. Plus dat het de jongste van dit drietal is en hij de laagste kilometerstand heeft. Die kilometerstand is bereikt met de roemruchte tweecilinder die uitnodigt om lekker toeren te maken, maar om zo zuinig te rijden als beloofd, dien je al snel op te schakelen - te snel naar je gevoel/gehoor, is onze ervaring. Kortom: de krachtbron vraagt gewenning - en sommigen wennen er nooit aan …
Met z’n rijgedrag stelt de 500L zijn berijder niet snel voor verrassingen. Deze compacte MPV heeft een prima onderstel dat adequaat reageert op hobbels en kuilen. Over de versnellingsbak (met zes voorwaartse verzetten tegen vijf voor Lodgy en Partner) zijn we minder enthousiast: het schakelen gaat niet op alle momenten even soepel. Ook de communicatie in de besturing laat te wensen over. Ten opzichte van de nuchtere concurrentie is de 500L een frissere verschijning - met een minder riant ruimteaanbod. Dus toch premium?
Signalement
Merk Fiat
Type 500L Living TwinAir Turbo 105 Lounge
Bouwjaar december 2013
Kilometerstand 142.655
Vraagprijs €7.800
Waar te koop? Autobedrijf Uitwaard B.V., Giessen
Technische gegevens
Motor 2-cil in lijn, 875 cc, turbo
Max. vermogen 77 kW/105 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 145 Nm bij 2.000 tpm
Leeggewicht 1.265 kilo
Bagageruimte 560 l/638 l/1.708 l
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 1 op 20,8 (NEDC)
0-100 km/h 12,3 s
Topsnelheid 180 km/h
Welke MPV biedt volgens jou de beste prijs/ruimte-verhouding?
Na de drie full-size MPV’s van vorige week ditmaal veel bescheidener vervoer. Maar toch: met z’n drie kuub laadvermogen verslaat de Partner ze allemaal. Ruimtelijk inzicht is dus wat anders dan het ruim zien! Welke bescheiden zevenzitter zie jij wel zitten?
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Lodgy 1.2 TCe Lauréate 7p.
- 2018
- 88.610 km

Dacia Lodgy 1.2 TCe Lauréate 7p. Airco, Trekhaak, NL auto, APK 4-26
- 2013
- 112.197 km

Dacia Lodgy 1.6 SCe 7p. Stepway, Airco, Multimediasysteem, Navigatie, Camera, Parkeersensoren, Cruise control, Elektrische ramen en spiegels, Trekhaak, Nette auto, Goed onderhouden, BOVAG
- 2019
- 94.545 km