Dit is de nieuwe Mercedes M-klasse!
Na vele spionagefoto's zijn dit toch echt de eerste offciële plaatjes van de nieuwe Mercedes M-klasse. In de zomer van 2005 wordt de auto in Europa verwacht.
Al enige maanden doen op internet spionagefoto's van de nieuwe Mercedes M-klasse de ronde. De uiteindelijk vorm van de nieuwe SUV is dus niet echt een verrassing meer. De nieuwe M-klasse lost de het oude model met dezelfde naam af. Die auto draait mee sinds 1997 en kan worden beschouwd als een van de trendsetters van de huidige SUV-mode. Nu is het dus tijd voor een nieuwe generatie.
Ten opzichte van zijn voorloper is de nieuwe M-klasse een stukje gegroeid. De auto is 4,79 m lang, terwijl het oude model 4,64 meter is. De wielbasis groeide van 2,82 m naar 2,92 m. Dat betekent meer ruimte voor de inzittenden. De breedte en de hoogte van de nieuwe M-klasse bedragen 1,77 m en 1,90 m. De vorige M-klasse is 1,84 m breed en 1,82 hoog.
Als de auto in in de zomer van 2005 naar Europa komt, zijn 2 benzine- en 2 dieselmotoren leverbaar. De benzineversies zijn de ML 350 met een 272 pk sterke 3,7-liter V6 en de ML 500 met een 306 pk 5,0-liter V8. De diesels heten ML 280 CDI en 320 CDI; ze hebben beide een V6 met respectievelijk 190 en 224 pk. Een half jaar later staat de ML 400 CDI op de planning; die heeft een V8 met 299 pk. Op een AMG versie moeten we tot eind 2006 wachten. Die levert naar verluidt meer dan 400 pk en is uitgerust met een 5,5-liter V8. Standaard zijn alle M-klasses voorzien van de 7G-Tronic 7-traps automaat.
M-, G- en R-klasse
Mercedes wil met de nieuwe M-klasse de trend stoppen dat SUV steeds zwaarder worden. Volgens de Duitsers zal de zwakste diesel niet meer wegen dan 2.300 kilo. Op de optielijst van de nieuwe Mercedes-Benz M-klasse staan onder meer luchtvering, die auto 110 tot 300 mm méér bodemvrijheid kan geven. De waaddiepte kan met maximaal 600 Nm worden vergroot. Daarnaast heeft de auto een tussendifferentieel. Bij vorige M-klasse waren die accessoires er niet. Voorts staan onder meer krasvaste nanolak, meedraaidende koplampen, een radargestuurde cruise control.
Evenals het vorige model wordt ook deze M-klasse in een fabriek in het Amerikaanse Tuscaloosa, Alabama gebouwd. De SUV zal niét meer worden geproduceerd bij Magna-Steyr in het Oostenrijkse Graz. Naast de M-klasse zal in Tuscaloosa vanaf het voorjaar van 2005 ook de R-klasse worden gebouwd en vanaf 2006 ook de nieuwe G-klasse.