AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
56

Waarom nog een Karoq?

Dít is de Skoda Kamiq!

Skoda Kamiq Skoda Kamiq Skoda Kamiq Skoda Kamiq Skoda Kamiq Skoda Kamiq Skoda Kamiq Skoda Kamiq Skoda Kamiq Skoda Kamiq Skoda Kamiq Skoda Kamiq
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Autonieuws
26 februari 2019 om 08:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Skoda breidt het portfolio uit met de Kamiq, een nieuwe compacte cross-over die je moet zien als de evenknie van de Seat Arona en de Volkswagen T-Cross. De Tsjech heeft echter een troef achter de hand om zich van die broertjes te onderscheiden.

Tijdens de salon van Genève presenteert Skoda de Kamiq, een compacte cross-over die als kleinere broer van de Karoq fungeert. Waar die Karoq in feite naast de Seat Ateca staat, moet je deze Kamiq zien als de Tsjechische variatie op het thema Seat Arona en Volkswagen T-Cross. Skoda houdt vast aan zijn voorliefde voor net dat beetje extra interieurruimte en heeft ook voor deze Kamiq zijn troefkaart getrokken. De Kamiq is namelijk ruimer dan zijn technisch gelijkwaardige broers.

De Kamiq, de productieversie van de vorig jaar in Genève getoonde Vision X Concept, staat geheel volgens verwachting op het MQB A0-platform, een variant van de MQB-basis die we kennen van modellen als de Polo, Ibiza, Arona, T-Cross én van de Skoda Scala. De Kamiq, niet te verwarren met de gelijknamige SUV die Skoda in China verkoopt, is met zijn lengte van 4,24 meter zo'n 13 centimeter langer dan de T-Cross en 10 centimeter langer dan de Arona. Daarbij is de wielbasis van de Kamiq met 2,65 meter grofweg 9 centimeter langer dan die van beide twee cross-overs. Sterker nog, de afstand tussen de voor- en achteras van de Kamiq is zelfs een centimeter groter dan bij diens grotere broer Karoq. Skoda belooft dan ook dat de Kamiq meer interieurruimte biedt dan de Karoq en dat je op achterbank, net als in de Scala, meer beenruimte hebt dan in de Octavia. Wel moet de Kamiq wat bagageruimte betreft zijn meerdere erkennen in de Karoq. Waar die laatste 520 liter opslokt, blijft de Kamiq steken op 400 liter. De Octavia groeit bij zijn aanstaande generatiewissel natuurlijk weer een slag, om een en ander recht te zetten.

Motoren

Een vertrouwd platform brengt natuurlijk bekende krachtbronnen met zich mee en dat betekent dat ook de Kamiq beschikbaar komt met een selectie TSI- benzine- en TDI-dieselmotoren. De benzinelijst begint bij de 95 pk en 115 Nm sterke 1.0 TSI, die altijd aan een handgeschakelde vijfbak is gekoppeld. Het kent verder de 115 pk en 200 Nm sterke variant van die driecilinder, die met een handgeschakelde zesbak of een DSG7-transmissie leverbaar is. De krachtigste benzineversie is de bekende 1.5 TSI met cilinderuitschakeling, die 150 pk en 250 Nm levert. Ook hier een handgeschakelde zesbak of een DSG. Dieselen kan met een 115 pk en 250 Nm sterke 1.6 TDI met een zesbak of DSG7. Op de internationale prijslijst verschijnt verder een 1.0 G-Tec, die 90 pk en 160 Nm opwekt. Dit is een driepitter op aardgas (cng). De Kamiq staat 3,7 centimeter hoger op zijn poten dan familielid Scala. Daarnaast is Sport Chassis Control leverbaar, het sportonderstel waarmee de Karoq een centimeter dichter boven het asfalt komt te liggen. Daarbij is de auto met dit systeem in een Sport-modus te zetten.

Uiterlijk

Over het ex- en interieur van de Kamiq is al een boel gezegd. Vanbuiten is de cross-over duidelijk geïnspireerd op de Vision X, de concept-car die vorig jaar in Genève stond. De Tsjechen passen opnieuw gesplitste koplampunits toe. Aan de achterzijde vertoont de auto, net als in het interieur, sterke overeenkomsten met Rapid-opvolger Scala. Ook hier monteert Skoda een 10,25 inch Virtual Cockpit, het digitale instrumentenpaneel, en een tot 9,2-inch groot infotainmentscherm.

