Dit is de nieuwe Toyota Prius!
Hybride-pionier schuwt controverse niet
Bijzondere techniek vraagt bij Toyota om een bijzondere verpakking, zo weten we sinds de introductie van de Mirai. Zo extreem gelijnd is de nieuwe Prius niet maar het is duidelijk dat de nieuwe hybride en eerdergenoemde brandstofcelauto familie van elkaar zijn. Toyota schuwt de controverse duidelijk niet en dat getuigt van lef.
Helaas is Toyota voorlopig nogal terughoudend met het verstrekken van informatie over de vierde generatie Prius, die we vorig week al zonder camouflage in een vliegtuig zagen staan. Zo krijgen we nog geen specificaties van de aandrijflijn, maar we gaan ervan uit dat de basis ervan (een 1,8-liter benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor) wordt overgenomen uit het huidige model.
Toyota laat weten wel de nodige verbeteringen te hebben doorgevoerd aan de aandrijflijn, waardoor de Prius naar eigen zeggen zuiniger ('de zuinigste hybride van het moment') en efficiënter is geworden. Schakelen gaat als vanouds weer met een CVT-automaat, de acceleratie verloopt volgens de fabrikant vloeiender en geeft een meer lineair gevoel, dat beter bij het motortoerental aansluit.
De nieuwe Prius is de eerste Toyota die gebruik maakt van het nieuwe modulaire TNGA-platform, wat staat voor Toyota New Generation Architecture. Het heeft een lager zwaartepunt, wat positieve gevolgen heeft voor de handelbaarheid en stabiliteit van de auto. Daar draagt ook de nieuwe achterwielophanging met dubbele draagarmen aan bij. Dankzij een compacter accupakket is de capaciteit van de bagageruimte toegenomen.
Op veiligheidsgebied voegt Toyota twee nieuwe functies aan het Safety Sense-pakket toe: adaptieve cruise control en een Pre-Crash Safety system met voetgangersdetectie.
De nieuwe Prius debuteert volgende week op de IAA en komt in het eerste kwartaal van 2016 op de markt. Voor zakelijke rijders valt hij dan in de bijtellingscategorie van 21 procent. Een zuinigere plug-inhybride volgt later, over de komst van een nieuwe Wagon is nog geen knoop doorgehakt. De huidige Wagon kan sowieso eerst nog een facelift tegemoet zien.