Dit zijn de belangrijkste nieuwe brandstofauto's van 2024

Klein óf zevenzitter

Dacia Duster
Spyshots Audi A5 Limousine (nieuwe A4)Spyshots Audi Q5 (SQ5)Spyshots BMW X3Citroën ë-C3BMW 5-serie Touring spyshotsHyundai Santa FeSpyshots Mazda CX-80Mitsubishi Outlander PHEVRenault RafaleOpel Grandland (illustratie: Larson)Peugeot e-3008Suzuki SwiftSkoda SuperbSkoda KodiaqVolkswagen Tiguan

Ook op AutoWeek.nl vind je steeds meer EV’s terug, want dat is nu eenmaal de trend in autoland. Dat laat onverlet dat er in 2024 nog heel wat niet-elektrische auto’s verschijnen. Opvallend: die auto's zijn in veel gevallen óf erg compact, óf forse zevenzitters. Een overzicht.

Een overzicht, jazeker, maar niet compleet. In 2024 verschijnen er nog veel meer nieuwe auto’s dan de hieronder genoemde modellen, al is het maar omdat zelfs AutoWeek niet alles van tevoren ziet aankomen. Met deze modellen krijg je echter wel een goede indruk van wat we volgend jaar kunnen verwachten op het gebied van auto’s met een verbrandingsmotor aan boord. Liever een EV? Geen nood, ook elektrische nieuwkomers zetten we een dezer dagen voor je op een rijtje.

Een deel van de auto’s zal op beide lijstjes verschijnen. Stellantis heeft er bijvoorbeeld een handje van om één model in elektrische en niet-elektrische vorm te voeren, net als BMW. Verder is het belangrijk om op te merken dat het introductiemoment van een auto niet zo makkelijk exact te bepalen is. Op de lijst vind je dus reeds onthulde modellen die volgend jaar hun Nederlandse marktintroductie beleven, maar ook nog te onthullen auto’s die hier soms zelfs pas in 2025 arriveren.

Audi A5 en Q5

Audi Q5

Een nieuwe Audi A5, dus een nieuwe coupé en cabrio. Toch? Niet dus, althans niet direct. Audi gooit zijn modelnamen op de schop en dat betekent dat auto's met verbrandingsmotoren een oneven getal in de typeaanduiding krijgen. De nieuwe Audi A5 is dus 'gewoon' de opvolger van de huidige A4, en de A4 is in de toekomst een EV. De naamsverandering is niet nodig bij de nieuwe Audi Q5, die nu en in de toekomst een brandstoftank aan boord heeft.

BMW X3 en 5-serie Touring

BMW X3

Die nieuwe Audi Q5 krijgt meteen een passend antwoord, want BMW presenteert volgend jaar een geheel nieuwe X3. Dit voor de premiummerken o-zo-belangrijke segment is daarmee helemaal ververst, want de nieuwe Mercedes-Benz GLC verscheen in 2023 op de Nederlandse markt. Een nieuwe BMW X3 betekent in principe ook een nieuwe X4, al kan het zijn dat BMW die nog even onder de pet houdt. Een nieuwe versie van de elektrische BMW iX3 verwachten we wel direct, maar is voor dit brandstof-lijstje niet zo relevant. Ook nieuw bij BMW: de Touring-versie van de dit jaar gepresenteerde BMW 5-serie. Voor het eerst in lange tijd ook als M5.

Citroën C3

Citroën C3

Hoewel alle aandacht bij de introductie uitging naar de elektrische ë-C3, komt er straks ook gewoon een niet-elektrische versie van de nieuwe Citroën C3. Er verschijnt een 100 pk sterke basisversie en een iets krachtiger mild-hybride variant. De kleine, SUV-achtige hatchback maakt ook in die vorm ongetwijfeld indruk met zijn prijskaartje, al zal de nadruk in Nederland liggen op de EV. Op hetzelfde Smart Car-platform zit bij Stellantis ook een nieuwe Fiat Panda in het vat, maar het is afwachten of daar ook een niet-elektrische versie van komt. Er wordt namelijk gefluisterd dat Fiat in plaats daarvan de oude Panda nog even wil voeren, al bestaat die auto al sinds 2011. Fiats wegen zijn op dit vlak ondoorgrondelijk: de grotere 600 zou aanvankelijk alleen als EV verschijnen, deed dat uiteindelijk toch niet en verdrijft de ongeveer even grote 500X vooralsnog ook niet uit het gamma.

Dacia Duster

Dacia Duster

Een nieuw model van Dacia is altijd groot nieuws. Is het niet voor Nederland, dan wel voor heel Europa, waar het budgetmerk uit Roemenië het momenteel erg goed doet. De derde generatie van de Duster is al gepresenteerd en oogt strakker en stoerder dan ooit tevoren. Het nieuwe model komt in 2024 naar Nederland, dus reken maar dat je hem op deze site geregeld gaat tegenkomen. In 2025 volgt alweer een Dacia-SUV, in de vorm van de grotere en geheel nieuwe Bigster.

