Dit zijn niet de eerste jaren 90 auto's waaraan je denkt maar ze stijgen wel het snelst in waarde

Op de grens van youngtimer, bijna klassieker

Mazda 323F Liefhebber Gezocht
Klokje rond Toyota Camry Customwagon 2.2 XLiAudi V8Opel Astra GSi ontpauperdFord Probe 2.5i 24vPeugeot 605Citroen XMNissan Terrano

Een prijsstijging van meer dan 200 procent in de afgelopen vijf jaar: sommige auto's van ouder dan jaar zijn bijzondere goede investeringen gebleken. En als klap op de vuurpijl wekken ze ook nog een hoop jeugdsentiment op! We tonen je tien auto's uit de jaren 90 die explosief in waarde zijn gestegen.

In het wat lagere prijssegment kopen mensen geen auto’s als investeringsobject, om ze vervolgens weg te zetten in een goed verwarmde garage. Nee, een auto youngtimer is of de klassiekerleeftijd nadert koop je omdat je er zulke fijne herinneringen aan hebt, omdat je vader of je tante er eentje had bijvoorbeeld. En simpelweg omdat je even terug wilt naar vroeger, al was toen heus niet alles beter.

Feit is echter dat sommige youngtimers in een paar jaar tijd ineens op de radar bij de liefhebbers kunnen komen en zodoende flink duurder kunnen worden. Dat is natuurlijk een erg prettige bijkomstigheid als je er een in je bezit hebt. Het houdt de hobby in ieder geval betaalbaar!

De marktexperts van het Duitse Classic Data hebben onderzocht van welke youngtimers de prijzen in de afgelopen vijf jaar het hardst zijn gestegen. Een goed voorbeeld is de Audi V8 in de verlengde uitvoering. In 2019 was deze in redelijke staat nog verkrijgbaar voor minder dan € 6.000, nu moet je rekenen op circa € 18.000. Dat is een prijsstijging van 221 procent! Het kan dus de moeite waard zijn om je droomklassieker als youngtimer te kopen, hij wordt vanzelf oud, zeldzaam en duur.

1. Mazda 323F 16V

1989-1994, 1.840 cc, 103 pk

Klapkoplampen, een lage voorkant, vier deuren en een achterklep erachter: de 323 F was een soort coupéversie naast de hatchback en de sedan. Hij is zeldzaam geworden en zodoende is de gemiddelde prijs met 223 procent gestegen. Een in redelijke staat verkerende 16V ga je niet meer vinden voor minder dan €4.000 en als je echt een nette wilt hebben, moet je zo’n €7.600 meebrengen.

waarde 2019waarde 2024waardestijging
€1.300€4.200223 procent

 

2. Audi V8 Lang

1991-1994, 4.172 cc, 280 pk

Laten we een lang verhaal kort maken: een Audi V8 in nette staat is niet meer verkrijgbaar voor minder dan €20.000. Als het een van de zeldzame lange versies is (5,19 meter lang in plaats van 4,87 meter), kost hij gemiddeld maar liefst €34.000 in nette staat en gemiddeld €18.000 in redelijke staat. Audi’s eerste topklasse-model wordt langzaam duur.

waarde 2019waarde 2024waardestijging
€5.600€18.000221 procent

3. Fiat Tempra 2.0 i.e.

1990-1993, 1.995 cc, 113 pk

Eerst was er de Regata, gevolgd door de Tempra en de Marea. Heb je geen van deze grote Fiats meer op je radar? Dat is niet zo gek, want veel mensen wisten al niet van hun bestaan toen ze nieuw in de showroom stonden. Maar een Tempra is inmiddels juist cool omdat hij zo zeldzaam is. Vijf jaar geleden kon je er een op de kop tikken voor minder dan €1.000, nu betaal je voor exemplaren die in redelijke staat verkeren al iets meer dan €2.000 en echt nette Tempra’s doen zelfs bijna €3.500.

waarde 2019waarde 2024prijsstijging
€700€2.100200 procent

4. Toyota Camry Stationwagon 2.2

1992-1996, 2.164 cc, 136 pk

Er was een sedan, een coupé en een stationwagon, maar de grote Toyota was nooit een groot succes bij ons. Desondanks beschikte de 4,80 meter lange familietransporter met minstens 533 liter aan bagageruimte over goede papieren.

waarde 2019waarde 2024waardestijging
€1.100€3.200190 procent

5. Cadillac Eldorado 4.9 V8

1991-1994, 4.893 cc, 204 pk

Dit was de twaalfde generatie van een Amerikaanse legende. Een eigenzinnige coupé met een lengte van liefst 5,14 meter, een ware cruiser. De V8 met een cilinderinhoud van 4,9 liter maakt er een echte Amerikaan van.

waarde 2019waarde 2024prijsstijging
€3.400€9.800188 procent

6. Citroën XM D12

1990-1994, 2.138 cc, 82 pk

Hij pompt zichzelf op voor de reis met behulp van hydropneumatiek en verwent je met veel comfort tijdens het rijdenn. De grote Fransman kan goed uit de voeten met de bescheiden atmosferische dieselmotor. Door het ontbreken van een turbo ligt het verbruik rond de 1 op 14.

waarde 2019waarde 2024waardestijging
€1.200€3.300175 procent

7. Peugeot 605 V6

1989-1997, 2.963 cc, 200 pk

Een drieliter V6 benzinemotor met 200 pk was ook in de hogere middenklasse een waar statement aan het begin van de jaren 90. Het model maakte echter niet heel veel kans ten opzichte van de BMW 5-serie, Mercedes W124 en Audi 100. Maar het was wel een charmante poging.

waarde 2019waarde 2024prijsstijging
€1.400€3.800171 procent

 

8. Opel Astra GSi

1991-1993, 1.998 cc, 115 pk

De Astra F stuurde de Kadett E met pensioen. Vroege GSi’s hadden altijd drie deuren en meestal de 2,0-litermotor met 115 pk. Er was ook een 16V met 150 pk voor mensen die echt los wilden gaan. Minder bekend is de 1.8 16V met 125 pk die de 115 pk 2.0 8V opvolgde.

waarde 2019waarde 2024waardestijging
€1.700€4.500164 procent

Nissan Terrano V6

9. Nissan Terrano 3.0 V6

1991-1995, 2.960 cc, 148 pk

Misschien wel van alle auto's in deze lijst het meest een gevalletje: typisch Duits jeugdsentiment. Want in Duitsland zag je de Terrano in die jaren veel vaker dan bij ons. De Japanse SUV kwam naar ons toe toen het begrip SUV nog niet op de kaart stond. De keuze was reuze: er waren drie- en vijfdeursmodellen en qua motoren had je keuze uit compacte viercilindermotoren, 2,7-liter diesels en de dikke V6-benzinemotor zoals in het getoonde exemplaar ligt.

waarde 2019waarde 2024prijsstijging
€5.400€7.900147 procent

Ford Probe

10. Ford Probe 2.2 GT Turbo

1990-1992, 2.184 cc, 147 pk

Veel mensen wilden er indertijd best eentje hebben, al was het in Europa een vreemde eend in de bijt: de Ford Probe met klapkoplampen, die vanaf 1988 in de VS werd gebouwd op basis van Mazda-techniek. Eind 1990 kwam hij eindelijk naar ons toe als concurrent van de Opel Calibra en de Volkswagen Corrado.

waarde 2019waarde 2024waardestijging
€1.600€3.700131 procent

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Lezersreacties (81)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.