Dit is de nieuwe oude Volkswagen Amarok
Nog langere levensduur
De ene auto is de andere niet en zo is ook de Volkswagen Amarok die in Europa wordt geleverd volledig anders dan de Amarok die je in dit artikel tegemoet schittert. Hij is nieuw, maar tevens stokoud. Dat vraagt om enige uitleg.
Ruim twee jaar geleden tilde Volkswagen een volledig nieuwe generatie van de Amarok op het podium. Die kwam geen seconde te vroeg, de Volkswagen Amarok die hij verving was toen al dik 12 jaar oud. Bij zijn generatiewissel verruilde de Amarok zijn Volkswagen-basis voor de hardware van de Ford Ranger. En de oude Amarok? Die blijft gewoon bestaan. Niet in Nederland, maar wel onder meer in diverse Zuid-Amerikaanse landen. Daar mag hij door en voortaan in opgefriste vorm.
De in Argentinië gebouwde eerste generatie Amarok krijgt een volledig nieuw front. Dat bleek al eerder dit jaar toen AutoWeek je een eerste foto van de opgefriste oude Amarok voorschotelde. Nu hebben we ook de rest van de pick-up én het interieur ervan in beeld. Net als bij de tweede generatie Amarok die inmiddels een paar jaar in Europa leverbaar is, heeft de opgewarmde oude Amarok een grille die onder het bovenste deel van de koplampen door loopt. Verder krijgt het herziene model - afhankelijk van de uitvoering - een ledstrip tussen de koplampen. Nieuw bumperwerk is eveneens van de partij. Aan de achterzijde zijn de verschillen met het origineel kleiner. Hier zien we achterlichten met een nieuwe indeling en modelnaam Amarok staat voortaan niet links op de klep, maar centraal onder het Volkswagen-logo uitgeschreven.
De vernieuwde oude Volkswagen Amarok vanbinnen: compleet met Safer Tag.
Interieurnieuw is er ook, maar dat is klein van aard. De Amarok krijgt een nieuw en groter infotainmentscherm én voortaan vind je centraal op het dashboard een klokje dat Volkswagen 'Safer Tag' heeft gedoopt. De Safer Tag geeft volgens de fabrikant onder meer visuele en akoestische waarschuwingen wanneer de bestuurder de rijstrook verlaat zonder richting aan te geven en moet bovendien waarschuwingssignalen afgeven als je te dicht achter je voorligger rijdt.
Wat motoren betreft verandert er niets en dus is ook de opgefriste oude Volkswagen Amarok afhankelijk van het land waar hij wordt geleverd verkrijgbaar met 140 pk en 180 pk sterke TDI's én met een zescilinder 3.0 TDI van 258 pk. Naar Europa komt deze versie uiteraard niet.