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

Is-ie mooi, is-ie lelijk? Over de nieuwe Hyundai Santa Fe zijn de meningen sterk verdeeld, maar feit is dat Hyundai ook buiten de elektrische Ioniq-lijn spraakmakend design neerzet. De Santa Fe is met zijn vierkante koets stoerder dan ooit en biedt tot zeven zitplaatsen, heel veel ruimte en (plug-in) hybridetechniek.

Mazda CX-80

Mazda CX-80

Wie op de bovenstaande vraag resoluut 'lelijk' antwoordt, vindt in 2024 bij Mazda een goed Santa Fe-alternatief. De Mazda CX-80 kunnen we zien als het langere broertje van de CX-60 en dat betekent dat Mazda voor het eerst in jaren weer een zevenzits SUV kan aanbieden in Europa. Net als de CX-60 staat de CX-80 op Mazda's nieuwe, in beginsel achterwielaangedreven platform, waarmee ook de CX-80 wat naar 'premium' neigt. Reken in ieder geval op een plug-in hybride, maar misschien zit er meer in het vat.

Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander

We blijven nog even bij de SUV's, want Mitsubishi haalt de in het buitenland al lang bekende Outlander toch maar naar Europa. Zo populair als zijn voorganger ooit was, zal deze nieuwe Outlander niet worden. Toch is het een belangrijke auto voor Mitsubishi, dat in 2023 met de ASX en de Colt alleen maar 'gerebadgede' Renaults presenteerde. De nieuwe Mitsubishi Outlander heeft daar niets mee van doen en is een échte Mitsubishi, die opnieuw als PHEV verschijnt en in de tweede helft van volgend jaar in de showrooms staat.

Renault Rafale

Renault Rafale

Heb jij je hybride SUV liever met minder ruimte? Klop dan in 2024 aan bij je plaatselijke Renault-dealer, waar de Renault Rafale binnenrolt. Renaults grote coupé-SUV is de eerste Renault volgens de nieuwste designtaal van de Fransen, waarin de invloeden van ex-Peugeot-ontwerper Gilles Vidal duidelijk doorschemeren.

Opel Grandland

Opel Grandland (illustratie: Larson)

De nieuwe Peugeot 3008 staat ook in dit rijtje, want die auto moet nog in de showroom verschijnen. Het échte nieuws in deze categorie komt in 2024 echter van Opel, waar de Opel Grandland nog moet worden onthuld. De Grandland deelt net als voorheen veel met de 3008. Anders dan voorheen betekent dat dat er ook een elektrische versie komt. Maar ook versies op benzine staan klaar. Reken op een 136 pk sterke mild-hybride en een plug-in met 195 pk.

Peugeot 3008/5008

Peugeot 3008

Binnen Peugeot is er in 2024 meer nieuws. Het ruimere broertje van de 3008, de nieuwe Peugeot 5008, maakt zijn opwachting. We rekenen als vanouds op een langere versie van de 3008 met een grotere wielbasis en een verder naar achteren doorgetrokken dak. Het resultaat is ook hier een praktische zevenzitter, waarmee duidelijk is dat er op dat gebied veel nieuws op komst is.

Suzuki Swift

Suzuki Swift

Het kleine Suzuki kan (bijna) altijd op onze sympathie rekenen en blijft met de nieuwe Swift op papier trouw aan de kernwaarden van dat model. In 2024 gaan we ontdekken of dat ook in de praktijk het geval is. De Swift valt met bescheiden buitenmaten, een dito gewicht en een 'ouderwetse' handbak steeds meer op in het hedendaagse autolandschap.

Skoda Kodiaq en Superb

Skoda Kodiaq

Zijn er eigenlijk zevenzits-SUV's die níet in 2024 een opvolger krijgen? Daar lijkt het niet op, want ook de Skoda Kodiaq krijgt er volgend jaar een. Althans: de nieuwe Skoda Kodiaq is al gepresenteerd, maar rolt volgend jaar de Nederlandse showrooms én de AutoWeek-testgarage in. De Skoda Superb is ook nieuw, als broertje van de Volkswagen Passat die hieronder staat.

Volkswagen Passat Tiguan en 'Tayron'

Volkswagen Tiguan

Bij Volkswagen verwachten we onder meer een gefacelifte Golf, maar de nieuwe Volkswagen Passat én de nieuwe Volkswagen Tiguan verschijnen ook pas in 2024 met Nederlandse kentekenplaten. Technisch zijn er veel overeenkomsten tussen de twee, die als plug-in hybride zo'n honderd kilometer elektrisch moeten kunnen afleggen. De zevenzits Tiguan Allspace heeft nog geen opvolger, en krijgt die ook niet onder die naam. In plaats daarvan haalt Volkswagen een versie van de Chinese Volkswagen Tayron naar Europa. Een separaat model dus, die voor de Europese markt ook gewoon in Europa zal worden gebouwd.

Lezersreacties (147)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.