Skoda brengt uiteraard een reeks veiligheidssystemen in de Kamiq onder. Zo zijn zaken als Front Assist (met een noodremsysteem en voetgangersherkenning) en Lane Assist standaard. Andere slimmigheden komen in de vorm van een optioneel volledig neerklapbare bijrijdersstoel, een led-zaklampje in de bagageruimte, een optioneel elektrisch uit te klappen trekhaak en een optioneel elektrisch bedienbare achterklep. Daarnaast beschikt de Kamiq over portierbeschermers die - we kennen het van Ford - automatisch uitklappen zodra het portier wordt geopend.

Skoda slaat de orderboeken van de Kamiq eind deze zomer open. De Nederlandse prijzen worden uiteraard voor die tijd vrijgegeven; reken alvast op een instapprijs van zo'n € 19.000.  In november staat de nieuweling bij de dealer.

  • Houd me op de hoogte over de Skoda Kamiq
Skoda Skoda Kamiq

Uitgelicht aanbod

    1.0 TSI Sport Business Supersportstoelen, pano-dak, LED koplampen, SmartLink, etc.

    Skoda Kamiq 1.0 TSI Sport Business Supersportstoelen, pano-dak, LED koplampen, SmartLink, etc.

    • 2020
    • 3.090 km

    € 27.990

    1.0 TSI Ambition

    Skoda Kamiq 1.0 TSI Ambition

    • 2021
    • 21 km

    € 28.790

    1.0 TSI Sport Business DSG - Achteruitrijcamera - Panoramadak - Kessy - Virtual Cockpit - 18Inch LMV

    Skoda Kamiq 1.0 TSI Sport Business DSG - Achteruitrijcamera - Panoramadak - Kessy - Virtual Cockpit - 18Inch LMV

    • 2020
    • 2.758 km

    € 27.445

Meer Skoda Kamiq occasions

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Kamiq specificaties
  • Skoda Kamiq occasions
  • Skoda Kamiq video's
Advies en informatie
  • Skoda Kamiq tests
  • Skoda Kamiq gebruikersreviews
  • Skoda Kamiq index
PREMIUM
Skoda Kamiq - SsangYong Tivoli - Suzuki Vitara

Skoda Kamiq - SsangYong Tivoli - Suzuki Vitara

Wereldwijd gaat het allemaal wel, maar in Nederland wil het maar niet lukken met SsangYong....

Lees meer
Nissan Juke vs. Skoda Kamiq - Dubbeltest

Nissan Juke vs. Skoda Kamiq - Dubbeltest

76

Lef kun je Nissan en Skoda allebei niet ontzeggen, hun compacte cross-overs zien er buitengewoon...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Skoda Kamiq (2019)

    Skoda Kamiq (2019)

    8
    • 14 oktober 2020
  • Review
    Skoda Kamiq 1.0 TSI 85kW Greentech Business Edition (2019)

    Skoda Kamiq 1.0 TSI 85kW Greentech Business...

    4
    • 1 september 2020
  • PREMIUM
    Skoda Kamiq - SsangYong Tivoli - Suzuki Vitara

    Skoda Kamiq - SsangYong Tivoli - Suzuki...

    • 21 augustus 2020
  • Autonieuws
    Skoda voert modeljaarupdates door

    Skoda voert modeljaarupdates door

    2
    • 24 juni 2020
  • PREMIUM
    Skoda Scala naast Skoda Kamiq - Duurtest

    Skoda Scala naast Skoda Kamiq - Duurtest

    • 14 april 2020
  • Autotest
    Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG Business Edition

    Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG Business Edition

    37
    • 11 april 2020
  • Nissan Juke vs. Skoda Kamiq - Dubbeltest

    Nissan Juke vs. Skoda Kamiq - Dubbeltest

    76
    • 10 april 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Skoda's nieuwste cross-over Kushaq vanbinnen

    Skoda's nieuwste cross-over Kushaq vanbinnen

    24
    • 4 maart 2021
  • Review
    Skoda Roomster 1.2 TSI 77kW Drive (2015)

    Skoda Roomster 1.2 TSI 77kW Drive (2015)

    4
    • 1 maart 2021
  • Autonieuws
    Skoda Fabia: het begin

    Skoda Fabia: het begin

    18
    • 1 maart 2021
  • Autonieuws
    Prijzen Skoda Enyaq iV First Edition bekend

    Prijzen Skoda Enyaq iV First Edition bekend

    59
    • 1 maart 2021
  • Review
    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech...

    • 28 februari 2021
  • Review
    Skoda Octavia Combi 1.6 TDI GreenLine Businessline (2009)

    Skoda Octavia Combi 1.6 TDI GreenLine Businessline...

    1
    • 27 februari 2021
  • Review
    Skoda Citigo 1.0 CNG Greentech Active (2014)

    Skoda Citigo 1.0 CNG Greentech Active (2014)

    • 27 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep