Dit is de nieuwe MG EHS: stapje hogerop én naar Europa!
Omgetoverde Roewe
Niet alleen de elektrische MG ZS wordt op afzienbare termijn vervangen door een volledig nieuw model, ook de plug-in hybride EHS is aan vervanging toe. De splinternieuwe MG EHS kunnen we je nu al vanuit alle hoeken laten zien.
Onlangs kon AutoWeek je de patenttekeningen voorschotelen van wat zeer waarschijnlijk de volledig nieuwe MG ZS is. Nu hebben we te patentplaten te pakken van de volledig nieuwe MG EHS. Daar komt geen vleugje onzekerheid bij kijken. In tegenstelling tot wat bij de platen van de nieuwe ZS het geval was, staat achterop de MG EHS die je op deze afbeeldingen set ziet niet alleen de merknaam, maar ook de modelnaam!

Ditmaal compleet met MG-embleem én EHS-typeplaatje.
Even terugblikken. MG presenteerde in 2018 de HS die twee jaar later ook naar Nederland kwam, enkel als plug-in hybride EHS. Het was in Nederland de tweede inzending van het Chinese MG en het zou zeker niet de laatste zijn. Hoewel de MG EHS in Nederland nog geen vier volle jaren op de markt is, draait de auto in feite al zes jaar mee. De in thuisland China Pilot geheten SUV wordt binnenkort dan ook opgevolgd door een volledig nieuwe. Die kunnen we je voor het eerst vanuit alle hoeken laten zien en ze onthullen iets opmerkelijks.

Wat blijkt? De MG EHS wordt een MG-variant van deze Roewe eRX5!
SAIC Motor heeft naast MG nog meer merken in beheer, waaronder Roewe. Dat merk ken je in Nederland in zekere zin ook. De elektrische MG Marvel R die je in Nederland kunt kopen is in feite stiekem de Rising Marvel R, een model van Roewe dat zijn bestaan als Marvel X begon. Die Marvel R blijft niet de enige MG in Nederland die in feite een Roewe is. Ook deze nieuwe MG EHS is dat. Althans, als we het bij het juiste eind hebben. We hebben de patentplaten van de nieuwe MG EHS naast de modellen van Roewe gelegd. Het lijkt er bijzonder sterk op dat de nieuwe MG EHS een aangepaste Roewe RX5 is. De RX5 is een SUV die bij Roewe een stapje onder de Marvel R is geplaatst, maar die wél veel jonger is. De huidige derde generatie van de Roewe RX5 werd pas in 2022 gepresenteerd (foto's 9 t/m 12).
Van opzij en van achteren bezien lijkt de MG EHS in ieder geval sprekend op de Roewe RX5, al zijn er kleine verschillen. Zo ontbeert de EHS, in tegenstelling tot de RX5, in de portieren verzonken handgrepen. Verder zijn de voorbumper en de grille anders. Met zijn brede en laag in de neus geplaatste grille sluit de EHS in Europa in ieder geval prima aan bij de MG 3 Hybrid+ en de nieuwe ZS die we je gisteren konden laten zien.

Het interieur van de Roewe eRX5: mogelijk ook precies zo in de MG EHS!
De Roewe RX5 is er in China met een 191 pk sterke 1.5 viercilinder, maar is er ook als hybride D5X én als plug-in hybride eRX5 te koop. Die laatste is een interessante, dat zou zomaar de versie kunnen zijn met de aandrijflijn die de MG EHS ook krijgt. Dat zou betekenen dat je in de MG EHS een 188 pk sterke 1.5 viercilinder kunt verwachten die samen met een elektromotor goed is voor een systeemvermogen van 245 pk. Die eRX5 heeft een tientraps automaat en zou in zo'n 7 tellen vanuit stilstand naar de 100 km/h moeten kunnen sprinten. Reken op een elektrische actieradius van weer dik 50 kilometer. De Roewe eRX5 is 4,66 meter lang en heeft een wielbasis van 2,77 meter. Daarmee zou de nieuwe MG EHS dus zo'n 9 centimeter langer worden dan het huidige model. Ook de wielbasis van de nieuwe EHS is groter, de huidige heeft immers 2,72 meter tussen de voor- en achteras. De Roewe eRX5 heeft onder meer een 27-inch display in het interieur dat dienstdoet als instrumentarium én als infotainmentscherm.
De MG EHS is sinds zijn Nederlandse marktintroductie in 2021 goed geweest voor 714 registraties.